Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1434011
Kent iemand deze en heeft iemand er ervaring mee???

"Wat is er zo bijzonder aan mavacoxib?

Deze pijnstiller voor de hond hoeft na toediening van de tweede dosis (twee weken na de eerste dosis) maar één keer per maand te worden gegeven voor een continue pijnbestrijding. Dit komt doordat deze pijnstiller maar langzaam uit het lichaam wordt uitgescheiden. De pijnstilling treedt echter snel op, namelijk binnen één uur na toediening."
#1434016
Ik ken het en ik vind het niks. Wanneer er bijwerkingen zijn, zit je daar dus veel langer aan vast doordat het middel zo lang in het bloed zit. Wat is er mis met elke dag een tablet geven? Voor de prijs hoef je het niet te gebruiken  :-X
#1434022
*Dorothea* schreef: Ik ken het en ik vind het niks. Wanneer er bijwerkingen zijn, zit je daar dus veel langer aan vast doordat het middel zo lang in het bloed zit. Wat is er mis met elke dag een tablet geven? Voor de prijs hoef je het niet te gebruiken  :-X
Vroeg mij ook af wat de voordelen zouden zijn.....
Misschien is het minder belastend voor nieren en lever, omdat er dus niet dagelijks afgebroken wordt??  :-\
#1434024
yuki11 schreef: Vroeg mij ook af wat de voordelen zouden zijn.....
Misschien is het minder belastend voor nieren en lever, omdat er dus niet dagelijks afgebroken wordt??  :-\
Nee, dat denk ik niet.
Ik denk dat het vooral is uitgevonden voor het gemak van de mens, veel mensen vinden het lastig om iedere dag pillen te geven.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1434118
Mijn teefje van 10 jaar zit er momenteel op. Het is net zo belastend als andere pijnstillers, daar hoef je het dus niet om te doen. Ook prijstechnisch maakt het niets uit. De 2 voordelen voor mijn hond zijn 1) dat dit de eerste pijnstiller is waar ze iets beter op doet; ze heeft zware HD en heeft na carprodyl, previcox, metacam, een jaar de maximale dosis rimadyl geslikt (naast de glucosamine, chondroitine, groenlipmossel, corta rx en sinds 5 jaar goudimplantaten). Er is echt geen wonder gebeurd (een vriendin van mij heeft haar hond, ook met zware HD, ook sinds 2 maanden op de mavacoxib staan en ziet wel een grote vooruitgang; haar hond beweegt veel gemakkelijker), maar ik merk wel dat ze makkelijker meekan in het bos en ook in huis makkelijk overeind komt.
2) naast dat er dus iets anders in zit waar mijn teefje goed op reageert, blijft de pijnstilling op een continu niveau. Afgelopen jaar heeft Misty elke ochtend en avond een halve pil 100 mg rimadyl gekregen. Ik kan me voor stellen, weet dit echter niet zeker, dat door de telkens wisselende tijdstippen dat ze de halve pil kreeg ivm mijn werk (tussen 07:00-10:00 s'ochtend en tussen 16:00 en 19:00 's avonds kreeg ze haar halve pillen) dat er fluctuaties van pijnstilling in haar lichaam ontstonden. Nu blijft het niveau constant.

Aankomende vrijdag zit ze ander halve maand op dit nieuwe middel. Ik had gedacht dat ik nu, in de laatste week, een achter uitgang zou gaan zien. Tot op heden is dat nog niet het geval. Ofschoon ik dus niet de vooruitgang zie die de 8 jaar oude Basset van mijn vriendin laat zien, heb ik wel besloten haar voorlopig hierop te laten.

Mijn andere hond, die bijna 13 jaar oud is, heb ik er niet op gezet. Hij slikt ook al geruime tijd rimadyl voor zijn spondylosebruggen. Hij doet het heel aardig op de rimadyl; ik zie bij hem direct verschil wanneer hij het niet zou slikken. Waarom zou ik hem overzetten op iets anders (wat niet minder schadelijk is) wanneer hij nu iets krijgt waarop hij het goed doet en het risco lopen dat hij achter uitgaat? dat risico wilde ik hem niet laten lopen.
Door vitess
#1434397
Wij gebruiken voor Vitess Trocoxil, ook één per maand. Weet niet of het dezelfde werking heeft of voor hetzelfde is bedoeld maar het lijkt erop dat Vitess er veel baat bij heeft. Enige wat ik wel vind is dat haar ontlasting nogal wisselend is (laatste deel steeds bijna breiig).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1434792
Ik ben nog erg voorzichtig met de selectieve cox-2 remmers. Het moet nog blijken of ze niet dezelfde bijwerkingen hebben als de oudere NSAID's. Bij mensen blijken er weer heel andere bijwerkingen op te treden en ze zijn voor de maag ook lang niet zo veilig als ze beweren.
En ik heb ook al wel nierproblemen gezien na de Previcox, hoewel het dan nog niet perse van de Previcox hoeft te komen.
Ik ben er dus niet zo scheutig mee. Ik vind het nog erg experimenteel allemaal.

Maar als je een hond hebt die echt veel pijn heeft en de andere middelen werken niet (goed genoeg), kun je het best proberen.
#1434908
Hitam schreef: Ik ben nog erg voorzichtig met de selectieve cox-2 remmers. Het moet nog blijken of ze niet dezelfde bijwerkingen hebben als de oudere NSAID's. Bij mensen blijken er weer heel andere bijwerkingen op te treden en ze zijn voor de maag ook lang niet zo veilig als ze beweren.
En ik heb ook al wel nierproblemen gezien na de Previcox, hoewel het dan nog niet perse van de Previcox hoeft te komen.
Ik ben er dus niet zo scheutig mee. Ik vind het nog erg experimenteel allemaal.

Maar als je een hond hebt die echt veel pijn heeft en de andere middelen werken niet (goed genoeg), kun je het best proberen.
Heb je dat artikel gelezen in Dier en Arts over COX-2 remmers?
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1434935
*Dorothea* schreef: Heb je dat artikel gelezen in Dier en Arts over COX-2 remmers?
Mag ik vragen wat daar instaat?

Ik dacht, misschien onterecht, dat de COX-2 remmers het COX-2 enzym afremmen (wat de traditionele NSAID's niet doen), waardoor er minder kans bestaat op maagaandoeningen. Ik weet dat ze schadelijk kunnen zijn voor de nieren, maar dat zijn de NSAID's toch ook?
#1435113
*Remy* schreef: Mag ik vragen wat daar instaat?
Er staat in dat dat hele COX-1 COX-2 verhaal mogelijk helemaal niet waar is.  Dat er grote verschillen zijn tussen diersoorten. Dat er nooit is aangetoond dat COX-2 remmers minder maagdarmbezwaren zouden hebben. Dat ze ook schadelijk zijn voor lever en nieren. Dat COX-1 ook een belangrijke rol speelt bij ontstekingen. En verder dat selectief COX-2 remmen gevaarlijk is, omdat het een verhoogde kans geeft op trombose en atherosclerose. Tot slot blijkt cOX remmen niet het enige werkingsmechanisme van NSAID's.

Ik kreeg persoonlijk de bibbers van dit artikel :nerves: , aangezien m'n hond al 2 jaar dagelijks previcox krijgt.
Ik dacht, misschien onterecht, dat de COX-2 remmers het COX-2 enzym afremmen (wat de traditionele NSAID's niet doen), waardoor er minder kans bestaat op maagaandoeningen. Ik weet dat ze schadelijk kunnen zijn voor de nieren, maar dat zijn de NSAID's toch ook?

traditionele NSAID's remmen COX-1 en COX-2.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door