Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1407962
Wij hebben een katje, Shiloh (geb. 2 juli 2008). We hebben haar gekregen van iemand die van haar afwilde toen ze bijna 6 weekjes jong was. Nu is ze sinds een poosje af en toe krols (zit niet echt een lijn in). Ze mauwt niet heel hard, iets dat al de katten van mijn vrienden wel doen, maar piept een beetje af en toe. Ze is heel aanhalig en knuffelig, en probeert af en toe de hond te bespringen. Wat zijn de voors en tegens van sterilisatie? Ik heb een oude kat, maar die was al geholpen toen we haar in huis namen. Is het voor de kat beter om het wel of niet te doen? Ze is erg klein en tenger en daarom maak ik me wat zorgen over een eventuele narcose.
Laatst gewijzigd door barbarella op vr 15 jan 2010, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1407972
ja, absoluut doen!
als ze tijdens een krolse periode van huis ontsnapt (en krolse poezen willen dat instinctief doen), zit je met een zwangere poes, waar zonder abortus kittens uit komen, wat ook weer risico's met zich meebrengt. en er zijn echt heel veel katten op de wereld en alle asiels puilen uit. en je weet immers nooit of de huizen die je voor de kittens kan vinden wel de katten op tijd laten castreren, dus weer meer kittens. iedere kat die op de wereld komt heeft een potentieel risico om zwerfkat te worden, of iig bij te dragen aan het kattenoverschot.

iedere keer krols zijn is ook niet goed voor het kattenlijf, zeker als ze al zo dun en iel is. het vreet energie, ze ze beter in andere dingen kan stoppen, zoals groeien om maar iets te noemen.
met iedere krolsheid is er ook weer een groter groeiende mogelijkheid op een baarmoederontsteking.
een baarmoederontsteking is vaak dodelijk, want je komt er vaak niet zo snel achter.

deze week nog een afspraak maken voor een ontstokking.
#1435091
Nou, ik ben eruit (eindelijk).  ::) Heeft even geduurd, want ik ben toch huiverig voor een narcose bij mijn kleine meisje en toen moest ik mijn man nog overhalen (want die vindt het zielig), maar we zijn het eens (mede door jullie adviezen): Shiloh moet er toch aan geloven. Ze plast sinds kort als ze krols is af en toe in huis en DA zei dat dit overgaat na sterilisatie.  :)

Ik heb een afspraak gemaakt voor meteen na de feestdagen en alvast gezorgd dat ik 6 dagen achtereen vrij ben van mijn werk (DA had het over herstelperiode van 5 dagen, hechtingen eruit na 10-14 dagen). Is dat normaal? Bij de hond ging het sneller, namelijk. Die was met 2 dagen alweer helemaal up to date en die had van die zelfverterende hechtingen. Vraagje voor mensen met ervaring hiermee: moet ik langer vrij nemen, of is ze met 6 dagen wel weer in orde? En is het raadzaam om haar 's nachts in een bench te doen? Ik ben zo bang dat ze zich bezeerd of verwond. Ik klink vast als een muts  ::), maar we hebben een erg druk huishouden met een oude hond Pukkie (15), een oude kat Kitty (13) en onze kleutertjes, hondje Ieckie en katje Shiloh van beide 1,5 jaar. Normaal spelen Ieckie en Shiloh altijd de hele dag samen, maar dat kan natuurlijk niet als ze net geholpen is, dus daarom dacht ik aan een bench.
#1435143
Goed zo!

6 dagen vind ik wel veel hoor,
Hier waren ze al snel weer 't vrouwtje'  ;),
Catoo sprong s middags gelijk op schoot [dat doet ze nooit], terwijl Cera d'r roes nog uitsliep  :D..
Ze vonden trouwens een kruikje onder t favoriete kleed wel heel erg lekker om helemaal bovenop te kruipen.

