Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Clauwdieja
#1435347
Hallo allemaal,

sinds een paar weken zijn er allemaal dingen hier veranderd. Altijd dacht ik, het gaat prima op die Lidl brokjes dus tja. De dierenarts zei zelfs eens dat brokjes beter waren dan blikjes, voor tanden etc. Nu heb ik dus een poes van bijna 9!! Kilo en een kat die er met zijn 6 kg wel goed uit ziet. Poes dus diabetes, zo bleek vorige maand. Ondertussen Lantus insuline en gaat top en natuurlijk heel wat veranderingen wat betreft het voer.
We geven op dit moment haaks barf en wel verdeeld over 5 keer per dag (ivm de insuline). We geven ze samen zo'n 300 gr. allebei zo'n 150 gr. Ze hebben geen honger verder.
We willen nu gaan beginnen met het zelf samenstellen, fijner gevoel en goedkoper. Mama heeft nog wel een grote gehaktmolen die ze niet gebruikt. Moet nog zien wat voor een maar 't was een dure...

Ik dacht laat ik eens kijken of het uberhaupt gaat werken en ging laatst naar de slager en kreeg daar wat kippenkarkasjes mee. Erg leuk om te zien, zo'n wilde tijger. De kat, avontuurlijk als hij is, vond het toch wat to much zo aan een stuk en de poes vond het best ok (zij kan ook een stuk harder bijten volgens mij). Toen ik wat stukken geknipt en toen ging het op. Week daarop weer eentje gegeven en nu zijn we 3 weken verder.

Wat kan ik nou allemaal gaan doen? Er is hier zo veel info, ieder met zijn eigen vragen over menu's, maar waar moet ik beginnen? Moet ik boeken kopen? Zijn er sites die ik verder kan lezen? Kan ik al vlees kopen zonder dat ik zo'n molen heb? Hebben ze echt geen groente nodig? Is er niet een soort protocol waar in staat hoe te starten? :-\

Ik kan me voorstellen dat jullie zoiets hebben van oh nee niet weer dat hele verhaal, maar is er dan misschien een link waar alles al staat uitgelegd?

Alvast onwijs bedankt!  :thumbup:

Groetjes Claudia
Door Mevroi Kruim
#1435445
Hoi, welkom hier! Hartstikke goed dat jouw poezels lekker echt voer krijgen en helemaal goed dat je zelf wilt gaan samenstellen! En zo te lezen gaan die van jou echte barfkatten worden, gaat al goed!

Zijn er boeken: ja, het boekje van Tannetje Koning Voer voor Carnivoren is een introductie, en verder zijn er boeken over honden. Websites: ja, hiero  :D dit is de beste, meest uitgebreide en leukste versvoersite in het Nederlands  ::)

Hoe nu verder? Zolang je katten voornamelijk kvv eten hoef je je nog niet druk te maken over precieze percentages. Je kunt gewoon gaan uitproberen wat ze eten, wat ze lekker vinden, hoe ze omgaan met kauwen en kraken.
Hoe stel je een menu samen? Simpel: rond de helft vleesbot, dus botten met flinkwat spiervlees er aan (gemiddeld 50/50 bot/spiervlees). Rond de 15% orgaan: lever, hart, nier, maag zijn de standaard organen. De rest spiervlees. Makkelijk toch?
Moet je malen? Nee, voor gezonde katten met een normaal gebit hoef je niks te malen, dat kunnen ze goed zelf als je de juiste botten geeft. Spiervlees en orgaan hoef je sowieso niet te malen, daar hebben de pluiskoppen prima ingebouwde scharen voor  :D
Wat kun je geven: alles wat ze eten mits het geen varken is (vanwege ziekte van Aujeszky). Katten kunnen gevogeltebotten meestal goed baas, kalkoen is wel wat hoog gegrepen, van zware eenden moet je de botten ff knippen met een goeie snoeischaar, hakken met een (tuin- of keuken-)bijl of meppen met een hamer. Konijn en haas gaan ook goed. Botten van de grote grazers, koe, schaap, geit, zijn te hoog gegrepen of je moet een hele grote kat hebben en een heel jong lam of geitje. Kippennekken en karkassen, hele kippen, kwartels, konijn (goeie tijd nu tegen de kerst  :D) parelhoen, tamme/wilde eend, haas, allemaal dingen die ze goed aankunnen. Spiervlees kun je prima in grotere lappen of stukken geven, katten kunnen dat heel goed knippen en de gebitjes gaan er van glimmen. Je kunt ook spiervlees van rund, schaap, paard of geit voeren, en ook de organen, hoewel niet alle katten runderorgaan lekker vinden. Pens eten de meeste katten niet maar sommige  ::)
Groente hebben ze idd niet nodig maar als jouw katten het lekker vinden kun je gerust wat gekookte groente geven. Ik heb er hier ook een die dat goed te knagen vindt, de andere twee vinden het niks.
Verder eieren, rauw, zonder schaal. Sommige mensen geven zure zuivel (met zo min mogelijk lactose) voor de lol.

