Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1428087
Misschien ben ik een zeur of hoe je het ook noemen wilt, maar ik snap werkelijk waar niks meer van Duster!!

Br*kken vrat ie zo snel op als hij kon en als hij de kans kreeg ook die van de andere honden.
CB in een bak: hij wist niet hoe snel hij in de bench moest komen om het naar binnen te werken in 3 happen om me vervolgens aan te kijken: was het dat? ik lust nog wel wat!!

Barf: meneer is super dol op bijna alles wat ik hem geef (behalve lamsnier en lamslever). Kraak en weg is de kippennek, 3x kraak en weg is het kipkarkas.
Nu werd hij steeds wat rustiger met eten, hij ging meer op zijn gemak eten na de 2e dag dat hij veel meer kreeg dan voorheen (hij was flink afgevallen dus dat moest ik even recht trekken)
Ikke helemaal blij dat hij eindelijk niet meer zo schrokte en netjes at.

Maar vandaag slaat werkelijk alles!! Hij liep zijn bench in 'omdat het moest'. Hij begon niet direct te eten nadat ik de voerbak neer had gezet en at daarna alleen de haasvlies (met stiekem een beetje lamsnier er doorheen) op. Parelhoenkarkas en kipkarkas werd niet aangeraakt en hij keek me een beetje zielig aan.
Uiteindelijk heb ik het uit de voerbak gehaald en op de grond neer gelegd....niet te geloven, hij heeft er zeker 10min over gedaan voordat dat op was.

Zou hij het nu geleerd hebben? Of zal hij het niet lekker vinden? Of zal hij zich niet lekker voelen?
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op za 28 nov 2009, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1428098
Leuk hé borderlolly's  :biggrin2: :P
Hier een soortgelijk verhaal, toen ik meer ging voeren werd die van mij erg kieskeurig en at alleen de lekkere dingen of deed er heel lang over.
Ik haalde het weg na 5min als ze er niet naar keek en dan volgende dag weer aanbieden, dit hielp wel wat.
Wat nog meer hielp was mijn honden samen laten eten bij elkaar, nu eet ze alles weer.
Maar zal dat niet aanraden voor iedereen, is maar net hoe je hond reageerd  ;)

eet hij wel andere dingen? snoepjes bijvoorbeeld?
Door Sella
#1428099
Ik zie hier dat er veel meer rust is gekomen toen het muntje gevallen is dat het blijvend is dit eten.
En de ene keer eet hij sneller dan de andere.
Hangt ook af of hij veel trek heeft of minder en of hij het superlekker vindt.
Zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn?
Door **Jolanda**
#1428182
Ik heb totaal geen idee. Normaal valt hij zowat de voerbak aan, maar nu leek het alsof hij net zijn buik vol had gegeten. Maar dat kan dus niet, hij kan niet zijn buik vol hebben gehad. Er is geen mogelijkheid dat hij bij het voer komt, en was hij er wel bij gekomen, dan had ik dat kunnen zien, want dan was er waarschijnlijk niks meer over geweest  :P ;D
Meer of minder trek heb ik bij hem (en de andere trouwens ook) nog nooit gemerkt. Ze krijgen 1x per dag te eten en er is normaal genoeg honger.

Kipkarkassen gaan er altijd probleemloos in. Sinds vorige week krijgen ze ook parelhoen, maar 1x in de week, net zoals de haasvlies. Vorige week werd dat dus ook alle 2 probleemloos en met smaak opgegeten.

Snoepjes....daar doen we bijna niet aan. Alleen tijdens het wandelen wil ik ze nog wel eens een stukje gedroogde long geven, maar dat is hooguit een handje vol, meer niet. Die eet hij wel gewoon.

Een dagje overslaan zou me niet zo heel veel uitmaken, maar hij is aan de magere kant (hij is al bijgekomen maar er moet nog een beetje bij) dus een dag overslaan vind ik voor hem wat minder op dit moment.

Met andere honden erbij voeren werkt voor Duster niet. Hij zit zowiezo in de bench met eten, maar als Kyra voorbij komt stopt hij met eten om vervolgens te grommen. Ik wil de gok niet wagen wat hij doet als hij niet in de bench zit.

