Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1431859
Bij Djinty is van de week zware artrose vastgesteld in haar linker elleboog. De reden dat we erachter gekomen zijn is omdat ze de laatste tijd af en toe een gil van pijn gaf als Buran weer eens lomp probeerde te spelen met haar. Verder merkte je niks, nada, nakkes aan haar. Niet mank lopen, verder gaf ze geen pijn aan, niets. Volgens de DA kan het haas niet anders dan dat ze wel pijn moet hebben.

Nu heb ik gezocht op Artrose en overlegd met de DA en we geven nu 1 50 mg tablet Rimadyl per dag en we hebben Lucovitaal 1500/500 gehaald, degene waar ook MSM in zit konden we niet vinden dus dit is met glucosamine 1500 en chondroitine 500 mg. Daarnaast voeren we al weinig rood vlees dus dat komt mooi uit.

Maar nu een vraag. Tot voor kort merkte je dus niks aan haar. Als Buran er niet bij was geweest hadden we misschien nooit wat gemerkt omdat ze keihard is en geen of nauwelijks pijn aan geeft. Maar haar zus Balou is ook 12, wie zegt mij dat zij ook geen artrose heeft, en dus pijn? Wat doen jullie? Preventief foto's nemen periodiek? Je hond gewoon heel goed in de gaten houden? Of is er een speciaal onderzoek wat je kunt laten doen? Zou het heel naar vinden als Balou pijn zou hebben en ik dat niet eens merk omdat ze zo hard is. Faydor krijgt al Cetyl M vanwege zijn spondylose en die geeft pijn ook meteen aan (watje..... maar wel fijn in dit geval  :biggrin2:)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1431868
Ik denk dat ik, in t geval van Balou, haar dan een paar dagen Rimadyl/Metacam zou geven, om te kijken hoe ze daarop reageert. Als ze pijn heeft, zou ze na een dag op pijnstillers dus ander gedrag gaan vertonen, lijkt mij.
De proef op de som nemen, zeg maar (het scheelt de hele mallemolen door moeten, voor Balou)  ;)
Door Mevroi Kruim
#1432026
Pijnstillers is een goede test. En verder kun je er donder op zeggen dat een hond van 12 arthrose heeft hier of daar, heb ik ook (hier EN daar  :P) maar zolang het niet op cruciale plaatsen zit heeft ze er geen of weinig last van. Totdat het dus zover uitgebreid is dat het wel op een cruciale plaats zit.
Als je foto's wilt laten maken is het toch wel handig als je weet van welk onderdeel van de hond, dat maakt wel uit voor hoe de foto gemaakt moet worden.
Door diergedrag
#1432028
Dieren zijn heel subtiel in het aangeven van pijn (spondylose is heel erg pijnlijk dus daar reageren ze soms duidelijker op).
Heel erg goed opletten dus, op alle kleine dingen zoals of ze uit zichzelf gaan zitten en hoe of ze springen of dat vermijden, hoe hun gangen zijn en of daar iets in verandert, of ze anders reageren op aanrakingen, op benaderd worden door andere honden etc. etc. Pijn wordt bij honden heel vaak gemist, helaas!!!
Bij artrose merk je vaak dat ze als ze een tijdje hebben gerust, bij het weer gaan bewegen even wat stijver zijn.

Meestal wordt aanbevolen om 10 dagen pijnstillers te geven en dan te kijken wat het effect is. Overigens is artrose ook bij vlagen erger en minder erg en leidt koud en nat weer tot verergering van de klachten.
Ten slotte is er geen sterke samenhang tussen de mate van pijn en de mate van artrose die op röntgenfoto's zichtbaar is. Een hond met  duidelijke afwijkingen hoeft dus niet perse ook veel pijn te hebben maar andersom kan een dier veel pijn hebben terwijl er op röntgenfoto's weinig te zien is.