Zo weer ff genoeg info?  ;)
Door Clauwdieja
#1435546
Haha, wat schrijf jij leuk!  :biggrin2:

Ik ben al eens wat gaan rekenen en kwam tot deze conclusie (met behulp van een stuk van Robin)

Mozes weegt ca. 6kg dus mag eigenlijk 180 gr. Per dag. Hij mag wel wat lichter dus hij krijgt 150 gram. May-tale is bijna 9 kg dus zou dan 270 gr. mogen. Veel te veel, ze moet drastisch afvallen, haar streefgewicht is 4 kg, dat zou 120 gram zijn, doen we wat bij, dus zij krijgt ook 150 gram. Samen dus 300 gram per dag. Dit is dus 2100 gram per week.

We nemen het totale gewicht van wat de kat per week nodig heeft om een compleet menu samen te stellen over de periode van één week.

Dit was 2100 gram voor Mo en May samen. Om het iets makkelijker te maken nemen  we 2000 gram.

50% van 2000 gr = 1000 gr vlees/bot per week
20% van 2000 gr = 400 gr vlees per week
15% van 2000 gr = 300 gr orgaanvlees per week
15% van 2000 gr = 300 gr bijproducten per week (ong. twee eieren en een paar eetlepels yoghurt) evt. wat groente.

Nu kan je de hoeveelheden per dag gaan verdelen

Maandag: 300 gr vlees/bot
Dinsdag: 150 gr orgaanvlees en 150 gr vlees
Woensdag: 2 ei (=ong. 100 gr) en 100 gr vlees
Donderdag: 300 gr vlees/bot
Vrijdag: 150 gr vlees en een paar lepels yoghurt
Zaterdag: 300 gram vlees/bot
Zondag: 150 gr orgaanvlees, 100 gr vlees/bot en 1 ei

Is dit wat? Ik ga ze eerst wel het een en ander laten proeven. Maar goed, ze moeten er toch aan geloven.  En het zijn niet zulke heeeele moeilijke eters. 8)
Door Too
#1435572
Hai Claudia, welkom!

Je bent goed bezig!!

Ei, hapje yoghurt...oftewel de bijproducten, ik tel ze niet mee, gemiddeld eens per week krijgen ze samen 1 eitje
de vega mag af en toe een groentje stelen [anders hoeft ze t niet ;)]
Een lekker vet visje daarentegen is wel een vast onderdeel, denk aan een sardientje, horsmakreeltje, panharing of heel luxe een stukje zalm.