Nu ben ik toevallig heel erg vroeg wakker en zag dat hij behoorlijk aan het hijgen was in de bench. Vind ik wat minder prettig, heb hem er maar gelijk uit gehaald, laten drinken en even in de tuin gelaten.
Ik krijg meer het idee dat hij zich niet zo heel lekker voeld of dat hij zich de spanningen/stress van gisteravond aanvoeld of zich er wat van aangetrokken heeft (wat ik normaal niet bij hem merk). Ik ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan, en anders ga ik hem eens wat minder geven. Hij krijgt nu 900gr om bij te komen en wil dat als hij op gewicht is terug gaan brengen naar 700gr, misschien dat ik dat nu al moet gaan doen.
Door Lizzy
#1428393
Ik denk het ook, dat het te maken heeft met dat hij zich niet helemaal lekker voelt.
Door **Jolanda**
#1429215
Nou het leek er vanmorgen vroeg dus indd op dat meneer zich niet lekker voelde.
Later op de dag knapte hij op en werd hij weer normaal (voor zijn doen dan ::) )

Eten gegeven....en meneer eet weer niet wat ik hem voorschotel  :(
Hij heeft 1 konijnenschouder gegeten, wat lamsvlees en kalkoenhartjes. De andere 2 konijnenschouders heeft ie gewoon laten liggen! Liep de bench weer uit toen ik het deurtje open deed na zo'n 20min. Ik heb de voerbak een poosje laten staan maar hij keek er nog niet eens naar, na een uur ingeveer heb ik het maar in de koelkast gezet.
De konijnenschouders krijgen ze 1x per week nu zo'n 2 maanden en dat heeft hij altijd met smaak op gegeten, dus hij lust het zeker wel.

Ik vind dit zooo vreemd. Dit is echt niks voor hem, zo ken ik hem helemaal niet. :-\
Vriendlief zei nog; hij zal het wel niet meer lekker vinden, maar dat geloof ik dus echt niet.

Nou had ik gedacht; hij krijgt nu dus 900gr per dag om weer op gewicht te komen, hij is al aardig wat aangekomen. Kan het zijn dat ik hem nu (nu hij bijna op gewicht is) gewoon te veel aan het geven ben en hij zelf aangeeft dat minder genoeg is??
En kan een schrokker, een hond die eet wat ie tegen komt, opeens zo veranderen dat hij eten laat staan??
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1429244
Ik herken het wel van Bantu. Als haar portie te groot is, of ik geef haar tijdelijk meer omdat ik haar te mager vind worden, gaat het laatste ook met heug en meug naar binnen of ze begint te miepen met het eten of ze laat het laatste staan. Dit heeft bij haar niets te maken met het niet lekker vinden, maar ik denk gewoon dat ze dan ook echt genoeg heeft gehad. Kay en Didge vreten door tot ze erbij neervallen :o
Door pallas
#1429334
Met Didot heb ik ook wel een een periode meer gevoed om hem op gewicht te krijgen.
Net als ik dacht : hij komt een beetje in de buurt van een normaal gewicht dan werd meneer sikkeneurig met eten .
Dat wel en dat niet , eten alten staan enz..


ik ben er maar van uit gegaan dat zijn eigen lichaam het wel beter wist.
weer normale porties gaan voeren en het probleem was weer over.
Hij heeft dus een goede eetrem :)
Door **Jolanda**
#1429343
Dankjullie voor de antwoorden.

Mooi verwoord 'eetrem', alleen nooit gedacht dat juist Duster die zou hebben  :)
Ik ga hem vandaag minder geven, eens kijken of hij na een paar dagen wel weer lekker enthousiast word als hij zijn voer krijgt ;)
Door Nadia
#1429500
Ik hoop dat het hiermee opgelost is.
Zo niet, zou ik toch proberen zijn voerbak weg te nemen als hij niet eet.  Zo krijgt hij juist de tijd om te miepen.. Ik krijg er zelf ook niet meer honger van als ik vroeger aan tafel zat en mijn moeder liet mn bord voor mn neus staan en ik had geen honger meer. Wegnemen en een uurtje later weer aanbieden misschien??
Wellicht is het gewoon te veel wat je voert, wellicht issie je aant testen?
Door **Jolanda**
#1429520
Nou, ik had hem 2 uur later nog eens de konijnenschouders voorgezet, maar hij hoefde het echt niet.
Duster mij uittesten met eten?? Hihi Duster is (nou was) zeeeeer gericht op eten, geen haar op zijn lijf die er aan denkt om te testen met voer. Stel je voor hij zou niks meer krijgen  ;)
Met br*kken vrat ie zo veel dat ik hem in het eerste jaar al op dieet heb moeten zetten (hij pikte nog wel eens wat bij Kyra en Tanja  ::) )
Dus zijn bak niet leegeten is voor hem vreemd gedrag