Dag 3 was alles helemaal als vanouds..
T is ws wel slim om de 2 wilde beesten even een beetje te scheiden maar ws geeft Shiloh zelf ook wel aan wat voor haar 'kan'.
Laatst gewijzigd door Too op di 01 dec 2009, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1435192
Katten zijn taaier dan je denkt hoor!! ;)
Die ik heb zijn volgens mij na 1dag alweer de ouwe.. :-\
Kweet niet precies wat ze als hechtingen gebruiken,maar ze blijven er in of ze lossen op,
want ik ga nooit terug om er wat uit te halen.
Verstandig dat je 't laat doen,en 't is echt niet zo erg als dat je denkt!
#1436218
Toen onze poes met 9 maanden werd gestreriliseerd was ze er een dag of 2/3 van ondersteboven, maar dat is eigenlijk best wel lang hoor. de meeste poezen zijn veel sneller weer volledig op de been. Onze poes is nogal gevoelig is voor vanalles. Ze heeft eens niesziekte gehad, gelijk met onze kater. Nou die kater kreeg medicijnen van het asiel (daar had hij het ook van) en hij was er binnen 2 dagen eigenlijk helemaal van z'n klachten af (wel kuurtje afgemaakt natuurlijk). Poes kreeg van meneer de niesziekte (terwijl ze volledig ingeent was) en daar heb ik toch wel een week of 3 mee gesukkeld toen.

Bij een gezonde poes moet ze echt binnen een dag of 2/3 helemaal de oude zijn. Wel ruikt ze vreemd, dus de andere dieren kunnen haar weleens niet zo aardig vinden, maar goed dat gaat ook weer over, en in het begin wil ze toch niet meteen rennen, springen en spelen denk ik zo.
#1436301
Clio schreef: en in het begin wil ze toch niet meteen rennen, springen en spelen denk ik zo.
Euhhm, bij een paar poezen van mij was dit heel anders. Die hingen meteen boven in krabpaal en wild doen.  :-[ Anderen waren wat rustiger. Het hangt denk ik van de poes af.
#1438648
Loeka schreef: Euhhm, bij een paar poezen van mij was dit heel anders. Die hingen meteen boven in krabpaal en wild doen.  :-[ Anderen waren wat rustiger. Het hangt denk ik van de poes af.
Is ook zo natuurlijk. Weetje een kat (en elk dier eigenlijk) gaat echt niet rennen, springen en doen als hij zich niet lekker voelt of pijn heeft of nog half high is van de narcose, tenzij ze doodangsten uitstaan ofzo. Zo veilig thuis gaat dat harstikke goed. Gewoon een extra knuffel geven en lekker laten doen wat ze zelf wil. Als bezorgde katteneigenaar kijk je toch wel regelmatig of het allemaal gaat hoor, dat gaat vanzelf. :)
#1473944
Vandaag is Shiloh gesteriliseerd. Ze heeft een prikje gehad met een pijnstiller, dus ze weet niet dat ze pijn heeft en ze vindt de hechtingen erg vervelend. Ze is nu in slaap gevallen, maar ik hoop niet dat ze teveel aan d'r hechtingen gaat prutsen. De DA zei dat ze dan een kapje op moet. Dat hoop ik niet, want dat heb ik met onze oude kater gehad en dat vond ik zo zielig. Hij was hartpatient en had medicijnen, waardoor wondjes bijna niet stolden. Op een gegeven moment had hij een wondje aan zijn neus en moest hij dus zo'n onding op. Iemand eventueel een Plan B?
Laatst gewijzigd door barbarella op do 07 jan 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1477142
Pfff. Het is wat vermoeiend, maar Shiloh maakt het goed. Donderdagavond was ze erg zielig en moe. Ze wankelde nog een beetje, dus ik heb haar lekker in de bench gestopt. De dokter had gezegd dat ze weinig mocht eten, maar ze zat zo te jammeren dat ik haar toch maar iets gegeven heb en toen is ze lief gaan slapen. Inmiddels hebben we er twee hersteldagen opzitten. Het frutselen aan de hechtingen was alleen de eerste avond, maar de afgelopen dagen heeft ze er bijna niet aangezeten en ze zitten er alle drie nog in en het wondje ziet er perfect uit. Mooi lichtroze, net als haar buikje. Vanaf vrijdagochtend heb ik haar niet meer in de bench gedaan omdat het zo goed gaat met haar. Ze zat constant te mauwen en te zeuren in de bench, dus heb ik haar eruit gelaten en so far so good. We laten haar natuurlijk niet alleen met de hondjes. Ze klimt bijna niet en ik kan niet merken dat ze pijn heeft of zich ziek voelt. Dus ik ben erg blij. Ze heeft nu twee dagen pijnstillers/ontstekingremmers geslikt en moet nu nog 1 dag. Nu moet ik nog een afspraak maken om de hechtingen eruit te laten halen. Wanneer zou dat moeten gebeuren?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door