Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door laura
#143011
Gisteren zijn we met Tosca bij de dierenarts geweest.

Ze heeft Tosca meteen helemaal gecontroleerd. Of ze dat nou bij iedereen doet of omdat wij haar kennen weet ik niet ;)

Haar conclusie was dat Tosca niet dikker moet worden! Voor t eerst in haar leven is ze dus aangekomen.... komt dus echt van het vers vlees.... maar goed, daar is wat aan te doen!

Verder constateerde ze dat Tosca erg gezond was, hart en longen waren ok.

Toen ze in de bek keek zag ze de afgebroken kies van Tosca. Haar hele gebit is mooi vrij van tandplak (tandplak heeft ze nog nooit gehad), behalve de afgebroken kies...

Nu ben ik helemaal vergeten te vragen of we er wat aan moeten doen of het zo laten zitten?

Heeft een van jullie een idee? Ze heeft er geen last van, maar kunnen we het beter weghalen om rotting van die tand te voorkomen???

Hopelijk heeft iemand antwoord? een idee?
Door Audrina
#143012
Het ligt er aan hoever die kies is afgebroken. Als er alleen een stukje van het glazuur af is, kan je hem laten zitten maar moet je het wel goed in de gaten houden. Als er echt een heel stuk af is, kunnen ze de kies er inderdaad beter uithalen voordat je hond er last van gaat krijgen. Dat gaat inderdaad rotten omdat er eten tussen blijft zitten en misschien komt de wortel / zenuwen wel bloot te liggen en dat kan flink zeer doen.
Bij m'n oudste teef is er een stuk van 1 van de hoektanden af en die tand kan blijven zitten. Bij m'n reu was er laatst een stuk (zeker de helft) van 3 van z'n voortanden gebroken en die tanden moesten er alle 3 uit. Dus het verschilt echt per geval
Door laura
#143013
Volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk neer gezet.

Het is dus een van de achterste kiezen. Daar is ongeveer 2 jaar geleden een stukje vanaf gebroken. De kies is gewoon blijven zitten, er is niets aan gedaan, Tosca heeft er ook geen last van.

Wat ik probeerde te vragen is of je de tandplak op een of andere manier weg kunt halen door poetsen oid. De kies weghalen doen we niet voordat het idd gaat rotten. Ze heeft namelijk nu nog wel wat aan die kies.

Ik bedoelde dus of je het tandplak moet verwijderen, niet de kies ;)
Door Lizzy
#143017
Geef je af en toe een lekker zacht kalfs of lamsbotje? Met een beetje mazzel haalt ze hier zelf het meeste plak wel van de kiezen weg. En af en toe een penslap (1 keer per week): ook een goede tandenborstel! En als je het daar niet mee red, dan zou je een klein kindertandenborsteltje kunnen kopen om het daar mee schoon te houden.
Door Audrina
#143020
Oh, dan begreep ik het verkeerd. ;) Maar het is nog vroeg. ;D

