Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannekevdwoud
#1431875
Hallo allemaal,

Mijn hond, een kruising Duitse Herder x Labrador, staat nu op de Carnibest Natuurvoer. Omdat hij volgens mij daar niet echt vol van raakt is mij geadviseerd om te gaan barfen. Ik ben nu dus bezig om me te oriënteren en heb het boekje van Tannetje Koning al besteld.

Na het lezen van diverse artikelen op het forum blijf ik toch nog met een paar vragen zitten:

Is een hond echt voller/voldaner als hij barft?

Als ik het goed begrijp krijgt hij dan gewoon hompen vlees met bot, waarbij je het menu zelf kunt samenstellen. Waar gaat hij dat opeten? In zijn mand? Dan kan die iedere gewassen worden...  :-X Hoe doen jullie dit?

Als ik hem op den duur hele konijnen, fazanten etc geef, gaat hij dan niet ook meer op die beesten jagen als hij buiten is?

Hudson, mijn zwarte harige vriendje, heeft bij het eten van gerookte botten een deel van zijn 'slagtanden' afgebroken. Gebeurt dit niet wanneer hij botten bij het barfen krijgt?

Wat voor botten/kluiven kan je hem geven om langer op te kauwen? Ik weet dat het geen dragende delen mogen zijn, maar wat kan ik tegen de slager zeggen als hij vraagt welk bot ik dan wel wil hebben? En hoe lang is een hond van het formaat van Hudson bezig met een kippenkarkas?? De Carnibest is nl. in 2 seconden verdwenen... :biggrin2:

Wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan het barfen? Is dat vergelijkbaar met kvv? Ik geef Hudson nu 1 kg Carnibest in 1,5 dag (dus 1/3 kilo 's ochtends en 1/3 kilo 's avonds) en omdat meneer dan nog steeds honger heeft  ;) krijgt hij iedere dag 3 kluiven van buffelhuid en 1 of 2 pensstaafjes)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

grtz
Hanneke
Door Lizzy
#1431892
Welkom op Barfplaats!
hannekevdwoud schreef: Hallo allemaal,

Mijn hond, een kruising Duitse Herder x Labrador, staat nu op de Carnibest Natuurvoer. Omdat hij volgens mij daar niet echt vol van raakt is mij geadviseerd om te gaan barfen. Ik ben nu dus bezig om me te oriënteren en heb het boekje van Tannetje Koning al besteld.

Na het lezen van diverse artikelen op het forum blijf ik toch nog met een paar vragen zitten:

Is een hond echt voller/voldaner als hij barft?
Ja. Puur omdat je vleesbotten, vlees en orgaanvlees in grotere stukken aanbiedt. En dit niet zo snel het spijsverteringskanaal passeert.
Als ik het goed begrijp krijgt hij dan gewoon hompen vlees met bot, waarbij je het menu zelf kunt samenstellen. Waar gaat hij dat opeten? In zijn mand? Dan kan die iedere gewassen worden...  :-X Hoe doen jullie dit?
Flinke stukken vlees/orgaanvlees gemengd met wat groenten en vleesbot enzo. Mijn honden eten dit op hun rubberen matje, 1 in de keuken, 1 in de woonkamer en 1 in de gang. Na het eten worden de matjes afgelikt en na een paar dagen stop ik ze in de was. Officieel is het ondertafellaken van de VEN/Sligro.
Als ik hem op den duur hele konijnen, fazanten etc geef, gaat hij dan niet ook meer op die beesten jagen als hij buiten is?
Nee, waarom zou hij? Hij krijgt thuis toch lekker te eten?
Hudson, mijn zwarte harige vriendje, heeft bij het eten van gerookte botten een deel van zijn 'slagtanden' afgebroken. Gebeurt dit niet wanneer hij botten bij het barfen krijgt?
Nee. Want met BARF geef je geschikte rauwe vleesbotten en gerookte botten zijn zeer ongeschikt! Het zijn inderdaad tandenslopers in het kwadraat!
Wat voor botten/kluiven kan je hem geven om langer op te kauwen? Ik weet dat het geen dragende delen mogen zijn, maar wat kan ik tegen de slager zeggen als hij vraagt welk bot ik dan wel wil hebben? En hoe lang is een hond van het formaat van Hudson bezig met een kippenkarkas?? De Carnibest is nl. in 2 seconden verdwenen... :biggrin2:
Ik geef zalmkop, lamsnek, geitennek, kalfswervel, geitenrib, lamsrib, parelhoenkarkas, konijnkarkas, kipkarkas, etc.