Percentages heb ik als volgt verdeeld: 50% vleesbot, 35% spiervlees en 15% orgaan
Door Clauwdieja
#1435594
Oh ja, ik vind het ook leuk idd om af en toe een visje te geven. Is ook belangrijk las ik ergens. Vond die yoghurt en eitjes al zo veel. Doe ik ook gewoon 1x per week een eitje door het vlees.
Door Too
#1435634
Hoe bedoel je.. een soort grabbelton en dan op goed geluk graaien :D

In principe zou dat wel kunnen maar als ik hier de weekportie orgaan in 1x geef... gaat t niet helemaal jofel
als je aan t eind van de week [of 2 weken] maar compleet gevoerd hebt

Ze eten hier [nog?] 2x daags, portiezakjes in de vriezer .. 2 zakjes/dag [vleesbot+spier of orgaan]
maar welke diersoort ze krijgen dat hangt wel van de 'graai' af

Als alles gaat malen [waarom zou je ;)] dan maak je gewoon een mengsel in de juiste verhoudingen
Door Mevroi Kruim
#1435679
Vis :doh: :boxed: tuurlijk! Helemaal vergeten :-[ Vet visje is idd prima, witvis voegt niet heel veel toe maar kan soms als afwisseling leuk zijn, blikvis (zalm in water, sardienen) dient hier om zaken op te leuken, voor de voormalige zieken (die nu helaas niet meer zijn :'() van nierfalen word je nl nogal misselijk. En nu voor de demente ouwe Kruimelpoes, die vergeet dat ze aan het eten is, en eten niet meer als zodanig herkent; stinkende blikvis erdoor en ze eet weer.

Alles door elkaar kan wel als je idd maar ongeveer per week/2 weken de dingen in de juiste verhouding geeft. En alleen orgaan is idd geen aanrader *neusdichtknijpsmilie*
Ik ben lui, ik koop volgens de percentages in, kwak de zaak in de vriezert en trek er eea uit als de tijd daar is. Meestal vleesbot en ofwel extra spier, ofwel extra orgaan. Eitjes gaan er zo door. Malen doe ik dus niet voor de dikkerds, dat doen ze zelf maar, ik help alleen wel met harde botten door knippen/hakken. Alleen voor bejaarde Kruimel haal ik vleesbot door de molen, zij kan dat gewoon niet meer.
Door Clauwdieja
#1435698
Ok dank! :-* ik ga wel even met mijn lijstje naar de slagert in de buurt. Die heeft veel wild, kijken wat ie voor me kan betekenen. Ik dacht meer aan door elkaar als in grove stukken hakken en dan in zakjes van 300 gram (voor 2katten per dag) verpakken.
Door Mevroi Kruim
#1435709
Dat kan ook prima hoor.
En wb slagert: meestal is dat een hele dure optie. Vlees bij de slager is gewoon erg duur.
Voor bv kip kun je beter in de vriezer bij de Aldi of de Lidl kijken, AH of C1000 hebben nog wel eens aanbiedingen in kip of soms gehakt, en soms willen ze je wel rundergehakt leveren voordat het door de molen gegaan is (maar niet altijd). Voor vis, wild e.d. is de poelier op de markt dan wel de visboer aldaar vaak ene heel goed adres. En verder meebestellen met andere BP'ers die bv bij Herby of Dogshape bestellen, of voor hele prooidieren bij Kiezebrink.
Door Clauwdieja
#1435773
Nou, alles gekocht en het zit al in de vriezer, fantastisch  :D Vind dat slagertje zo leuk, 't is een wild slager (geen wilde :) ) en hij had voor mij:

700 gr. kip karkas van 1,67 per kilo
1300 gr. kippenekken 1,87 per kilo (mag toch ook als bot met vlees?)
330 gr. kippelever 3,52 per kilo
530 gr. kippenhart 2,62 per kilo

2 houtduiven (is ie vergeten aan te slaan zie ik net)

en een beeeetje luxe misschien, een kilo hertenragoutvlees van 13,17 per kilo

al met al waren we voor ruim 2 weken voer 20 euro kwijt. We zijn van dat dure hills en haaksbarf gewend dus op zich is dit al goedkoper voor ons. Maar dat hertenragout gaan we nog wel even vervangen de volgende keer ;)

Nu nog wat visjes erbij en dan hopen dat ze het ook eten. Naja anders hebben ze pech. 't is wel veel kip misschien, 'k zal de volgende keer wat ander orgaanvlees halen. Alle soorten vis behalve witvis toch? En als het maar onbewerkt is.