Hopelijk voelt Balou zich snel beter!
Door Buran en Co
#1432454
Dat van die pijnstillers is een goed tip, inderdaad, had ik zelf kunnen verzinnen  :D

Ze is zeker wat stijf als ze in huis op staat maar dat weet ik aan haar leeftijd. Ik ga haar eens aan de Rimadyl zetten. 1 of 2 * 50 mg per dag??
Door diergedrag
#1432479
De dosering voor Rimadyl is 1 maal daags 4 mg per kg lichaamsgewicht dus 50 mg is de dosering voor een hond van 12,5 kg.

Stijfheid is niet leeftijdsgebonden maar geeft aan dat er wat is en meestal is dat artrose omdat gewrichtsslijtage nu eenmaal vaak voor komt bij oudere honden. Maar pijn kan gelukkig worden bestreden!

Wat een prachtige foto van het paard overigens!! Is het een haflinger?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1432611
Djilly heeft dan spondylose, maar had wel wat ouderdomskwaaltjes dacht ik.
Vorig jaar bij de DA vond de DA dat de rug wat pijnlijk was. Advies 10 dagen pijnstilling.
En madam ging daarna weer achter een bal aan, rende weer met de rest mee, poepte in 1 keer, ipv tich keer.
Na die 10 dagen, waarbij we dus een grote gedragsverandering zagen, toch een rofo gemaakt, waar de spondylose boven haar kruis in de rug goed te zien was.
Ik kwam voor wat anders bij de DA en als ik niet gegaan was dan had ik ook alles aan ouderdom weggeschreven, maar het was dus pijn waardoor de verandringen zich ontwikkelde.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1433006
choopy schreef: Djilly heeft dan spondylose, maar had wel wat ouderdomskwaaltjes dacht ik.
Vorig jaar bij de DA vond de DA dat de rug wat pijnlijk was. Advies 10 dagen pijnstilling.
En madam ging daarna weer achter een bal aan, rende weer met de rest mee, poepte in 1 keer, ipv tich keer.
Na die 10 dagen, waarbij we dus een grote gedragsverandering zagen, toch een rofo gemaakt, waar de spondylose boven haar kruis in de rug goed te zien was.
Ik kwam voor wat anders bij de DA en als ik niet gegaan was dan had ik ook alles aan ouderdom weggeschreven, maar het was dus pijn waardoor de verandringen zich ontwikkelde.
En heb je haar dan nu continu op pijnstillers??
Gebruikersavatar
Door choopy
#1433232
yuki11 schreef: En heb je haar dan nu continu op pijnstillers??
Sinds nu 2 weken heb ik haar continu op pijnstilling. Een halve rymadyl 50. (ze mag 1  hebben). Hiervoor heeft ze zonder pijnstilling gedaan, omdat ik toen ook overgestapt ben op KVV. Aangevuld met Glucosamine. Vanaf maart dan over op Barf.

We zijn op continu overgestapt omdat ze veel spierverlies had in haar achterhand en behoorlijk gewichtsverlies. (3 weken geleden voor naar DA geweest) Na een week begon ze dus te spugen en bleek ze weer leverontsteking te hebben. De vorige keer is ze toen ook zoveel afgevallen.

Nu ga ik de pijnstilling weer stoppen en haar spiersupport erbij geven, even kijken hoe dat gaat. Van de leverontsteking is ze alweer opgeknapt. Leverwaarden waren vrijdag alweer fors gedaald.


ik geef wel extra pijnstilling als ik weet dat we naar het bos gaan. Ik weet dat ze daarna last heeft, maar wil haar de boswandelingen ook niet ontzeggen, omdat ze zoveel plezier nog heeft. Ik heb nu ook een dekje voor haar gekocht, misschien dat dat ook nog wat helpt.
Door Suzanne
#1433263
Ik ben goed in domme vragen....

:shy:

Ook van Guinnie weet ik dat ze lichte artrose heeft, maar wat IS dat nou eigenlijk? ;-( 
Kan ieman dat in relatief simpele bewoordingen aan een leek uitleggen? Is het "slijtage van de gewrichten"? Of toch meer spierstijfheid?