Hoe lang Hudson er mee bezig is hangt af van Hudson en van het kipkarkas. Als je zo'n klein kippenruggetje hebt en Hudson is daar aan gewend... Ehhh.... Twee nano seconden? Als je een flink karkas hebt en geen monster ( :biggrin2:) een paar minuten?
Wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan het barfen? Is dat vergelijkbaar met kvv? Ik geef Hudson nu 1 kg Carnibest in 1,5 dag (dus 1/3 kilo 's ochtends en 1/3 kilo 's avonds) en omdat meneer dan nog steeds honger heeft  ;) krijgt hij iedere dag 3 kluiven van buffelhuid en 1 of 2 pensstaafjes)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

grtz
Hanneke
Per hond per dag ben ik ongeveer 1,50 euro kwijt. Dus dat is ongeveer 140 euro per maand voor 3 honden. Ik heb 3 Dalmatische Honden.
Door Happy Tail
#1431898
Beste Hanneke

allereerst hartelijk welkom
ik zou me eerst even verdiepen in een aantal artikelen in de 'Bieb" hier op barfplaats
ik ga je een paar dingen vast verklappen:

die gerookte botten zijn kneiterhard doordat het ten eerste bewerkt is en ten tweede ongeschikt, omdat het een dragend bot ik van een groot dier.
geef je em lekkerer geitenribben,of lamsribben dan is hij daar wele ven mee bezig, maar loop je geen kans op afbrekende tanden. een kipkarkas, en dan heb ik altijd de bekstukken is een kwestie van 15 seconden alhier. Eenden nek en rugstukken misschien 20 seconden en een kalkoen nek ook wel 20 seconden ::)

iets langer duurt het wegwerken van stukken ribben. maar dat is enkele minuten werk.

als je een keer per dag een flinke maaltijd geeft, dan is het wel uitbuiken geblazen.

vergeet de gemiddelde slager: daar krijg je vaak mergpijpjes mee die je moet koken van hem.....van rund kun je wel runderknars en runderstrot voeren. Maar de meeste slagers slachten niet zelf en heben dat niet

met barfen ben je een stuk goedkoper uit dan met CB. als ej de juiste adresjes weet te vinden: zie daarvoor de vraag en aanbod pagina hier op barfplaats

veel leesplezier
Door rheawithpixels
#1431907
Hoi Hanneke,

KVV is hap-slik weg. Onze honden kouwen het ook niet maar slurpen en slikken het naar binnen. Is echt geen lol aan voor ze. Als we ze iets van kipkarkas geven dan kouwen ze elke hap die ze nemen zorgvuldig een paar keer voordat ze het doorslikken. Nou is dat geloof ik niet met elke hond zo, maar die van ons zijn nette barfers.  :D (en goed voor mijn rikketik)

Wij geven ze het eten in de keuken. Dat is gewoon een gladde vloer en kun je zo even schoon dwijlen. Soms vind je eens een verdwaald stukje vlees in de kamer  ;D

Omdat onze honden nog barf-babies zijn, zitten we nog beetje met de kwarteltjes, kipkarkasjes, parelhoen etc. (beginnersbotten) Ik heb ze ook wel geitenribben gegeven, maar er zijn momenteel niet echt jonge geitenribben te koop dus waag ik me daar weer pas aan het voorjaar aan.

Onze jongste eet bijna ook een kilo per dag, maar heeft nog altijd trek in eten. Weet niet of het honger is..denk eerder trek. Ze heeft een enorme interesse in eten en vind alles lekker. Maar ik geef haar geen 3 buffelhuidkluifen per dag want dan weet ik zeker dat ze aan de schijterij is.  :biggrin2:

Mijn ervaring met slagers in de randstad is dat ze bijna geen barf-vleesbotten verkopen. Ze moeten hier betalen voor hun slachtafval dus laten ze dat al achter bij de slachterij waar ze hun vlees halen. Bij de slager die nog zelf slacht, maak je een grotere kans. Of de poelier op de markt.

