Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1436913
Ik heb overal en nergens gelezen over pigmentverlies enz.

Kain heeft nogsteeds een half roze neusje. Hij krijgt vliernetelextract door het eten.. Maar ik ben nog wat opzoek naar wat extra's..

Ik ben uitgekomen op: zeewier/kelp. Ik ben nog niet helemaal erover uit wat het verschil is, maar hier kom ik nog wel achter..
Ook peterselie schijnt goed te zijn.. Kan ik, als ik gedroogde zeewier heb, dit in een bakje oid doen, dit mengen met gedroogde peterselie (gewoon uit de supermarkt) en hier een thee lepeltje per dag over het voer doen?? Of is dit teveel?? NB: Of moet ik me richten tot verse peterselie?? Zo ja, kan deze ingevroren worden?? Zo'n plantje leeft bij mij maar 3 dagen ofzo..

Ook wil ik met zijn spiervlees wat rekening houden.. Welk vlees is extra ijzerhoudend?? Ik weet dat roodvlees veel ijzer bevat, maar is daar zelf ook nog onderscheid in te maken??

Zie ik nog iets over het hoofd, groene groentes zit in zijn mix (ook spinazie).. Hij moet natuurlijk ook geen ijzer overschot krijgen..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1436917
Ik zou structureel een flinke theelepel per dag aan zeewier geven. Met peterselie heb ik geen ervaring, maar lijkt me erg smaakbepalend. Verder heb ik op dat gebied nooit omgekeken naar extra ijzerhoudende vleessoorten, want dan kom je zowieso op orgaan uit. Dagelijks zeewier en in noodgevallen vliernetel-extract of de dragees en daarmee is het hier altijd goed gekomen.
Sananof Veendrenkstof krijgt ook de eigenschap mee dat het pigment helpt op te halen.
Door Nadia
#1436929
Hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik wil het proberen zoveel mogelijk uit zijn voeding te halen, met evt. wat kruiden erbij..

Ik heb hier op Barfplaats gelezen dat peterselie ijzerhoudend is. Dus dat wilde ik proberen.. Maar idd het heeft nogal een sterke smaak, dus daarom EN omdat het wat makkelijker is, wilde ik de gedroogde variant geven. (mits dat in orde is)

Oh ja, ook krijgt hij een paar keer in de week roosvisee ijzerhoudend, maar daar zit ook wat van tomaat in, dus wil ik niet teveel geven..

Orgaan.. Hmm, wilde ik niet teveel bijvoeren.. Kain krijgt nog voornamelijk veel kvv.. Maar zo nu en dan krijgt hij wel wat.. Welk orgaan bevat t meeste ijzer??
Door Nadia
#1436931
Google verteld mij dat chlorella een micro alg is..

Pff keuzes te over als ik het zo lees.. Maar ergens moeten we beginnen..

Ik ben er trouwens wel achter gekomen dat je ijslands zeewier ook bij de paardenwinkel kunt halen.. Ik weet niet wat je er in de reform winkel voor betaald, maar bij de paardenwinken 4.50 de kilo. Ik neem aan dat je dit ook aan de hond kunt geven>> Wie weet dat??
Door Linda & Kay
#1436938
Ik doe bij Kay altijd een paar theelepels ao nori poeder door de groente mix. ao nori is gewoon te koop bij natuurwinkels.
Door Nadia
#1436942
wat kost de ao nori (puur om even een indicatie te krijgen) en waarom kies jij voor dit?? Puur uit interesse, ik zie zooo veel dingen.. Kan niet alles in die bak gooien ;)
Door Mevroi Kruim
#1436949
IJzer heeft alleen zin als je hond ijzer te kort heeft, anders wordt het weer uitgescheiden. Zonde dus van alle moeite. IJslands zeewier vinden veel honden goor; paarden eten het wat makkelijker. Het bevat vooral extra jodium en sporen-elementen.
Met kruiden moet je altijd uitkijken qua hoeveelheden. De meeste kruiden bevatten veel stofjes waardoor ze qua smaak en geur duidelijk opvallen; veel van die stofjes hebben een behoorlijk sterke werking in grotere doses. Peterselie werkt bv diuretisch, dus vochtafdrijvend, en dat wil je niet overdrijven. Een beetje is prima maar geen bakken vol.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1436953
maar is het een wezenlijk probleem dan pigmentverlies? Rakker van mij had als pup een knetterzwart doppie voorop zitten en dat is in de loop van de 5 jaar dat hij op de aarde rondhuppelt aanzienlijk lichter geworden.........ik doe daar verder niets mee (geef alleen kusjes op dat dopje, maar die helpen niet voor pigmentversterking :P)
Door Nadia
#1436963
Hmm das een keerzijde van de medaille wat het een ander verhaal maakt..

Wat is een 'beetje' peterselie?? halve theelepel per dag?? Theelepel per week??

@ Dian: Opzich geen probleem hoor.. Al had ie een paarse neus met groene stippen.. Het blijft mijn lekkere vent :D .. Maar een mooi zwart doppie vind ik eerlijk gezegd wel mooier.. Ik ga hem niet tot in den treure volstoppen met van alles. Maar als ik hem nu met iets kan ondersteunen, dan doe ik dat wel.

De ene hond gaat naar de kapper, de mijne krijgt wat voor zijn pigment :P
En allemaal krijgen ze een overdosis liefde :D
Door rheawithpixels
#1436971
Ik weet niet hoe het bij jouw type rashond zit, maar bij de OES is het ook nog eens genetisch bepaald of ze veel of weinig pigment krijgen. Die van ons komen nog uit een lijn waar de oogjes en neusjes keurig zwart worden, maar bij een half zusje (zelfde vader als onze 2) zijn de ogen nog zo rose dat het net een varkentje is. Zij gaf vlierbes, zeewier...je kan het zo gek niet bedenken, maar het is nog superrose. Van het nestzusje ook trouwens.

Wij geven de dames hier altijd IJslands Zeewier van Dumuchi  ;D ;D
Door Nadia
#1436984
Ik denk dat bij elk ras wel een 'exemplaar' (sorry dat ik het zo cru zeg) kan komen met minder pigment.
Volgens de standaard hoort deze wel zwart te zijn.. Kain's neusje word wel steeds meer zwart.. Ik verwacht dat het wel helemaal goed zal komen, maar wil zelf kijken of ik het wellicht kan beïnvloeden...
Gebruikersavatar
Door nova
#1437072
Ik heb zeer goede ervaring met het geven van bosbessen sap.
Ik zal even een voor en een na foto plaatsen

Reactie keurmeester op onderstaande  pigmentvorming:
"Dat kun je wel vergeten dat die nog een keer zwart wordt"

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SGIND88D.jpg

De neus na de bosbessensap-periode:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MMHRKQCT.jpg

ik gaf roosvicee stop, dat is bosbessensap  ;)



het zwarte plekje op de rose kin, dat is echt begonnen met een speldenprik zo groot  zwart vlekje.
Je zag het wekelijks groter worden,totdat haar hele kin zwart was, zoals op de onderste foto
Laatst gewijzigd door nova op do 03 dec 2009, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door