Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1428509
ik weet niet of daar verschil tussen is, maar parelhoen is wel een stuk groter en er zit ook, herinner ik me vaag, meer vet aan, zeker bij het staartgedeelte  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1428520
Als die krek hetzelfde was zag die er ook krek hetzelfde uit :)  Iedere diersoort heeft zijn eigen samenstelling, vandaar dat afwisseling zo ernstig van belang is voor de compleetheid van je menu.
Door rheawithpixels
#1428542
Ik koop geregeld een hele parelhoen voor mijn meiden en de kleur van het vlees is sowieso anders (meer zoals dat van kalkoen). Vlees is ook wat minder soppig als dat van kip.

Van vet heb ik weinig gemerkt en ook de hardheid van het bot vind ik niet anders dan van kip. Qua grootte verschilt het ook amper. Ze zijn er hier erg gek op en het is onderdeel van het menu.

Het grootste verschil wat ik echt duidelijk kan merken is de prijs per kilo  ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1428831
rheawithpixels schreef: Ik koop geregeld een hele parelhoen voor mijn meiden en de kleur van het vlees is sowieso anders (meer zoals dat van kalkoen). Vlees is ook wat minder soppig als dat van kip.

Van vet heb ik weinig gemerkt en ook de hardheid van het bot vind ik niet anders dan van kip. Qua grootte verschilt het ook amper. Ze zijn er hier erg gek op en het is onderdeel van het menu.

Het grootste verschil wat ik echt duidelijk kan merken is de prijs per kilo  ;D
van website poelier.nl:
" De kleur van het vlees en het vel is oranje-gelig. Dat is mede te danken aan het caroteenhoudende voer."
Door millyckk
#1429014
pike schreef: van website poelier.nl:
" De kleur van het vlees en het vel is oranje-gelig. Dat is mede te danken aan het caroteenhoudende voer."

Huh?  Volgens mij is de kleur van vel en vlees anders omdat het hier om wild gaat! Maar misschien zijn parelhoenders dol op wortels  :D
Wat betreft het vet: ik snij bij alle gevogelte het vette staartstuk eraf en soms ook het vel!
Door Hertog
#1429052
Ik had laatst parelhoenkarkas besteld en kreeg gele vleugeltjes zo groot als kip vleugels maar veeeeel geler. Ik dacht mais kipvleugels gehad te hebben. Dan zou dit toch parelhoen geweest kunnen zijn???????
Gebruikersavatar
Door pike
#1429120
*milik* schreef: Huh?  Volgens mij is de kleur van vel en vlees anders omdat het hier om wild gaat! Maar misschien zijn parelhoenders dol op wortels  :D
Wat betreft het vet: ik snij bij alle gevogelte het vette staartstuk eraf en soms ook het vel!
Parelhoen dat hier verkrijgbaar is is geen wild. Ze worden gewoon gekweekt en gemest net als kip en zijn het hele jaar door verkrijgbaar.

Parelhoenders krijgen heus geen worteltjes, maar voor een groot deel granen. Op een andere site vond ik dit:"

Het voer is samengesteld naar zijn natuurlijke scharrelkostje, o.a. granen, lucerne en mais. De laatste twee bevatten veel caroteen en daaran dankt het parelhoenvlees zijn geel'-/oranjeachtige kleur."

Nou geloof ik niet dat dat het natuurlijke scharrelkostje is maar dat is weer een ander verhaal.  ;)
Door millyckk
#1429147
Parelhoen zoals ik die ken is meer roodachtig/geel, te vergelijken met wilde eend.... Maar misschien heb ik dan wel de echt wilde variant gehad?  Ze waren ook een stuk kleiner dan kip.( Dat van die wortels was een grapje ;))
Gebruikersavatar
Door pike
#1429163
*milik* schreef: Parelhoen zoals ik die ken is meer roodachtig/geel, te vergelijken met wilde eend.... Maar misschien heb ik dan wel de echt wilde variant gehad?  Ze waren ook een stuk kleiner dan kip.( Dat van die wortels was een grapje ;))
Er is geen wilde variant , net zo min als er een wilde kip te koop is. Parelhoen is gewoon pluimvee. Er zijn wel verschillende soorten (waarmee ik dus niet verschillende rassen bedoel).
Door millyckk
#1429170
pike schreef: Er is geen wilde variant , net zo min als er een wilde kip te koop is. Parelhoen is gewoon pluimvee. Er zijn wel verschillende soorten (waarmee ik dus niet verschillende rassen bedoel).
Oke, dat wist ik niet! Dan zal dat inderdaad aan de soort hebben gelegen... Bedankt voor je uitleg :)
Door Lizzy
#1429319
Er zit zeker verschil in voedingswaarde. Er zit al verschil in voedingswaarde tussen een kippenvleugel en een kippennek. Klein natuurlijk en het is beide kip (en maakt dus voor verschil in diersoorten niet uit) maar hij is er. En verder is het verschil dat Pinkel kipkarkas heel lekker vindt en parelhoenkarkas goor vindt :biggrin2:
Door ulla
#1429895
pike schreef: Er is geen wilde variant , net zo min als er een wilde kip te koop is. Parelhoen is gewoon pluimvee. Er zijn wel verschillende soorten (waarmee ik dus niet verschillende rassen bedoel).
Er is wel degelijk een wilde variant, alleen niet in Nederland.
En het verschil in soort , zit hem in de kleur van de veren,dus eigenlijk geen verschil in soort. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door