Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gamble
#1432086
k wil mijn hond naat kvv ook botten gaan geven. Ze is nog niet zo langs aan de kvv maar heb haar wel al runderkarkas en runderborstbeen gegeven.
Kalfsbot geef ik haar al een hele tijd. Nu las ik net dat ze eerst moeten leren kauwen en dat ze de botten eerst moeten leren verteren.Maar ze kreeg het toch gewoon makkelijk weg kauwde het in stukjes en at  het rustig op was wel snel weg maar ze at het toch niet schokkerig.

Nu wil ik weer nieuwe botten gaan kopen maar heb geen idee welke ik nu het beste kan kopen. Ik zou eigenlijk iets waar ze wel wat langer mee bezig is dus dat ze echt iets te kluiven heeft. Moet wel wat groot zijn want kippennekken vindt ik bijvoorbeeld eng ben bang dat ze erin stikt het is namelijk wel een grote hond.Weet iemand zo iets? Of kan ik dat niet geven omdat ze eerst botten moet leren verteren en leren kauwen? Al snap ik dat kauwen niet want ze kauwt goed voorzover ik weet. Zie door de bomen het bos niet meer op dit gebied  ::). Hoop dat iemand kan helpen.
Laatst gewijzigd door Gamble op za 28 nov 2009, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1432109
Gamble schreef: k wil mijn hond naat kvv ook botten gaan geven. Ze is nog niet zo langs aan de kvv maar heb haar wel al runderkarkas en runderborstbeen gegeven.
Kalfsbot geef ik haar al een hele tijd. Nu las ik net dat ze eerst moeten leren kauwen en dat ze de botten eerst moeten leren verteren.Maar ze kreeg het toch gewoon makkelijk weg kauwde het in stukjes en at  het rustig op was wel snel weg maar ze at het toch niet schokkerig.

Nu wil ik weer nieuwe botten gaan kopen maar heb geen idee welke ik nu het beste kan kopen. Ik zou eigenlijk iets waar ze wel wat langer mee bezig is dus dat ze echt iets te kluiven heeft. Moet wel wat groot zijn want kippennekken vindt ik bijvoorbeeld eng ben bang dat ze erin stikt het is namelijk wel een grote hond.Weet iemand zo iets? Of kan ik dat niet geven omdat ze eerst botten moet leren verteren en leren kauwen? Al snap ik dat kauwen niet want ze kauwt goed voorzover ik weet. Zie door de bomen het bos niet meer op dit gebied  ::). Hoop dat iemand kan helpen.
Nou gelukkig leeft je hond nog na het eten van deze botten die zeer zeker NIET geschikt zijn en GEVAARLIJK zijn!Lees je eerst beter in voor je zomaar in het wilde weg botwerk geeft wat niet geschikt is en hier dan ook afgeraden wordt  ;)
Kalfsbot mag wel maar dan van zeer jonge kalveren dus niet ouder dan een maand of 4 en dan alleen het ribgedeelte/nek/schouder of heupgedeelte.
Ik zou eerst beginnen met kipkarkassen etc en langzaam uitbreiden zodat de hond er rustig aan kan wennen.
Door Gamble
#1432135
ow oke. Ik kan dus beter beginnen met kippenkarkassen, hazenkarkassen,paralhoenkarkassen enz..

Daar hoeft ze niet voor eerst gewent te zijn aan botten ofzo schrik er nu ook wel van eigenlijk
Door ulla
#1432137
Runderbot is hier not done.
En mijn kleine hondjes, eten heel beheerst een biologisch kippen nekje.
Nu zal dat zeker per hond verschillen, maar hier kraken ze kippennekjes gewoon.

En wat Tieneke zegt lees je rustig in.
Door tieneke
#1432235
Gamble schreef: ow oke. Ik kan dus beter beginnen met kippenkarkassen, hazenkarkassen,paralhoenkarkassen enz..