Anyways....veel plezier met BARF!
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1431981
In huis geef ik mijn hond op een hele grote handdoek zijn eten. Hij weet nu dat hij daarop moet blijven om te eten. Als hij ervan af gaat, per ongeluk omdat hij druk is met eten, dan laat ik hem zijn vleesbot oppakken en wijs hem weer de handdoek. Hij snapte het heel snel. Handdoek in de was en klaar.

Buiten eet hij zelf het liefst op het gras. In het begin dacht ik dat hij op de schone tegels wel zou kunnen eten, maar sleepte alles eerst naar het gras en begon toen pas te eten.

Hij stalt eerst alles uit: vleesbot naast de bak, spiervlees ernaast en dan lekker de zachte stukken het eerst, groente laat hij liggen en het ei heeft hij ook als uitgestald. Dan begint hij aan het spiervlees, dan het vleesbot (wat hij heel netjes en precies kraakt) en dan komt het ei en als laatste nog de groente en restjes uit zijn bak likken. Een heel ritueel dus.

In het begin ging ik ook naar mijn slager om te vragen voor vlees en bot voor de hond. Maar ook de slager weet niet(s) van hondenvoer. Ik kreeg dus ook de harde botten. Later wist ik het zelf ook beter en vroeg naar lamsbotjes, de zachte. Dat ging beter, die kon ik krijgen, maar voor het kopvlees vroeg hij de hoofdprijs. €4,50! Veel te duur.
Nu bestel ik bij DogShape, maar er zijn nog veel meer leveranciers voor barfproduchten. Bij de poelier op de markt haal ik vaak kipkarkassen en kalkoennekken. Ook heb ik in de buurt een biologische winkel gevonden die biologische kipkarkassen verkoopt. En niet duur!
Zalmkoppen krijg ik elke week van de rijdende visboer, hij bewaart er altijd eentje voor me. Als hij snijresten heeft krijg is die ook.

Hele dieren voer ik niet aan mijn hond. Alles behalve de vacht en veren. Ik ga binnenkort hazenkop proberen, maar dan ook zonder vacht, kaal dus.
Ik ga het ook niet voeren. Ten eerste omdat ik dit toch wel een beetje moeilijk vindt om te zien. En ten tweede, onze hond is een jachthond en we willen natuurlijk niet dat hij het wild dat hij moet apporteren gaat aanzien voor zijn voer. Waarschijnlijk zal hij dat niet doen, maar we willen het risico niet lopen.
Hij heeft wel heel goed door dat het wild, wat thuis bij ons geslacht wordt, vlees wordt. Hij is er niet van weg te slaan. Wacht altijd heel erg netjes, want je weet maar nooit of er een stukje vlees voor je bij is... ;)
Maar voorop, hij heeft nog NOOIT wild aangevreten. Sterker nog, als hij apporteert is er geen tandafdrukje te vinden.

Ik geef aan vleesbot: kip, kalkoennek, gans, haas, parelhoen, eend, geit, zalmkop of graat met vlees, fazantkarkas. Eigenlijk alle kleinere dieren. En helemaal geen runderbot, ook geen ribben. Onze hond vindt ze zelf al veel te hard, ik ook.

Ik denk dat ik rond de €1,50 per dag kwijt ben aan voer, eigenlijk denk ik nog veel minder. KVV is veel duurder. Maar het ligt er wel aan wat je besteld en in ons geval heb ik veel resten van de jacht. (dus voor niks). Dat drukt de prijs natuurlijk heel erg. Ik ga het aan het eind van het jaar eens narekenen, wat ik per jaar betaald heb.
Door Mevroi Kruim
#1432031
Mijn honden eten in de tuin, elk op een placemat van Ikea (speciaal voor honden, met botten erop  :D) en daar blijven ze netjes met hun barfspullen. Bakken gebruik ik nauwelijks, alleen voor groentemix.

Honden zijn idd veel voldaner, volgens mij niet alleen omdat hun maag langer gevuld is maar ook omdat ze hard moeten werken voor hun eten en dan van pure uitputting uren moeten uitbuiken  :biggrin2:
Door Nynke
#1432095
Welkom op BP Hanneke  :) :) :)

Woon je in een grote stad? Dan zou je eens kunnen kijken bij een Islamitische slager, daar kun je vaak voordelig barf-onderdelen kopen.

