Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435079
Duscha de hond van mijn ouders barft nu ook sinds een aantal maanden/weken.
Het is begonnen toen ze bij mij logeerde en daarna wilde m'n moeder dat ze graag op vers bleef en nu breng ik dus elke dag een bakje  :D
Bij mij at ze alles behalve runderpens dus gaf ik lamspens.
Dit weigerd ze bij moeders nu... Dus vorige week bio pens gegeven en dit smikkelde ze werkelijk op!! Nu was het gister weer pens dag dus hup weer bio pens maar ze at het echt niet!!
Zo weigerd ze wel vaker dingen die ze een andere keer wel heeft gegeten. Moeders maakt zich dan zorgen en gooit er wat jus overheen of erger nog..... br*kken
Moeders gezegd dat echt niet meer te doen.. Eet ze niet dan niet en dan haal je het weg na ene paar minuten.
Meestal als ik het dr voorzet eet ze het wel maar ook niet altijd.
Ze is een zenuwpees en ze is vermoedelijk in haar 1e jaar mishandeld en ze heeft te weinig te eten gehad want ze was graatmager toen we dr kregen.
Ik maak me soms ook zorgen dat ze niet genoeg binnenkrijgt omdat ze m'n uitgebalanceerde menu dus niet helemaal op eet. Soms eet ze dagen niet en dan dagen weer wel...
Ze is goed op gewicht, ze was wat te zwaar toen ze begon met barfen maar nu voelen dr ribbetje prima aan :)
iemand nog tips of trucs?!
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435089
lauraV schreef: voert je moeder duscha niet stiekem iets teveel snacks tussendoor?? ;)
nee die moet ze vaak ook niet. Dat is ook al zo raar. En dat ze nou een bonzo koekje weigerd okay maar lekker gedroogd vlees weigerd ze soms ook en een andere keer valt ze er weer op aan alsof ze nog nooit zoiets lekkers heeft gehad... en moeders is niet zo van de snacks geven  :)
Door Borke
#1435092
Geeft jou moeder het eten op een andere temperatuur dan jij?
Borke maakt het niets uit hoe hij zijn eten krijgt, al is het half bevroren.
Sofi is echter bij sommige dingen erg gevoelig voor de temperatuur waarop het geserveerd wordt.
Geven je ouders het vleesnat er wel bij, wat vrij komt bij het ontdooien?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435096
ik breng het al ontdooit bij d'r. En ze kiept het bakje wat ik breng gewoon in haar bak dus met vleesnat. Ik knip het ook nog in stukken voor d'r want grote dingen en dan heb ik het al over een kipkarkasje wat dus in een paar stukken moet. Bij mij at ze dit na 2 weken wel als geheel.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1435214
lizzy schreef er van de week een goed stukje over....
dat als ze even vers geven ze een kleine periode eventjes niet zo goed kunnen eten..
omdat ze met brokken nooit echt verzadigt waren en nu met vlees wel......dus dat ze daarom dan even een soort van 'rustpauze' inlasten..
effies kijken waar dat staat..


mmm kan het niet vinden :-\
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 02 dec 2009, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1435228
Dat was in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 281.0.html. Daar heb ik een stukje tekst van Ian B vertaald.

Poeh, zo te horen is zij een echte moeilijkert met eten. Balen is dat he?! Je zou zo graag willen dat je honden lekker smullen.... Ik zou twee dingen met Duscha doen. Ik zou haar de "strenge aanpak geven" (dat wil zeggen: neerzetten, niet GELIJK opeten: weghalen en pas de volgende eetbeurt pas weer aanbieden en niet eerder). Verder zou ik 1 vastendag introduceren en dit uitbouwen naar 3 vastendagen. En dan om en om een dag wel en een dag geen eten geven. Dat moet je niet in 1 keer doen, je moet op de 2de vastendag eerst het ene dagportie groter maken en het andere dagportie kleiner. En de keer erop kan Duscha al dag 2 vasten (bij veel honden die wel gewoon goed eten moet je dit langzamer introduceren maar eigenlijk is zij dit al gewend) introduceren. En zo introduceer je er 3 per week. En dan eens kijken of zij nog steeds zo kieskeurig is en blijft met haar eten.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435239
Ik had dat vasten ook al gedacht zeker omdat ze het nu uit zichzelf ook al doet.
Moet ik dan gewoon 2 dagporties tot 1 gaan maken uiteindelijk?! Ze eet namelijk gewoon mee van het menu van Boomer en die heeft geen vastendagen.
En je zegt dus ook niet 2 keer hetzelfde aanbieden maar iets wat ze erg lekker vind (in haar geval eend).
De volgende dag dan een iets kleinere portie en de dag erna vasten?!
Daarna kan ik dan de ene dag een dubbele portie geven en dan een dag niks?!
Sorry voor alle vragen maar word er nog onzekerder van omdat het niet mijn hond is :-\
Door Lizzy
#1435247
MarijeEnBoomer schreef: Ik had dat vasten ook al gedacht zeker omdat ze het nu uit zichzelf ook al doet.
Moet ik dan gewoon 2 dagporties tot 1 gaan maken uiteindelijk?! Ze eet namelijk gewoon mee van het menu van Boomer en die heeft geen vastendagen.
En je zegt dus ook niet 2 keer hetzelfde aanbieden maar iets wat ze erg lekker vind (in haar geval eend).
De volgende dag dan een iets kleinere portie en de dag erna vasten?!
Daarna kan ik dan de ene dag een dubbele portie geven en dan een dag niks?!
Sorry voor alle vragen maar word er nog onzekerder van omdat het niet mijn hond is :-\
Ja. Stel, je geeft haar op maandag eten en op dinsdag niet. Dan geef je dus nu op maandag meer eten en op dinsdag minder eten. De week erop geef je haar dan op maandag het dubbele en op dinsdag niks (wel water!). Dan wil je de 2de vastendag gaan introduceren. Stel, je geeft haar op woensdag eten en op donderdag niks. Dan geef je eerst haar (doe dat 1 week later dan het introduceren van de 1ste vastendag) op woensdag meer eten en op donderdag minder. En de week daarop geef je haar op woensdag het dubbele en op donderdag minder. De week erop geef je op woensdag het dubbele en op donderdag niks. En zo verder. Tot je 3 vastendagen per week hebt geintroduceerd.