Je hebt van die speciale hondentandenborstels en -tandpasta (met een vleessmaakje zeggen ze bij de dierenwinkel). Je zou het daarmee kunnen proberen, maar hier vonden ze het niet zo leuk en beten ze gewoon de tandenborstel doormidden. :o
Je kan ook bij de drogist ofzo van die verbandgaasjes halen, gaasje nat maken met lauw water, gaasje om je vinger doen en dan daar de kies mee "poetsen".
Wat je ook kan proberen (maar das alleen als je hond alles goed vindt en lekker relaxed blijft zitten) is of je het er niet voorzichtig af kan krabben met bijvoorbeeld de achterkant van een gebaksvorkje o.i.d.
Door Francisca
#143030
Met een verbandgaasje kun je heel makkelijk de tanden van je hond 'poetsen'. Doe ik al jaren. Mijn vorige twee honden waren brokken honden. :-[
Door K@rin
#143040
Sunshine schreef: Met een verbandgaasje kun je heel makkelijk de tanden van je hond 'poetsen'. Doe ik al jaren. Mijn vorige twee honden waren brokken honden. :-[
Gebruik je daar dan nog een speciaal middeltje bij ?
Ik heb ook een Kleine Kees, (Sheddie) van 10½ jaar.
Ik was altijd zo trots, dat hij nog zo'n mooi, stralend wit gebitje had ......
Tot ik voor een aantal weken zag (tijdens zijn hijgen), dat de ondertanden wat geler werden, niet als plak, maar in het geheel, door en door (netzo als mensen "wolf"in hun tanden krijgen, maar dan geel ::))
Ik keek toen ook ff naar zijn boventanden en toen ik dat lipje optilde schrok ik me kapot :o :o
Daar zat me toch een laag tandsteen op zijn achterste kiezen ....
Helaas moest toen toch zijn gebit onder narcose gereinigd worden en zijn er ook een paar tandjes en kiesjes verwijderd. (5 stuks)
Vroeger at hij brok, maar de laatste jaren bijna 100% CB. Na de reiniging staat hij voor 100% op CB-light, maar nu na een paar weken, vind ik dat ze ALWEER wat geler worden :o :o
Ik kan hem toch niet elke dag een ribje geven ?
Hij krijgt wel kleine stukjes pensstaaf en af en toe een hondenkoekje. Zou dit laatste de reden zijn, dat hij weer vieze tanden krijgt ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#143042
Karin, ik heb bij Gitte het idee dat sinds ze CB light krijgt haar tanden viezer zijn geworden :-\. Nitus staat nu 2 weken op CB light en daar begin ik nu toch ook over te twijfelen of zijn tanden niet viezer worden. Ik kijk het nog even aan, maar misschien komt het omdat er in CB light geen botten zitten?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#143045
Laura, de tandplak op die afgebroken kies kan ook komen omdat ze die niet gebruikt tijdens het kauwen? Misschien doet die kies haar wel pijn als ze die gebruikt? :-\
Door Audrina
#143054
Nitus schreef: Karin, ik heb bij Gitte het idee dat sinds ze CB light krijgt haar tanden viezer zijn geworden :-\. Nitus staat nu 2 weken op CB light en daar begin ik nu toch ook over te twijfelen of zijn tanden niet viezer worden. Ik kijk het nog even aan, maar misschien komt het omdat er in CB light geen botten zitten?
M'n oudste teef krijgt ook al maanden CB light, maar die heeft keurig witte tandjes (ondanks dat ze al dik 11 is). Nu krijgt die tegenwoordig wel regelmatig kippennekken, -poten, -vleugels, een kwart kip, een stuk konijn, enz enz enz, dus daar kan ze haar tanden lekker mee poetsen. Maar toen ze alleen nog op de CB light stond en nog geen botten kreeg waren haar tanden ook netjes wit. Nu kluift ze wel heel veel op dingen zoals bullepeesjes, zeugen oren, luchtbuizen, etc (niet echt goed, maar je moet toch wat) dus misschien dat ze daarom zo'n mooi gebit heeft.
Door laura
#143057
Nitus schreef: Laura, de tandplak op die afgebroken kies kan ook komen omdat ze die niet gebruikt tijdens het kauwen? Misschien doet die kies haar wel pijn als ze die gebruikt? :-\
Ik mag wel gewoon aan haar kapotte kies zitten. Ik zal vanavond eens opletten of ze met beide kanten van het gebit kauwt.
Door Francisca
#143076
Karin,
Nee ik gebruikte alleen een gaasje. Heb ook zo'n speciale tandebostel geprobeerd maar dat was niet handig. Onze Sunny had altijd al een heel slecht gebit. Wij noemden hem altijd stinkebekkie. ;D Mijn ervaring is dat de honden een gaasje prettiger vonden dan een tandeborstel.
Ik ga Mika wel kippenekjes en later andere botten en pens leren eten, denk dat het gebit daar ook schoon van wordt.
Door Truus
#143181
laura schreef:

Ik mag wel gewoon aan haar kapotte kies zitten. Ik zal vanavond eens opletten of ze met beide kanten van het gebit kauwt.
Doe dit maar eens, een van mijn hondjes kauwde altijd aan een kant maar heeft verder een hele hoge pijngrens dus ik merkte niets. Toen bleek het een gesplete kies te zijn die eruit moest. Het was een voedingsbron voor bacterien .
Kijk maar eens goed en Succes.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#143402
Als een kies is afgebroken is daar het glazuur weg. En dan onbreekt dus de vuilafstotende laag. Je krijgt dan snel een verkleuring.
Boef heeft een afgebroken hoektand waaraan ze een wortelkanaalbehandeling heeft gehad en die gevuld is. Je ziet nu duidelijk dat het breukvlak is verkleurd en dat de vulling in het midden gewoon wit blijft. Ze heeft er geen pijn aan en gebruikt de tand gewoon bij het eten. Maar dat voorkomt niet dat de tand er wat vies uitziet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door