Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#1433153
We maken hier vaak de vergelijking van honden met wolven, maar is een hond wel een hond en niet eigenlijk nog steeds een wolf met een andere naam?
We zijn er inmiddes allemaal van overtuigd dat als je een hond goed wilt opvoeden je dat met een bepaalde roedelmethode moet doen. Dus qua gedrag zijn we ervan overtuigd dat honden hetzelfde werken als wolven. Als dat na al die jaren van evolutie niet is verandert, waarom andere dingen dan wel?
Het uiterlijk is uiteraard behoorlijk verandert, daar heb je geen evolutie voor nodig, dat kun je al bereiken door op een bepaalde manier te kruisen.
Volgens de wetenschap zijn een dieren van dezelfde soort als ze onderling vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Een wolf en een hond zijn perfect in staat om samen vruchtbare nakomelingen te produceren. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat volgens de wetenschap honden en wolven tot dezelfde soort behoren.
Als dat na al die evolutie nog steeds zo is dan ben ik er sterk van overtuigd dat ook het spijsverteringsstelsel nog steeds hetzelfde werkt als dat van een wolf.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1433182
[quote="hannabelgje"]
We maken hier vaak de vergelijking van honden met wolven, maar is een hond wel een hond en niet eigenlijk nog steeds een wolf met een andere naam?
We zijn er inmiddes allemaal van overtuigd dat als je een hond goed wilt opvoeden je dat met een bepaalde roedelmethode moet doen. Dus qua gedrag zijn we ervan overtuigd dat honden hetzelfde werken als wolven. Als dat na al die jaren van evolutie niet is verandert, waarom andere dingen dan wel?
Het uiterlijk is uiteraard behoorlijk verandert, daar heb je geen evolutie voor nodig, dat kun je al bereiken door op een bepaalde manier te kruisen.
Volgens de wetenschap zijn een dieren van dezelfde soort als ze onderling vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Een wolf en een hond zijn perfect in staat om samen vruchtbare nakomelingen te produceren. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat volgens de wetenschap honden en wolven tot dezelfde soort behoren.
Als dat na al die evolutie nog steeds zo is dan ben ik er sterk van overtuigd dat ook het spijsverteringsstelsel nog steeds hetzelfde werkt als dat van een wolf.

groetjes van Hanna.
[/quote]

Is da zo ???

Dat het binnenwerkje van een hond voor zo'n 98% nog identiek is aan die van de wolf was al een tijdje aangetoond. Maar dat maakt de hond niet meteen een wolf.
Door Esther Q
#1433289
Verschillende rassen kun je qua gedrag al niet goed met elkaar vergelijken, laat staan met een wolf. Juist ook dat gedrag is iets waarop geselecteerd wordt bij de fok en wat dus erg is gaan afwijken van de wolf. Volgens mij is dit net zo'n soort vraag als is de mensen wel een mens, of eigenlijk een aap.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1433418
hannabelgje schreef: We zijn er inmiddes allemaal van overtuigd dat als je een hond goed wilt opvoeden je dat met een bepaalde roedelmethode moet doen.
Nou ik niet hoor dus spreek voor jezelf.....
Door bloemetje
#1433420
Dat spijsverteringsgestel lijkt er nog altijd aardig op. Maar het karakter, buitenkantje en het koppie binnenin is lang geen wolf meer hoor. En als je mijn 2 kereltjes ziet pleur je die roedelmethode gelijk het raam uit  :biggrin2:
Door diergedrag
#1433632
De wolf is de voorouder van de hond maar de hond is ontstaan door domesticatie en dat heeft een aantal veranderingen in zowel lichaamsbouw als gedrag met zich meegebracht (bijvoorbeeld aan het gebit en het speelse gedrag tot op hoge leeftijd).
Het spijsverteringsstelsel is wel gelijk gebleven.

De gedachte van een strikte heirarchie is ontstaan door het bestuderen van wolven in gevangenschap die geen natuurlijke roedel vormden. Onderzoek onder in het wild levende wolven geeft aan dat het er helemaal niet zo geweldadig aan toegaat bij natuurlijke roedels.
De hierarchische structuur van een wolvenroedel is functioneel voor het leven van wolven die als groep jagen op grote prooidieren.
Het weinige onderzoek dat is gedaan onder zwerfhonden had als conclusie dat die geen hierarchische structuur hebben.