En je moet voor haar dan wel even een apart menu uitrekenen. Want ga je haar alleen het dubbele van alles voeren, kom je misschien in de knoop het de afwisseling van diersoorten. Dus daar moet je dan even naar kijken.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435258
Oh okay... Maar wat doe ik als ze het weer niet eet. Want ik zie haar echt niet 6 dagen achter elkaar eten deze week...
En wat betreft het menu ik voeg dan bijvoorbeeld de maandag en de dinsdag samen en dat zijn dan al verschillende diersoorten omdat ik alles per 200 gram in de vriezer heb en ze dan uiteindelijk op de maandag 800 gram te eten krijgt dus wat betreft afwisseling zit dat wel goed.
Water heeft ze altijd tot haar beschikking dus daar verander ik niks aan  :)
Door Mevroi Kruim
#1435310
Goed advies van Lizzy, zou ik zeker zo doen.
En ik zou er heel goed op letten dat ik niet per ongeluk dat niet-eten voor haar interessant maak door er aandacht aan te besteden. We hebben als welmenende bazen soms niet in de gaten dat onze reacties het gedrag van de hond kunnen versterken. Een keertje extra aandacht, 'ach meissie eet je bakje nou eens leeg', er bij blijven staan aanmoedigen, inhoud bak lekkerder maken als ze een keer vies kijken, allemaal dingen die de hond als leuk en positief kan ervaren en waarop ze kan reageren met het herhalen van het gedrag dat 'werkte'.
Je moet dus heel streng zijn voor jezelf, bak neerzetten, weglopen, na bv 3 minuten zonder commentaar en zonder de hond aan te kijken koel zakelijk de bak weer weghalen en opruimen, en verder gaan met je bezigheden. Als ze ooit aandacht heeft gekregen voor niet eten zal het een tijd kunnen duren voordat ze ervan overtuigd is dat die methode nu niet meer werkt, je zult dus door moeten zetten.
Succes!
Door Lizzy
#1435335
MarijeEnBoomer schreef: Oh okay... Maar wat doe ik als ze het weer niet eet. Want ik zie haar echt niet 6 dagen achter elkaar eten deze week...
En wat betreft het menu ik voeg dan bijvoorbeeld de maandag en de dinsdag samen en dat zijn dan al verschillende diersoorten omdat ik alles per 200 gram in de vriezer heb en ze dan uiteindelijk op de maandag 800 gram te eten krijgt dus wat betreft afwisseling zit dat wel goed.
Water heeft ze altijd tot haar beschikking dus daar verander ik niks aan  :)
Je kunt deze week al beginnen met 1 vastendag. Doe je volgende week nog 2 dagen. Je kunt het wel snel aanpakken met een hond die toch al uit zichzelf vast.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1435428
Duscha heeft vandaag haar eerste officiele vastendag  :)
Ze keer naar dr bak, liep naar Boomer en haar bak en liep verder de tuin in om te gaan graven. Bak gepakt weggezet en dr naar binnen geroepen. Boomer heeft rustig verder gegeten en Duscha ligt me nu aan te staren vanaf dr kussen.
Heb haar eten nu weer in de koelkast gezet voor morgen. Is dat okay of moet ik dr morgen iets anders aanbieden?!
Door Lizzy
#1435612
MarijeEnBoomer schreef: Duscha heeft vandaag haar eerste officiele vastendag  :)
Ze keer naar dr bak, liep naar Boomer en haar bak en liep verder de tuin in om te gaan graven. Bak gepakt weggezet en dr naar binnen geroepen. Boomer heeft rustig verder gegeten en Duscha ligt me nu aan te staren vanaf dr kussen.
Heb haar eten nu weer in de koelkast gezet voor morgen. Is dat okay of moet ik dr morgen iets anders aanbieden?!
Ik zou ook gewoon hetzelfde geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door