Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door nilster
#1435052
Dag allemaal,

Ik heb het forum heel goed bekeken, maar helaas geen bevredigend antwoord op mijn vraag gekregen. Alleen maar meer vragen, dus dan maar een berichtje.

Mijn witte herder Lupo (reu) is nu net 8 maanden geworden. Hij weegt nu 30 kilo. Sinds hij 3 maanden oud is, geef ik hem KVV van een slagerij in Wormerveer. Deze maakt zijn eigen KVV en een handleiding met richtlijnen bestaat er dus niet van. Lupo heeft nu alleen wat overgewicht en daar wil ik wat aan doen.

Als ik het forum doorspit, zie ik overal staan dat een jonge herder ongeveer 5-10% van zijn lichaamsgewicht moet krijgen (1500-3000gram p/dag). Lupo krijgt alleen op dit moment 750gram per dag, verdeeld over drie porties. Hij krijgt 's morgens en 's avonds standaard KVV en tussen de middag afwisselend KVV met pens of KVV met lam en rijst. Hij krijgt nu dus eigenlijk al een stuk minder als op barfplaatst overal wordt aangeraden. Nu wordt hij gewoon veels te dik. Natuurlijk kan ik minder gaan voeren, maar omdat ik al onder het gemiddelde zit, ben ik bang dat mijn wolvie te weinig voedingstoffen binnen gaat krijgen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Hij is qua snoepjes en botten al op rantsoen voor een paar weken, maar er is weinig vooruitgang. Hij ziet er verder gezond uit en hij 'sport' veel. Elke dag lopen we samen ongeveer 5-8 kilometer en hij speelt heel veel met andere hondjes. Thuis is hij, witte herder eigen, een rustige en lieve hond. Aan de lichaamsbeweging kan het niet liggen als je het mij vraagt. Hij heeft alleen al enige dagen last van zijn poot en loopt een beetje mank, maar dat zal wel door het spelen komen.

Kan iemand mij uitleggen wat er fout gaat of wat ik anders kan doen? thanks alvast
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1435061
Richtlijnen zijn maar richtlijnen. Als jouw hond er te dik van wordt ga je minder voeren of anders voeren. En met dat anders bedoel ik dan...wellicht is je kvv te vet en wordt je hond daarom van kleinere hoeveelheden al te dik.
Die 5%-10% is echt een puprichtlijn. Vanaf een maand of 6 zie je vaak een verzadeging optreden en moet je minder gaan voeren. Jouw hond van 8 maanden en waar de hardste groei er wel uit is zou dus al met gemak onder die 5% uit kunnen komen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1435071
welkom!!!!
het eerste waar ik aan dacht was te vet eten , jammer dat je niet weet wat in de kvv zit .....
misschien eens barf proberen met wat magerder vlees ?
Door millyckk
#1435093
He wat leuk, nog een witte, welkom!

Mijn hond stond tot en met 6 maanden  op 5 % en met 8 maanden op 3% . Momenteel ( 15 maand) op 2,5 %. Maar het ligt idd. ook aan de vleessoorten die hij krijgt: vette soorten een beetje minder, mager wat meer. Wat ik op dit forum o.a. heb geleerd : voeren met je ogen  werkt het best ;)
Door nilster
#1435112
Tjee, wat een snelle reacties zeg. Bedankt hoor. Ik haal bij Lotgering mijn vlees (zie link). Als het goed is hebben zij vrij mager vlees. Ik had er zelf ook al aan zitten denken, maar maak me meer zorgen over de hoeveelheid voedingstoffen die Lupo krijgt. Zit dat dan wel goed. Wilde eigenlijk gaan barfen na 12 maanden, maar misschien moet ik dat wat eerder gaan doen.

Milik, ben jij een barfer of een KVVer?

http://www.lotgering.nl/Vlees/tabid/129 ... fault.aspx

Afbeelding
Laatst gewijzigd door nilster op di 01 dec 2009, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#1435127
Wij zijn begonnen als KVV-er met daarnaast kippennekjes, maar al snel  3/4 maand geloof ik) werd het steeds minder KVV en meer barf. Momenteel voer ik 1/4 KVV en 3/4 barf ( die 1/4 is nog uit praktische overwegingen maar ik sluit niet uit dat dat over een maand of wat 100% barf wordt ;) )

Mijn hond geniet veeeel meer van zijn vlees dan van de KVV en ja, je weet beter wat hij binnen krijgt dus ik zou niet wachten tot 12 maanden en voorzichtig beginnen met barf! Ik heb heel veel geleerd door in de bib te lezen en daarnaast veel steun gehad hier op het forum als ik weer eens koudwatervrees had :D. Gewoon doen dus!

edit: zie net dat Lupa 750 gr. per dag krijgt en dat je denkt dat dat veel minder is dan hier wordt aangegeven:  30 kilo voor een hond van 8 maand  van dit ras is wel aan de zware kant als je het mij vraagt, al is elke hond anders, 750 gr.is dus m.i. echt niet weinig hoor.