Bij de omgang met honden is de roedelaanpak sterk op zijn retour en mijns inziens volledig terecht.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1433647
diergedrag schreef: De wolf is de voorouder van de hond maar de hond is ontstaan door domesticatie en dat heeft een aantal veranderingen in zowel lichaamsbouw als gedrag met zich meegebracht (bijvoorbeeld aan het gebit en het speelse gedrag tot op hoge leeftijd).
Het spijsverteringsstelsel is wel gelijk gebleven.

De gedachte van een strikte heirarchie is ontstaan door het bestuderen van wolven in gevangenschap die geen natuurlijke roedel vormden. Onderzoek onder in het wild levende wolven geeft aan dat het er helemaal niet zo geweldadig aan toegaat bij natuurlijke roedels.
De hierarchische structuur van een wolvenroedel is functioneel voor het leven van wolven die als groep jagen op grote prooidieren.
Het weinige onderzoek dat is gedaan onder zwerfhonden had als conclusie dat die geen hierarchische structuur hebben.

Bij de omgang met honden is de roedelaanpak sterk op zijn retour en mijns inziens volledig terecht.
Mag ik hier nog even aan toevoegen dat wolvenroedels bestaan uit familieleden en derhalve totaal onvergelijkbaar met een gemengde mensen-/hondenroedel.
Door Mevroi Kruim
#1433669
Het enkele feit van samen vruchtbare nakomelingen geven is niet voldoende als soorts-criterium en ook nooit als zodanig toegepast. Daar hoort nl nog bij "onder natuurlijke omstandigheden", dus in het wild. In gevangenschap zie je nl dat bv allerlei baltsgedrag verwatert door het gebrek aan soortgenoten, en dan blijkt dat individuen van nauw verwante soorten die in het wild nooit kruisen, dat in gevangenschap wel doen. Dit even ter verduidelijking.

Overigens wordt het 'fertiele nakomelingen-criterium' tegenwoordig niet meer toegepast en gaat de beslissing over wel of niet aparte soorten aan de hand van genetische en fylogenetische kenmerken. Op grond van die kenmerken is een tijdje geleden besloten dat hond en wolf weer tot dezelfde soort behoren, Canis lupus, maar wel tot verschillende ondersoorten. De wolf is Canis lupus lupus en de hond Canis lupus familaris. Voorheen werden hond en wolf tot verschillende soorten gerekend maar de verschillen zijn dermate klein dat dat niet vol te houden was. Wat niet betekent dat het gedrag DUS ook identiek is. Het gedrag van wolven is niet allemaal hetzelfde, er zijn verschillen tussen diverse populaties en ondersoorten, en datzelfde geldt voor honden. ALle wolven zijn overigens ook qua uiterlijk bepaald niet gelijk, er zijn enorme verschillen in grootte, niet zo dramatisch als bij honden maar een tropische wolf kan zeker 5x in een wolf uit Alaska.
Door diergedrag
#1433673
Rovanna schreef: Mag ik hier nog even aan toevoegen dat wolvenroedels bestaan uit familieleden en derhalve totaal onvergelijkbaar met een gemengde mensen-/hondenroedel.
Graag! Ik ben het helemaal met je eens.
Door **Jolanda**
#1433677
De spijsvertering is zo goed als hetzelfde als die van een wolf.

Honden komen niet in de buurt van wolven, als het om gedrag gaat.

Heel veel honden zijn gezelschapshonden, die zie je geen prooi vangen. Dan heb je de jachthonden nog en die werken ook bij lange na niet zoals de wolf.

Een roedel wolven vangt een prooi samen. Gaan (bij wijze van) in een circel om hem heen staan, drijven een prooi een bepaalde kant uit. De enige soort honden die met die ene specifieke eigenschap in de buurt komt, zijn de drijvende honden zoals de border collie.
Maar de prooi doden hebben de mensen er weer uit gefokt dus die eigenschap is maar deels terug te vinden bij honden.

Wanneer honden tamme wolven zouden zijn, zou geen kind veilig zijn, zou geen schaap veilig zijn en katten even min.