Goh, zo snel kan dat gaan he. Morgen dan maar meteen beginnen. Als ze het niet lusten mag het dan 10-20 seconden in de magnetron?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1435789
magnetronnen doe ik zelf niet, maar sommigen wel of een klets heet water er op. je kan het ook even mengen met een smeermiddel; tartaar of klein scheutje kattenmelk of eventueel iets van blik. het smeermiddel dan langzaam afbouwen.
bij sommige katten is dat niet nodig; die eten het in 1x alsof ze niets anders gewend zijn.

ben je bij de poelier op de albert cuijp geweest? voor noodvoer kan dat best, voor dagelijks barfen vind ik het een beetje duur.
vanuit amsterdam bestellen we 2x per jaar bij kiezebrink; primair voor prooidieren en kiponderdelen, maar ander barfspul is er op zich ook. in mei zal ik er weer bestellen.
we bestellen ook vanuit a'dam geregeld bij een leverancier voor het dagelijkse spul. meestal is dat herby, soms gelukkig dier of lupa. ik denk dat de volgende bestelronde in februari of maart zal zijn en deze zal dan even bij mij of suzie gedaan worden (de vaste hoofdbesteller zit dan met een verhuis).
hou tegen die tijd de verzamelhoek in de gaten.

ik geef sien overigens 1x per week een stukje witvis, als gewoon spiervlees, omdat ze dat erg lekker vindt. voor de omega's geef ik vette vis.
Door Clauwdieja
#1435955
Oh nou dat wil ik dan ook wel, meebestellen. Nee ben niet op de Albert Cuyp geweest, hier in de buurt, in Oostzaan. Woon in Noord vandaar. De katjes vinden het superspannend allemaal dat nieuwe voer. Ze draaien er omheen en het is ook opgegeten, heb wat levertjes, hartjes en een stukje hert gegeven. Leuk zeg. :D De bloedsuikerwaarde daalt ook als een dolle, we verlagen de insuline van diabeetpoes nu dagelijks de laatste dagen. Hopelijk komt ze er vanaf!

Oh ja, moet wel wennen aan bloed op de keukenvloer enzo....denk dat ik de schoonmaakster ook ff moet waarschuwen, voordat er zo'n timerbakje met beesten openspringt  :P
Laatst gewijzigd door Clauwdieja op wo 02 dec 2009, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1436110
parelhoen en kwartels zijn nu ook in de supermarkt te koop zag ik, ivm met de aankomende feestdagen,
maar zulke dingen zijn goedkoper bij een leverancier als Herby.  misschien kun je van iemand in de buurt wat overnemen;  beetje konijn, haas, parelhoen oid om te proberen of ze 't lusten?
hertvlees is meen ik 2,75  per kilo bij Herby - da's een groot prijsverschil dus!
bij zo'n leverancier kun je ook al snel 8 tot 10 diersoorten bestellen, hoe meer diersoorten je in je menu verwerkt, hoe beter.  5 soorten is eigenlijk wel een 't minimum.
super hoor dat ze geinteresseerd zijn  :) succes !
ik vond mijn katten héél dapper toen ze begonnen te barfen :)

( niet alle katten lusten duif dus ben benieuwd hoe dat gaat    )
Door Too
#1436153
Geweldig.. als t in je koppie zit ga je doortastend te werk :D

Ibbi schrijft t al.. houtduif vinden velen 'te wild' dus: be prepared, tamme duifjes zijn hier dan wel weer een succes.

En ws weet je t wel maar toch... poezels met [flink] overgewicht moet je niet echt laten vasten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door