Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1434639
Ik ben aan het overwegen mijn honden (7 stuks) over te zetten op vers vlees. Ben razend enthousiast maar als ik al die percentages en rekenhulpjes zie weet ik niet  goed waar ik moet beginnen :D

Zijn er hier ook standaard menu's te vinden? Of in iedergeval een beginnetje???

Ik heb 3 honden tussen 35 tot 40kg, 1 hond 45 tot 50kg en 3 kleintjes van 3-7kg.

Alvast reuze bedankt aan degene die mij op weg willen helpen!!!!
#1434682
hoi hoi, je hondjes zullen je heel dankbaar zijn als je ze op vers gaat zetten  :) onder "voorstellen menu" staan heel wat menu's, daar kan je alvast wat sugesties opdoen. Natuurlijk moet je wel beginnen met beginnersbot zodat ze er alvast aan gewoon kunnen worden. Voor de rest heel veel lezen uit de bibliotheek hier, in het begin lijkt het veel maar eens je er mee weg bent is het een fluitje van een cent  ;)
Veel succes in elk gevgal!
#1434690
Standaardmenu's doen we niet aan, want dat is voor standaardhondjes en die hebben we hier niet :biggrin2:  Er is een uitgebreide beginnersdocumentatie en dat is het punt om te beginnen. Lees het rustig door, freumel eens wat in elkaar en laat dat eens beoordelen. je kunt alleen goed zelf samenstellen als je weet waar je mee bezig bent en waarom je bepaalde dingen wel of juist niet voert en dat leer je niet als wij je een menu voor kauwen.
Aanvullende vragen zijn natuurlijk altijd welkom.  :)


Welkom op Barfplaats :)
#1434694
Welkom op BP

Er zijn geen standaard menu's wel richtlijnen. Een menu pas je zelf helemaal aan op je hond(en).
Dus stel je hebt een hond van 30 kg. Die geef je zo'n 2% van zijn lichaams gewicht = 600 gram per dag x 7 dagen + 4,2 kg per week
Daarvan geef je 50% vleesbot 25% spiervlees en 15% orgaan en10 % overig zoal groente ei yoghurt e.d.
Hie staat een excel rekenhulp, misschien heb je daar wat aan.

Suc6


edit ff foutjes bijwerken
Laatst gewijzigd door sandrra op di 01 dec 2009, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1434715
Hai, en welkom met de hele roedel!

Zoals Angelique al zegt, standaardhondjes hebben we hier niet en dus zijn er ook geen echte standaardmenu's, maar dat wil niet zeggen dat barfen moeilijk is!
Zelf ben ik vier maanden geleden gewoon begonnen met het voeren van wat platgeslagen kippenvleugeltjes, naast hun brokken - dat wil zeggen: ze kregen gewoon 1 keer per dag 's avonds hun eten, maar na de lange ochtendwandeling mochten ze op de vleugeltjes oefenen. Ze hadden zó in de gaten dat die eetbaar waren,  ;D, en dus deed ik er wat ander licht spul bij (kwarteltjes, een platgeslagen kippenpootje, dat soort dingen). Ondertussen heb ik me te pletter gelezen in de barfbieb over met name de geschikte botten, en die heb ik op een papiertje geschreven en daarmee ben ik naar de supermarkt en de markt gegaan. Steeds maar een klein beetje gekocht, dat als snack gevoerd, en als het goed ging, iets nieuws erbij proberen. Ik denk dat ik na een week ben opgehouden brokken te voeren, en heb ze toen alleen nog vleesbot, vlees en orgaan gegeven.
De eerste weken hebben mijn honden echt geen perfect menu voorgezet gekregen, dat is langzaam uitgebreid en gegroeid. En ze leven nog steeds hoor, in blakende gezondheid! Dus als je honden verder geen aandoeningen hebben die speciale aandacht vereisen, is het helemaal niet erg als je menu niet van begin af aan perfect is!

Dus, doe als SandRRa zegt: van iedere hond het gewicht vaststellen, daarvan 2% (als het volwassen, grote honden zijn) nemen, dan heb je het dagelijkse gewicht aan voer dat je moet geven. Zorg ervoor dat van die hoeveelheid ongeveer 50% uit vleesbot bestaat (vleesbot is een bot waar ongeveer net zoveel vlees als bot aan zit  :D, dus geen kale takken), de rest vlees en orgaan (die rekenhulp is makkelijker dan je denkt, dus kijk daar zeker even naar), dan kan het niet mis gaan.

En je honden zullen ervan genieten! Succes!
#1434716
Hoe meer honden, hoe makkelijker samen stellen vindt ik.
Maak gewoon 1x een menu, maar 1 keer werk. Kun je een tijd mee vooruit dan.
Ik maak altijd menu's waarin alleen de hoeveelheden vleesbot, orgaan, spiervlees enz. opgeschreven zijn en niet de diersoorten.
Die kan ik dan gewoon variëren per week.
#1434980
Je hebt het al gelezen, standaard menu's bestaan niet want er zijn geen standaard honden!
Maar als je nou begint met een percentage van bijv. 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groentemix en dan kijkt hoe je honden het er op doen. Misschien moet je dan hier en daar de percentages wat bijstellen maar uiteindelijk rolt er dan uit wat voor jouw honden een goede "standaard" is.  (Zo heb ik hier drie honden, die zijn alle drie ooit met 50% vleesbot begonnen, maar uiteindelijk krijgen ze "standaard" 55% resp. 50% en 45%).
Ik maak dus geen menu's. Alleen de percentage's met bijbehorende gewichten hangen aan de koelkast. Ik houd dan wel bij wat ze aan diersoorten eten zodat ze telkens wat anders krijgen.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door