Nou ja, hij is schijnbaar erg veranderd en vind hij het wel welletjes als hij zijn buikje vol heeft.
Door **Jolanda**
#1431318
Ik weet even niet wat ik moet denken.

Duster voeld zich duidelijk beter, er is niks meer met hem aan de hand, maar hij eet nog altijd barslecht.
Eergisteren heeft hij zijn kipkarkas en lamsvlees wel opgegeten, dit was ongeveer 700gr.
Gisteren heeft hij een zalmkop en wat kalkoenmaag gehad, samen ongeveer een 700gr. De magen heeft hij op gegeten, maar de zalmkop maar voor de helft. Wat dan dus uitkomt op ongeveer 450gr wat hij gegeten heeft. 400gr was duidelijk te weinig voor hem, daardoor is hij flink afgevallen, dus aan die 450gr heeft hij ook te weinig. Ik schat in dat hij een 600gr-700gr nodig zal hebben om op gewicht te blijven.

Alles wat hij krijgt heeft hij al eerder gehad en altijd met smaak opgegeten, nooit iets laten staan (op lamsnieren en lamslever na).
Het is ook niks voor hem om zomaar iets te laten staan. Ik wil graag geloven in een 'eetrem' maar dit slaat gewoon alles. Vorige week ging er met gemak nog 900gr in en nu nog maar de helft.

Nou weet ik dus niet wat ik hier van moet denken, wat er zou kunnen zijn waarom hij niet eet zoals hij altijd doet.
Ik weet ook niet of ik in de medische hoek moet gaan denken, of dat ik hem gewoon eens een dag moet laten vasten.
Door Lizzy
#1431335
Ik citeer even uit het boekje van Ian Billinghurst (The BARF diet). Misschien is het ook wel van toepassing bij Duster:

"veel hondeneigenaren vertellen dat hun hond eerst helemaal dol was op hun nieuwe (lees BARF) voer. En dat ze na een paar weken ineens geen trek meer hebben/niet meer willen eten. Wat is er aan de hand? Het is eenvoudig. De meeste honden zijn voor het eerst in hun leven tevreden. Ze hebben hun hele leven honger gehad (met die snelverterende kant en klare hand) en voor het eerst in hun leven zitten ze eindelijk vol. En zijn ze tevreden. De meeste eigenaren raken volstrekt in paniek, omdat de hond eerst zo veeleisend was met voer, altijd honger had. Hondeneigenaren hebben daardoor ook het idee gekregen dat hun hond altijd moet eten en altijd trek moet hebben. Veel eigenaren trekken dit niet en gaan weer terug naar hun oude kant en klare voedsel. Waarvan ze gewend waren dat hun hond dat altijd maar eet. Niet doen! Het werkt veel beter om de hond 24 uur te laten vasten. En geef na 24 uur iets dat ze normaalgesproken graag aten (en geef niet iets dat ze niet meer wilde eten)".

Als Duster dus niet ziek is (ik kan dat vanaf hier niet bepalen. Het kan best dat hij zich nog niet helemaal jofelnootje voelt misschien?): dan zou ik nu het vasten gaan introduceren.
Door **Jolanda**
#1431353
Oh Lizzy, ik zou je wel kunnen zoenen  :-*

Die tekst...ongelofelijk, maar het lijkt wel te kloppen en als ik het lees, lijk ik me hier echt in te kunnen vinden. Natuurlijk zou ik hem geen br*kken geven, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! Maar nu ga ik hem zeker weten een dagje laten vasten!! Ik hoop dat hem dat weer doet laten eten  :)

Lizzy nogmaals  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door