Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Henny V.
#1432057
Ik weet het er zijn al tig topics over geweest. :-X
Maar ik wil ff een persoonlijk advies.

Ik geef mijn honden normaal kivo, met wat losse barfdingen er tussendoor.
Ik heb nu hertenvlees, kwarteltjes,zalm en wat paardenvlees voor ze gekocht.

Ze eten hier 2 ons per dag.
Dat is dus bijna een hele kwartel (is 2 ons ongeveer) of een stuk zalm ( 5 ons ongeveer) met z'n drietjes.

Als ik dit nu geef, wat moet ik er aan groente etc. bijgeven zodat het een volwaardige maaltijd is ?
Maakt het uit dat ze teveel % aan groente binnen krijgen?
Door tieneke
#1432130
Ik zou er niet te moeilijk over doen en een keer of 2 a 3 een rauw eitje erbij geven,iedere dag of minder een lepel(tje) groentenmix met een paar gemalen nootjes/zaden,eens een keer een schepje yoghurt/cottage cheese erdoor.Zalmolietje of wat chlorella tabletten poeder/zeewier,geperst teentje knoflook  etc etc....nou leef je maar flink uit  :biggrin2:
Door Henny V.
#1432144
;D Ja, nu ik nog kivo geef maakt het niet uit.

Maar stel dat hetzelf samenstellen bevalt, hoe maak ik hier een goede maaltijd van ?
Ik vind dit zo lastig omdat ze 2 keer op een dag eten en dat dan alles gedeelt moet worden omdat ze 2 ons per keer krijgen.
Door tieneke
#1432204
[quote="Henny V."]
;D Ja, nu ik nog kivo geef maakt het niet uit.

Maar stel dat hetzelf samenstellen bevalt, hoe maak ik hier een goede maaltijd van ?
Ik vind dit zo lastig omdat ze 2 keer op een dag eten en dat dan alles gedeelt moet worden omdat ze 2 ons per keer krijgen.
[/quote]
Als je echt volledig gaat barfen dan ontkom je niet aan de juiste percentage's zodat je weet wat je precies geeft aan bot/vlees verhouding.
Combineer je het kvv met een paar maaltijden per week zelf samenstellen dan zou ik zelf niets uitrekenen.
Hier ook 2 maaltijden per dag,'s ochtends een hele kleine hap zoals een paar kipkarkasjes/eendennekken,'s avonds krijgen ze de grote hap.
Gewoon even rekenen en een lijst ter ondersteuning met het menu ophangen boven de vriezer.
Hier krijgen ze ook wel eens een dag iets anders dan dat het uitkomt en ze leven nog steeds  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1432213
[quote="Henny V."]
;D Ja, nu ik nog kivo geef maakt het niet uit.

Maar stel dat hetzelf samenstellen bevalt, hoe maak ik hier een goede maaltijd van ?
Ik vind dit zo lastig omdat ze 2 keer op een dag eten en dat dan alles gedeelt moet worden omdat ze 2 ons per keer krijgen.
[/quote]

Als het zelf samenstellen je bevalt dan wordt het tijd om jezelf eens goed in te lezen in de afdeling hierboven. Daar staat uitgebreid beschreven hoe of wat en dan ga je zelf een menuutje knutselen op papier en dan kijken wij wel of het in orde is.

Zolang je overwegend kvv  geeft kun je wat barfhapjes bijgeven zonder dat dat dan meteen dagelijks een complete maaltijd moet worden.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1432466
ff een avondje knobbelen over het menuutje  :biggrin2: :biggrin2:
valt allemaal wel mee hoor , en als je twijfelt ff het menuutje in het barf topic zetten..
vond t in het begin ook wel lastig/eng , want je wilt tenslotte het beste voor je 4voeters....
en als je het een tijdje gevoerd heb volgens het menu word je zekerder van wat je doet en kun je aan de hond zien (op t oog) of hij/zij meer of minder nodig heeft
over een half jaar tot een jaar barfen denk je er glimlachend aan terug , want dan gaat het je zo goed af. ;)

en geef toe.....het is zooooo heerlijk als ze zo liggen te knagen op een bot :)
Door Henny V.
#1433044
Vandaag hebben ze voor het eerst een sardientje gekregen.
Ik heb er maar een groentemix bij gegeven: bestaande uit wordtels,doperwt,spercibonen en bloemkool, zeewier en knoflook.
Sardien was 2 ons en de groentemix 1 ons ongeveer.

De groente hadden ze zo op.
Maar die sardien wisten ze ff niet wat ze er mee moesten.
Drib heeft eerst netjes de oogjes van de sardien schoon lopen likken.
Tom heeft hem eerst van alle kanten zitten bekijken en zitten likken.
Diesel hetzelfde.
Maar ze hebben er na een kwartier heerlijk van zitten smullen.
Door K&D
#1433091
Het valt reuze mee hoor, om half kvv en half barf te geven.
Je maakt gewoon volgens de richtlijn een weekmenu met niet al te veel pens en orgaan. Dat menu houd je gewoon aan, en de dagen dat je kvv wil geven, geef je gewoon kvv. Je kunt op die manier bijvoorbeeld 2, óf 3 óf 4 weken doen met je weekmenu, al naar gelang u blieft.
Door Too
#1433125
K ben vergeten wie laatst [heel bijdehand  ;)] tegen de da zei "hoe vaak wil je rekenen... 1x is genoeg"
Zeker met een 50/50 menu is t best te doen!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1433661
[quote="Henny V."]
Dan denk ik toch maar dat ik kvv erbij blijft geven.
Het lijkt me allemaal zo'n toestand om alles uit te rekenen.
[/quote]

Wat is er nou zo'n toestand aan? Heb je uberhaupt al eens geprobeert of loop je al meteen weg als je een % ziet staan. Je hoeft maar 1x de dingen wat uit te rekenen, valt best mee met behulp van een zakjapanner en de handleiding die Lizzy erbij geschreven heeft. En dan schijnt er ook nog iets te bestaan als een rekenhulp waar je alleen wat basisgegevens hoeft in te voeren. Makkelijker kunnen we het niet maken omdat we hier altijd als doel hebben dat de mensen ZELF hun menu maken en dan is het logisch gevolg dat je moet weten waar je mee bezig bent. Als je dat bij elkaar genomen echt allemaal teveel toestand vind dan kun je inderdaad beter bij je kvvtje blijven die om onduidelijke reden het predikaat "veilig en compleet en dan doe ik ze niks tekort" toebedeeld krijgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door