Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#1436677
Een klein vraagje.  Ik zou makkelijk bij Kiezebrink sprot of haring kunnen bestellen en zou dit wel zien zitten om te drogen ( zijn met Nena nog steeds op zoek naar waar ze allergisch op reageert dus drogen zelf het vlees dat ze eet) als extraatje.
Nu vroeg ik mij alleen af...haring of sprot.  Wat is het beste, ik veronderstel dat het allemaal onbehandelde rauwe visse zijn  ( dus niet gerookt of eender wat aangezien het van bij Kiezebrink komt...)
Geld ook enkel als tussendoortje en niet als maaltijd.
Enkan dt dan kwaad dat die graten meegedroogt worden?  Zou visjes in zijn ganse drogen en dan in stukjes knippen...
Door Alba
#1436679
Sprotjes zijn kleiner dan haringen, dus denk ik makkelijker om te drogen. Waarschijnlijk duurt het heel erg lang om haringen helemaal droog te krijgen, geen ervaring mee maar dat denk ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#1436685
Geen ervaring met sprot en/of haring. Ik heb ooit geprobeerd sardellen te drogen, dat zijn hele kleine visjes, zo'n 8 cm, en die waren na twee volle dagen nog niet goed droog. Toen heb ik ze maar gewoon opgevoerd. Aangezien haring ook een vette vis is denk ik dat dat ook niet gaat lukken, zeker niet omdat ze flink groter zijn. Sprotjes zijn ook al beduidend groter dan sardellen.
Door Mevroi Kruim
#1436703
Psies, het vet is wel een probleem bij drogen, dus bv zalm drogen is ook een hele klus  :-X
Dat soort dingen koop ik dan wel kantenklaar  :D
Door Veerle-scrappyToo
#1436704
hmmm, misschien dan toch al eerst in reepjes snijden?
Iemand die andere visjes gebruikt?
Heb onze visboer al twee keer gemaild met de vraag of hij afval waaronder huiden (lijkt me makkelijk te drogen) wil opzij houden aan een klein prijsje eventueel maar krijg geen reactie  :-\ dus ga er morgen op de markt maar eens persoonlijk heen.
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op do 03 dec 2009, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1436765
Ooit eens sardientjes gedroogd, zowel heel, als in reepjes/stukjes.
Ze werden wel aardig droog, alleen ze bleven wel erg vet, vonden de honden niet erg.
De geur die eraf komt tijdens het drogen, is wel erug vissig.
Door Alba
#1436876
Huiden gaat inderdaad wel prima, worden lekker krokant! De lucht is inderdaad niet al te geweldig. Ik droog regelmatig zalmbuiken, blijft ook heel vet dus gaat in kleine porties in de vriezer, maar dat haal ik pas ná het ontbijt van de droger want anders draait mijn maag zich zéker om!
Door ulla
#1437167
De sprot van Kiezebrink is heel klein, en zouden m.i. best te drogen zijn.
In de winkel kan je voor katten ook gedroogde sprot kopen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1437317
Veerle-scrappyToo schreef: hmmm, misschien dan toch al eerst in reepjes snijden?
Iemand die andere visjes gebruikt?
Heb onze visboer al twee keer gemaild met de vraag of hij afval waaronder huiden (lijkt me makkelijk te drogen) wil opzij houden aan een klein prijsje eventueel maar krijg geen reactie  :-\ dus ga er morgen op de markt maar eens persoonlijk heen.
Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat Nynke  :-\
Door flodder en dwarrel
#1437522
pike schreef: Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat Nynke  :-\
inderdaad een tip van Nynke en het gaat perfect  :D vanuit de vriezer zo op de droger en je hebt perfect gedroogde visjes  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#1441538
Ik heb ook al spiering gedroogd, het zijn hele kleine visjes, niet groter dan n pink.
Zalmhuiden gaat hier ook regelmatig op mn drogertje, vinden ze heerlijk  :D
Door Reiki
#1441802
drogertje?
is dat een speciaal apparaatje of bedoelen jullie hier de magnetron mee? En op hoeveel graden zet je die dan?

Monique
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1441852
Dit is o.a. een topic over droogmachines http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,63652.0.html

Het is inderdaad een apart apparaat, maar je kan eventueel ook de oven gebruiken (op 50ºC).
Magnetron gaat niet, want dan wordt het vlees gaar en dat is niet de bedoeling, het moet alleen drogen.

Als je "droogmachine" intypt in de zoekfunctie, dan vind je ongetwijfeld nog veel meer topics hierover.
Door Nynke
#1441902
pike schreef: Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat Nynke  :-\
jawel  :) :) :) :)  en dat gaat hardstikke goed !!!!!  Ik heb er nog een paar in de vriezer liggen, maar ik vergeet ze steeds mee te drogen  :-X :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door