Ik denk dat ik voor mijn 3 hondjes, samen 30 kilo, ongeveer 40-50 euro per maand kwijt ben aan voer  :)

Ik zou geen botten meer geven van de dierenwinkel, dat gerookte spul is inderdaad niet zonder risico  :-X :-\

Kijk maar eens goed naar de beginnersdocumentatie in de barfbieb  :) :) :)
Door hannekevdwoud
#1432176
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties, ben er in ieder geval van overtuigd dat barfen de enige logische vervolgstap is. Wij wonen in een dorpje niet ver van Amsterdam. Ik moet maar eens de vraag- en aanbodpagina's gaan bestuderen (en een vriezer aanschaffen  :biggrin2: )
Door rheawithpixels
#1432291
hannekevdwoud schreef: Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties, ben er in ieder geval van overtuigd dat barfen de enige logische vervolgstap is. Wij wonen in een dorpje niet ver van Amsterdam. Ik moet maar eens de vraag- en aanbodpagina's gaan bestuderen (en een vriezer aanschaffen  :biggrin2: )

Je kan Purmerland proberen, maar die is niet goedkoop helaas. Ik heb in de buurt nog geen topper kunnen vinden helaas  :( Voor de ree kun je naar Ruig in Oostzaan gaan.
Door Eef+Stippels
#1432300
Welkom!!  :D

Wij zijn ca. 125,- / 150,- per maand kwijt voor drie honden, 2 dobers en 1 dalmaat.
Dat is goedkoper dan kvv.

Ze eten in de tuin. Als het regent leg ik ze in de keuken en portaal op vetbedden, die ik daarna in de was doe.
Door Benjy en Misty
#1432337
Hier eten ze gewoon binnen, we wonen in een flat. Onze vloer is gelukkig makkelijk te reinigen maar wanneer het te bloederig gaat worden neem ik een oud dekbedovertrek dat daarna weg kan. Gelukkig heb ik deze niet zo vaak nodig gehad anders gaat het heel snel. Zelf staan mijn honden nog maar kort op BARF maar ik ga het steeds leuker vinden! :biggrin2:Het is echt genieten om ze zo'n grote kluif te zien verslinden.
Door Too
#1432355
Als zelfs katten kunnen leren om op een klein gastendoekje te blijven met hun hap... moet t met een hond helemaal te doen zijn  ;)
De dametjes vonden de handige plastic place-mats te glad en gingen slepen, handdoekjes werken wel en gaan zo de was in.
Door **Jolanda**
#1432356
Je hebt al heel veel antwoorden gekregen.

En ja ik kan beamen dat ze van barf niet meer zo'n hongergevoel hebben. Ergens in deze rubriek heb ik onlangs een topic geopend dat mijn reu niet meer zo veel wilt eten als wat ik hem aanbied (en wat hij in mijn ogen toch echt nodig heeft) Hij heeft volgens alles (en ook nog volgens het 'boekje') niet meer zo'n hongergevoel.

Rauwe niet dragende botten zijn geschikte botten om te geven en slopen de tanden van je hond niet, deze zorgen er juist voor dat ze weer mooi wit worden. :)

Ik geef lamskop waar ze lekker op kunnen knagen en zijn hier ook wel even zoet mee. Dit kun je niet aan een beginnende barfer geven, maar als je al eens met kipkarkassen e.d. begint, ben je al een heel eind.

Eten doet 1 hond in de stal/buiten, een andere in de bench en de 3e in de keuken. Als er in de keuken wat op de grond word gelegt (meestal zalmkop/lamskop of parelhoenkarkas) dan dwijl ik daarna even de keuken. De bench krijgt na het eten een doek er doorheen.

De prijs van carnibest en barf is een groot verschil.
Toen ik mijn 3 honden in totaal nog ruim 2,5kilo per dag voerde (sinds kort dus niet meer omdat de reu het niet opeet) was ik nog geen 100euro per maand kwijt. (aan cb zou ik dus 262,50 per maand kwijt zijn voor dezelfde hoeveelheid)

En op dit forum moet je gewoon heeeeel veel lezen. Jaah, de bieb heeft al heel veel leesvoer, om soms zelfs dol van te worden zoveel, maar lees ook topics met vragen, ook daar leer je al heel erg veel van  ;)
Het lijkt echt heel veel wat je moet lezen en weten, maar als je het eenmaal weet lijkt het reuze mee te vallen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door