Daar hoeft ze niet voor eerst gewent te zijn aan botten ofzo schrik er nu ook wel van eigenlijk
Begin gewoon rustig aan met de kipkarkassen en gaat dit goed dan geef je steeds een andere variant.
Door Happy Tail
#1432418
En als je wat zachte runderknars hebt, dan zou ik daarvan slechts een beetje geven en dan flink wat spiervlees of pens erbij. dan gaat dat best goed.

ook lekker knaagwerk voor jouw formaat hond is een runderstrot, eendenrugstukken en hazenrug.
dan begin je aan lams en geitenribben, van niet te oude dieren.
en dan kun je eens aan lamskoppen gaan denken
Door Gamble
#1433459
Happy Tail schreef: En als je wat zachte runderknars hebt, dan zou ik daarvan slechts een beetje geven en dan flink wat spiervlees of pens erbij. dan gaat dat best goed.

ook lekker knaagwerk voor jouw formaat hond is een runderstrot, eendenrugstukken en hazenrug.
dan begin je aan lams en geitenribben, van niet te oude dieren.
en dan kun je eens aan lamskoppen gaan denken

Bedankt voor je reactie maar is runderstrot niet heel klein dat ze kan stikken  :-[. Dat is iets waar ik altijd bang voor ben. En ik ga nog ef verder lezen in de bibiotheek kom ik misschien nog verder. Is nog lastiger dan ik dacht eigenlijk  ;)




Door Fynn
#1433504
Niet gelijk schrikken hoor ;) mijn honden hebben ook wel eens iets gegeten wat te hard was .
Ik heb juist een hond die enorm schrokt er gaat soms een heel eenderuggetje naar binnen wat meneer dan weer terug opgeeft om opnieuw te beginnen en wel goed te kraken.
Parelhoenkarkassen en eendekarkassen kunnen ze lekker op knagen die zijn niet zo klein.

Groetjes Rian
Door lightning
#1433513
geen runderbotten geven hoor. mijn hond is eraan overleden.... geef maar wat de mensen hierboven hebben geschreven die hebben er verstand van ;)
Door Anne in Zweden
#1433584
Het gaat er namelijk niet alleen om of je hond een bot klein kan krijgen, maar vooral ook om wat het bot daarna in zijn lichaam doet. Runderbotten (of te veel en/of te hard botwerk sowieso) kan verstopping veroorzaken, en je wilt - naar men zegt, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt - niet weten hoe ellendig het is om je hond daaraan ten onder te zien gaan.
Door Nynke
#1433585
1 lamsstrot weegt al zeker 100 gram, dus een runderstrot weegt zeker wel 500 gram denk ik, daar kan ze zeker niet in stikken !!
Door Gamble
#1433598
Bedankt voor de reacties en idd zou net meer zomaar iets geven dacht wel heel makkelijk bot is bot en daar kan een hond wel tegen maar heb bijna de hele bibitheek nu doorgelezen en nu begrijp ik hoezo niet.

Ik wil dus graag met beginnersbotten gaan beginnen. Maar kippennekken, eendennekken durf ik niet. Runderstrot wel maar mag dat dan wel als beginnersbot dat is toch ook rund? sorry misschien domme vraag maar vraag liever dan dat ik haar idd zo kwijt ben. 

Kippenkarkas durf ik ook aan. Ik ga als ik weer eten bestel kippenkarkas erbij bestellen. Maar hoe lang zou ik dit moeten geven voordat ik over kan gaan op wat anders? Begrijp me niet vekeerd wil niet te snel maar wil wel weten hoe lang het duurt voor ze eraan gewent is? Kon dit niet echt vinden in de bibiotheek.
Door Gamble
#1433602
Fynn schreef: Niet gelijk schrikken hoor ;) mijn honden hebben ook wel eens iets gegeten wat te hard was .
Ik heb juist een hond die enorm schrokt er gaat soms een heel eenderuggetje naar binnen wat meneer dan weer terug opgeeft om opnieuw te beginnen en wel goed te kraken.
Parelhoenkarkassen en eendekarkassen kunnen ze lekker op knagen die zijn niet zo klein.

Groetjes Rian
Ja ik ben echt een muts wil graag dat ze ergens op kan kauwen maar ben ook weer heel bang dat ze stikt  ::).
Laatst gewijzigd door Gamble op ma 30 nov 2009, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gamble
#1433606
lightning schreef: geen runderbotten geven hoor. mijn hond is eraan overleden.... geef maar wat de mensen hierboven hebben geschreven die hebben er verstand van ;)
Oooh wat erg...denk nu wel drie keer na voor ik weer iets geef  :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door