Ter vergelijk: de mijne is ook 30 kilo en beslist geen kleine hond, wel aan de lichte kant maar dat ligt aan zijn bouw want hij is niet mager.
Laatst gewijzigd door millyckk op di 01 dec 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MoYo
#1435558
Hoi,hoi,
Ik heb ook een witte herder, ze is nu bijna 4) en geef al bijna 4 jaar ook vlees van lotgering (wel voeg ik zelf groenten toe) en BARF in het weekend. Ik geef haar (ze weegt 27 kg) nog geen 400 gr op een dag, terwijl ze superactief is. Ik vind namelijk het vlees van lotgering niet mager. Daarom als ik BARF krijgt ze meer...
en probeer ook zoveel mogelijk BARF dagen in te lasten, het is makkelijker dan ik dacht, als je de ingredienten maar weer te vinden...Met een kilo Lotgering vlees voer ik op 1 dag 2 westies (1 van 10 jaar en 1 van 2) en een podenco van nu 7 maanden. .....wel zuinig vlees, maar niet echt mager hoor  ;)
Door Michelo
#1436064
Hallo,

Hier ook een witte herder van 1 jaar. Ze krijgt al een maand of 6 zo'n 800 gram overwegend carnibest per dag. Verschillende smaken (natuur/rund, kip, lam en eend).

We zaten eerst op 1kg+ per dag. Toen werd ze te dik. We zijn toen 800gr per dag gaan geven waar we nu nog steeds op zitten. Met barf spulletjes geven we haar evenveel (soms 500gr per maaltijd). Ze weegt 28,5kg en is perfect op gewicht.
Door tonniewerth
#1436418
Hoi, mijn witte herder Baika is 3 jaar en hij eet per dag 800 tot 1000 gram kvv, afwisselend kivo, smuldier vlees compleet en alaska dog food
eend en konijn. Hij weegt 33,8 kg en is daarmee prima op gewicht. voer hem wel twee maal per dag 400-500 gram.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1436445
Je kunt ook een beetje als richtlijn gebruiken, het gewicht wat ze ong. zou moeten wegen nu en daar je procenten over berekenen.
Ik blijf er wel bij voer met je ogen.
Hier zeer verschillende hoeveelheden.
1 hond van 15kg die krijgt 300gr.
en 1 van 12kg die krijgt 500-600gr per dag.
Door MoYo
#1436576
Oh ja, mijn man zei gisteren nog....toen we Smuldier eens een paar weken gaven, toen moest onze witte meer hebben om op gewicht te blijven. Toen kreeg ze 600 gram...Ligt dus ook echt aan welk vlees... :)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1436720
Mijn witte herder (reu) is ruim 40 kg en kreeg 1 kilo per dag, nu nog 750-800 gram per dag (omdat hij pas gecastreerd is en ondertussen ook 11 jaar en dus niet meer zo actief).

Volgens mij woog hij op 8 maanden ook al ruim 30 kilo hoor, terwijl hij nooit dik geweest is.

Leuk, al die witjes hier!!!
Foto's, foto's, foto's!!!  :hi:
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1436722
[quote="tonniewerth"]
Hoi, mijn witte herder Baika is 3 jaar en hij eet per dag 800 tot 1000 gram kvv, afwisselend kivo, smuldier vlees compleet en alaska dog food
eend en konijn. Hij weegt 33,8 kg en is daarmee prima op gewicht. voer hem wel twee maal per dag 400-500 gram.
[/quote]
Is het dan een hij of een zij???
Door nilster
#1441492
Lupo is een hij. Ik heb besloten om toch maar over te stappen naar barf omdat ik dat toch al van plan was. Heeft iemand nog suggesties voor een witte heder reu van 7-8 maanden?

Inderdaad leuk om al die witten hier te zien, zeg. Hoop dat iemand een goed menu heeft waar ook rekening wordt gehouden met de vachtkleur. Hij moet natuurlijk wel wit blijven en ik heb vaak gelezen dat dat iets is wat vrij sterk samenhangt met de voeding die je ze geeft. Hij krijgt nu al een weekje of twee 500-600gram KVV per dag en ik zie een enorme vooruitgang in zijn speelsheid en activiteit. Hij lijkt wel veel vrolijker sinds hij beter op gewicht is.

Nils en Luup
Door tonniewerth
#1441769
Baika's vacht is prachtig spierwit en dat is volgens mij alleen te wijten aan het voeren van vers vlees.
Een zusje van mij heeft ook een witte herder ,notabene uit het zelfde nest, maar die krijgt hoofdzakelijk brokken en is dan ook beduidend geler van kleur. Baika is trouwens een reu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door