Dat het binnenwerk hetzelfde is gebleven is omdat men op karkater en uiterlijk is gaan fokken en niet naar de binnenkant heeft gekeken.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1433685
Jol schreef: De spijsvertering is zo goed als hetzelfde als die van een wolf.

Honden komen niet in de buurt van wolven, als het om gedrag gaat.

Heel veel honden zijn gezelschapshonden, die zie je geen prooi vangen. Dan heb je de jachthonden nog en die werken ook bij lange na niet zoals de wolf.

Een roedel wolven vangt een prooi samen. Gaan (bij wijze van) in een circel om hem heen staan, drijven een prooi een bepaalde kant uit. De enige soort honden die met die ene specifieke eigenschap in de buurt komt, zijn de drijvende honden zoals de border collie.
Maar de prooi doden hebben de mensen er weer uit gefokt dus die eigenschap is maar deels terug te vinden bij honden.

Wanneer honden tamme wolven zouden zijn, zou geen kind veilig zijn, zou geen schaap veilig zijn en katten even min.

Dat het binnenwerk hetzelfde is gebleven is omdat men op karkater en uiterlijk is gaan fokken en niet naar de binnenkant heeft gekeken.
En dit hele jachtgedrag heeft Coppinger dan weer heel mooi beschreven in hun boek "Dogs" ;)
Door Antonia
#1433706
hannabelgje schreef: We maken hier vaak de vergelijking van honden met wolven, maar is een hond wel een hond en niet eigenlijk nog steeds een wolf met een andere naam?
We zijn er inmiddes allemaal van overtuigd dat als je een hond goed wilt opvoeden je dat met een bepaalde roedelmethode moet doen. Dus qua gedrag zijn we ervan overtuigd dat honden hetzelfde werken als wolven. Als dat na al die jaren van evolutie niet is verandert, waarom andere dingen dan wel?
Het uiterlijk is uiteraard behoorlijk verandert, daar heb je geen evolutie voor nodig, dat kun je al bereiken door op een bepaalde manier te kruisen.
Volgens de wetenschap zijn een dieren van dezelfde soort als ze onderling vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Een wolf en een hond zijn perfect in staat om samen vruchtbare nakomelingen te produceren. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat volgens de wetenschap honden en wolven tot dezelfde soort behoren.
Als dat na al die evolutie nog steeds zo is dan ben ik er sterk van overtuigd dat ook het spijsverteringsstelsel nog steeds hetzelfde werkt als dat van een wolf.

groetjes van Hanna.
Ik weet niet wie je onder die allemaal schaart, maar ik ben daar in elk geval dus helemaal niet van overtuigd. In tegendeel zelfs: voor mij is een hond een hond!
Door diergedrag
#1433770
Wolven laten zich niet echt temmen. Een wolf is een wild dier en het blijft zijn leven lang een wild dier.

Maar dat het doden van prooien er bij honden uit is gefokt, dat waag ik te betwijfelen. Het zijn niet alleen de jachthonden waar nog wel eens een dier aan ten prooi valt (is mijn verdrietige ervaring tenminste).
Ze jagen alleen niet (georganiseerd) in groepen op grote prooien zoals wolven dat doen.
Door Esther Q
#1433812
diergedrag schreef: Wolven laten zich niet echt temmen. Een wolf is een wild dier en het blijft zijn leven lang een wild dier.

Maar dat het doden van prooien er bij honden uit is gefokt, dat waag ik te betwijfelen. Het zijn niet alleen de jachthonden waar nog wel eens een dier aan ten prooi valt (is mijn verdrietige ervaring tenminste).
Ze jagen alleen niet (georganiseerd) in groepen op grote prooien zoals wolven dat doen.
Hoe zit dat met zwerfhonden, jagen die weer enigszins in groepen?
Door diergedrag
#1434100
De onderzoeken zijn uitgevoerd in Italie en Amerika (als ik het wel heb) en de zwerfhonden en zogenaamde feral dogs leven van afval van mensen.
Incidenteel zullen honden echter wel degelijk jagen want mijn voormalige zwerfhond doet het (hij dood ook echt alleen maar om het dan ook op te eten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door