Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1437116
Ik heb van Herby het eendenspiervlees, maar dat bestaat als ik het zo schat voor 50% uit vel. Nu heb ik daar geen problemen mee, hoewel ik weet dat het erg vet is. Maar hier kunnen ze zo af en toe wel een beetje extra vet gebruiken en ze gaan er niet van aan de diarree.
Nu vroeg ik me alleen af of ik dit vel als orgaan moet rekenen of niet. Ik heb altijd geleerd dat huid ook een orgaan is of zit ik nu helemaal verkeerd?
Tot nu toe heb ik het eigenlijk nooit als orgaan meegerekend omdat ik er niet bij stil gestaan heb. Maar terwijl ik net eend stond te snijden bedacht ik me dit ineens.
Door ulla
#1437159
Goh leuke gedachte onder het snijden. :biggrin2:
De huid is inderdaad het grootste orgaan van een lichaam, maar wat ik mij dan weer afvraag , is of vel, onder huid wordt gerekend?
m.a.w. is er verschil tussen vel, en huid?

Ik zou het overigens niet tot orgaan rekenen, dat doe je met een kippenvel ook niet.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1437168
vanaalst schreef: wel erg veel vel, 50%..
zou het iig ook niet tot orgaan rekenen, eigenlijk reken ik vel tot niets :-\
Ik denk er zo over als Ellen
Door pallas
#1437176
Ik ga ook mee met ellen.

Een beetje vet is okee, zitten ok nog wel vitaminen in toch? Maar 50% is mij veel te veel.
ik heb één vel per keer bij de maaltijd gelegd , de rest dus gewoon spiervlees en karkas.
Ik hoef het een volgende keer niet weer.
Door conleeuw
#1437224
Ons Elftal schreef: Ik heb van Herby het eendenspiervlees, maar dat bestaat als ik het zo schat voor 50% uit vel. Nu heb ik daar geen problemen mee, hoewel ik weet dat het erg vet is. Maar hier kunnen ze zo af en toe wel een beetje extra vet gebruiken en ze gaan er niet van aan de diarree.
Nu vroeg ik me alleen af of ik dit vel als orgaan moet rekenen of niet. Ik heb altijd geleerd dat huid ook een orgaan is of zit ik nu helemaal verkeerd?
Tot nu toe heb ik het eigenlijk nooit als orgaan meegerekend omdat ik er niet bij stil gestaan heb. Maar terwijl ik net eend stond te snijden bedacht ik me dit ineens.
half om half vindt ik veel, ik zou dat niet zomaar in die verhouding langdurig voeren, een keertje ok, maar zeker niet vaak, ik reken het als spiervlees, maar nogmaals niet in zulke hoeveelheden. Stel ik heb een eendenrug, de vlees en vel is spiervlees, de botten bot.... zo reken ik het, ik reken het zeker niet als orgaan
Gebruikersavatar
Door pike
#1437302
Ik heb ook een keer de eendefilet op vel gehad en, om na te gaan hoeveel vel ik nou eigenlijk daarbij had, de boel er afgehaald en gewogen en het was idd een heel groot percentage. En het vel was meer vet dan vel. Ik heb het allemaal weggedaan (het vel met vet dus) en en ik koop het dus ook niet meer. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof niet dat je dit vel als huid kunt kwalificeren en als orgaan kunt rekenen. Ik zou het niet doen met die hoeveelheid vet eraan.  ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1437498
ik zou het niet als orgaan rekenen, wat wel zeker is dat als ze te veel vel krijgen ze aan de diaree gaan ...... (beetje de werking van orgaan  :biggrin2: :biggrin2:)
zou er ook ander (minder vet) spietvlees bij toevoegen...
Door Ons Elftal
#1437511
Ik had ook niet echt het idee dat ik het als orgaan mee zou moeten rekenen, maar begon ineens te twijfelen. Ik ga met jullie mee en reken het ook in de toekomst niet tot orgaan.
Het is inderdaad erg vet dat vel, maar ze vinden het hier heerlijk. Ze krijgen het één keer per week. Ik geef altijd elke dag een bijna complete maaltijd met spiervlees/bot/groente. En ze zijn er nog nooit van aan de diarree geraakt. Alle 8 niet. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het niet veel kwaad kan als ze dit één keer per week krijgen. Onze honden zijn vrij schraal. Ik voer de rest van de week eigenlijk altijd erg mager vlees. Hert/ree/paard/rund/kip. Het vet dat daar aan zit snij ik er altijd af. Zelfs het kleinste snippertje. Het enige vet dat ze krijgen is dus dit vel. Ik vind het zo jammer om het niet meer te geven, want ze vinden het echt zalig.
Zou één keer in de week misschien toch teveel zijn? En zou ik het beter één keer in de veertien dagen kunnen geven?
Laatst gewijzigd door Ons Elftal op vr 04 dec 2009, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1437519
lauraV schreef: ik zou het niet als orgaan rekenen, wat wel zeker is dat als ze te veel vel krijgen ze aan de diaree gaan ...... (beetje de werking van orgaan
zou er ook ander (minder vet) spietvlees bij toevoegen...
In sommige gevallen loopt dit niet zo goed of fataal af ipv diarree.
Een velletje is oke maar hele lappen is gewoonweg zeer slecht om te geven.
Door Lizzy
#1437557
De meeste honden kunnen aardig wat vet verdragen hoor, zonder gelijk aan een pancreas probleem dood te gaan. Neemt niet weg dat ik ook zulke grote hoeveelheden vet ook niet voer. Het zijn onnatuurlijke vette toestanden, zo'n kweek-eend en daar zoveel vet en vel van. Ik zou het meeste ook wegsnijden, weggooien en nooit meer bestellen.
Door Ons Elftal
#1437578
Oh ik heb er echt nooit bij nagedacht dat het zoveel kwaad zou kunnen. Nou, ik heb net weer tien kilo besteld, dus ik heb wat vetrandjes weg te snijden >:(

Hartelijk dank voor jullie reactie's. Ik ga er direct ook meer over opzoeken en lezen. Had dus niet gedacht dat er ook nuttige informatie over vet te vinden zou zijn.
Door Lizzy
#1437585
We hebben het dan (nogmaals) wel over extreem vetgebruik. En de meeste jonge gezonde honden kunnen daar prima weg mee hoor, met veel vet. Oudere honden (vooral die honden die brokken hebben gegeten) zouden slecht kunnen reageren op grote hoeveelheden vet. En honden die ooit eerder pancreas problemen hebben gehad: moet je nooit overvloedig vet geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door