Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rheawithpixels
#1430615
Kiba schreef: Heb je die met schil en al gegeven? Nee toch? Of wel... :)
Ehm...kom ik zo dom over?  :o
Door Kiba
#1430637
Haha nee :) Maar ik vroeg het me ineens af. Want ik had zelf ook nooit bedacht om eieren met schil te geven :) En wie weet is dat ook zo voor walnoten
Door rheawithpixels
#1430653
Kiba schreef: Haha nee :) Maar ik vroeg het me ineens af. Want ik had zelf ook nooit bedacht om eieren met schil te geven :) En wie weet is dat ook zo voor walnoten
Wat ik weet over walnoten is dat de schil nogal scherp is. Heb ooit eens een verhaal gehoord van mensen met een walnotenboom in de achtertuin die hun hond er eentje kapot had gebeten en daarna met spoed naar de DA kon.
Door nikèdog2000
#1430986
hier gooi ik 5 walnoten in de tuin
met schil en die wordt vakkundig gekraakt
niets geen last
Door Truus
#1431016
nikèdog2000 schreef: hier gooi ik 5 walnoten in de tuin
met schil en die wordt vakkundig gekraakt
niets geen last
Lijkt me toch echt niet goed voor het gebit.
Door Kiba
#1431028
Haha zo raar was mijn vraag dus niet :). Ik zal vanavond wat walnoten kraken voor 'm
Door 202Spots
#1431033
rheawithpixels schreef: Wat ik weet over walnoten is dat de schil nogal scherp is. Heb ooit eens een verhaal gehoord van mensen met een walnotenboom in de achtertuin die hun hond er eentje kapot had gebeten en daarna met spoed naar de DA kon.
Er zit ook nog eerst 'n groen schil/bast  met scherpe pukkeltjes op de buitenkant,
Afbeelding

en wanneer die openbreekt comt de noot met harde bruine schil er uit

Afbeelding

en dan de noot pas
Afbeelding

De harde bruine schil eten ze waarschijnlijk niet op,maar het is wel gevaarlijk wanneer er schimmel op de noot zelf is gekomen.
Door Nadia
#1431073
mevrouw wiki zegt mij dit:
Rauwe cashewnoten bevatten een giftige stof (cardol), die ernstige huidirritaties kan veroorzaken. Na bewerking door frituren of roosteren wordt het gif omgezet in een onschadelijke stof.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Cashewnoot

Iemand die hier meer over weet? Zoekfunctie op cardol levert niks op..
Door 202Spots
#1431207
Nadia schreef: mevrouw wiki zegt mij dit:
Rauwe cashewnoten bevatten een giftige stof (cardol), die ernstige huidirritaties kan veroorzaken. Na bewerking door frituren of roosteren wordt het gif omgezet in een onschadelijke stof.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Cashewnoot

Iemand die hier meer over weet? Zoekfunctie op cardol levert niks op..
gegoogled op "cardol raw cashews" leverd wel wat info...
het gaat voornamelijk over de schaal van de noot wat de cardol bevat.
Volgens dit article worden bij ** de cashew noten eerst "behandeld" waarbij de olie uit de schaal, die met de noten in aanraking is geweest te verwijderen.

En tenzij je allergies voor noten bent, is het voor mij dus geen reden om geen cashews te gebruiken. ;)

meer op: http://www.cdc.gov/MMWR/preview/mmwrhtml/00001269.htm

Editorial Note

Editorial Note: The cashew tree, Anacardium occidentale, belongs to the same family of plants (Anacardiaceae) as the Rhus species, which cause poison ivy, poison oak, and poison sumac (1). This tree bears a pear-shaped fruit called the cashew apple. On the distal end of the fruit is the cashew nut, which is not encased in the pulp of the fruit. It is composed of an inner kernel and a double layered outer shell. Between the layers of shell is an oil containing 12 chemically distinct antigens, including cardol and anacardic acid, which are immunochemically related to the pentadecylcatechols found in the Rhus species (2). These oils have irritant and allergenic properties. **Cashew nuts are partially processed before importation into the United States to remove shells and oil, and then cooked and packaged before distribution.

Pruritic dermatitis is a common problem among workers who shell the nuts by hand (3). Modern processing equipment has reduced the frequency of dermatitis among workers, and has increased the efficiency of oil extraction from cashew nuts.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
There is a lot of debate about the edibility of raw cashew nuts, with some people saying they can make you very ill.  There are toxic characteristics to a liquid called cardol that exists between the shell and the cashew nut.  The truth is that the raw cashew is more nutritious than the cooked version, but like many other foods, some people have an allergy to this particular nut.  Cooking or processing seems to remove some of the allergic characteristics for some people, as well as a good way to remove cardol.  Those who are allergic to cashews may also tend to be allergic to other tree nuts and have severe reactions to poison ivy.  The cashew allergy can manifest itself as hives, or it may be respiratory or intestinal in nature.
http://peterpanama.wordpress.com/2009/0 ... r-cashews/
Door Hertog
#1431373
Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?
Door rheawithpixels
#1431434
Hertog schreef: Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?
Dat doen die van mij dus ook. Ik zit met dezelfde vraag.  8)
Door 202Spots
#1431549
Hertog schreef: Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?
Wanneer de hond zelf de nootjes maald dan word het nooit zo fijn gemalen als in de molen...
Wanneer ik mijn honden af en toe 'n hele amandel geef,dan zie ik de zelfgemalen stukjes weer in de poep terug :-\
Dus ik zie dat ongemalen noten niet word opgenomen zoals de gemaalde nootjesmix.
Bekijk de ontlasting van je hond of je er stukjes noot in terug vind, en dan heb je 't antwoord ;)
Door vagebond
#1431718
Bij de aldi liggen in het schap bij de groente walnoten en pijnboompitten, die koop ik altijd voor ons en de teckels. Supergezond en lekker door de roerjoghurt.
Door Nynke
#1434086
ik koop weleens rauwe gemengde noten bij de notenbar  :) :)
Door Suzanne
#1434747
Er zijn toch noten die honden niet mogen?
Macademia's? Pinda's toch ook niet?

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door