Van Guinnie weten we oveigens vrij zeker dat ze er (nu) geen last of pijn van heeft...

Suzanne
Door charmed
#1433273
http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/daa ... trose.html
Misschien heb je hier iets aan?
Suzanne schreef: Ik ben goed in domme vragen....

:shy:

Ook van Guinnie weet ik dat ze lichte artrose heeft, maar wat IS dat nou eigenlijk? ;-( 
Kan ieman dat in relatief simpele bewoordingen aan een leek uitleggen? Is het "slijtage van de gewrichten"? Of toch meer spierstijfheid?

Van Guinnie weten we oveigens vrij zeker dat ze er (nu) geen last of pijn van heeft...

Suzanne
Door diergedrag
#1433501
Choopy, je zou ook acupunctuur kunnen proberen ipv pijnstillers! Het helpt echter niet tegen de spierafname.

Ouderdom komt met gebreken maar klachten komen bijna altijd voor uit pijn!!!
Een goede tip is ook om bij mogelijke rugklachten van achter naar voren, dus tegen de haren in, met je hand over de huid van de rug te voelen. Op deze manier kun je warme plekken goed voelen die duiden op ontstekingen en daarmee kun je dan naar de dierenarts.

Artrose is slijtage van het gewrichtskraakbeen. Je kan op de gewrichtsvlakken van rauwe botten voelen hoe soepel zo'n gewrichtsvlak is. Bij artrose is het niet meer soepel omdat het slijt. De gewrichtsspleet wordt nauwer en dat is te zien op een röntgenfoto.
Het kan zover doorslijten dat er geen kraakbeen meer op de gewrichtsvlakken zit en dan heb je heel erg pijnlijk bot op bot contact. Dat leidt tot botwoekeringen en soms ziet een gewricht er dan echt paddestoelachtig vervormd uit. Er komen dan ontstekingsprocessen bij omdat het bot reageert op de beschadiging en ontstekingen tasten het weefsel nog verder aan.
Artritis is een onsteking aan het gewricht (zonder de slijtage).
Hopelijk heb je hier wat aan.
Door Buran en Co
#1438373
Even een kleine update: we hebben allebei het idee dat ze wel wat vrolijker is en makkelijker beweegt de laatste dagen dus we gaan nog even door met de pijnstillers en gaan ons dan beraden op een permanente behandeling. Dank voor jullie reacties!!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1438375
diergedrag schreef: Choopy, je zou ook acupunctuur kunnen proberen ipv pijnstillers! Het helpt echter niet tegen de spierafname.

Ouderdom komt met gebreken maar klachten komen bijna altijd voor uit pijn!!!
Een goede tip is ook om bij mogelijke rugklachten van achter naar voren, dus tegen de haren in, met je hand over de huid van de rug te voelen. Op deze manier kun je warme plekken goed voelen die duiden op ontstekingen en daarmee kun je dan naar de dierenarts.

Artrose is slijtage van het gewrichtskraakbeen. Je kan op de gewrichtsvlakken van rauwe botten voelen hoe soepel zo'n gewrichtsvlak is. Bij artrose is het niet meer soepel omdat het slijt. De gewrichtsspleet wordt nauwer en dat is te zien op een röntgenfoto.
Het kan zover doorslijten dat er geen kraakbeen meer op de gewrichtsvlakken zit en dan heb je heel erg pijnlijk bot op bot contact. Dat leidt tot botwoekeringen en soms ziet een gewricht er dan echt paddestoelachtig vervormd uit. Er komen dan ontstekingsprocessen bij omdat het bot reageert op de beschadiging en ontstekingen tasten het weefsel nog verder aan.
Artritis is een onsteking aan het gewricht (zonder de slijtage).
Hopelijk heb je hier wat aan.
Ow, dat is wel makkelijk!! Hoef ik niet de hele hond mee te slepen  ;D  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door