Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1412864
Als ik het verkeerd geplaatst heb graag veranderen.

Ik heb 3 kittens van 6 maanden (over 4 dagen). Het zijn HTk katten, maar moeders is een Ragdoll.
Ze wogen 06-10-2009:
Mika  = 4,5kg
Gijs  = 4,2kg
Amira = 3,2kg
Vandaag 09-11-2009 wogen ze:
Mika = 5,5kg
Gijs = 5,5kg
Amira = 3,5kg
Ze zijn 16-10-2009 gecastreerd en krijgen dezelfde hoeveelheid te eten als toen.
's Ochtends: zo rond de 200gr/ 250gr bl*k voor hun drieën.
's Avonds: meestal tussen de 100gr/ 125gr KVV Bibi, CB of barf
Voor het slapen gaan krijgen ze een kuiken en/ of een muis.
De gehele dag staat er br*kken ivm de niet rauw vlees etende katten die aanwezig zijn en daar eten de kittens natuurlijk ook iets van.

Ik vind het nogal een gewicht wat de 2 heren hebben. Heeft dit mogelijk te maken met dat mams een Ragdoll is? De heren ogen ook te dik en dan voornamelijk Mika. Maar hij is altijd de dikste van het gehele nest geweest. Was ook de eerst geborene.
Kan ik het beste gewoon het ochtend voer laten vervallen? Ze zijn al bijna 6 maanden namelijk?

*edit
Als ik het eigenlijk zo lees na ik het opgeschreven heb krijgen ze gewoon volgens mij veel te veel te eten. Laat ik uit gaan van de grootste hoeveelheid dan krijgen ze meer als 205gr in de ochtend en avond. En dan nog de kuiken en/ of muis. En vaak eten de heren nog even snel in de ochtend een deel van Amira op. 's avonds eet Amira apart. Maar de heren hebben met deze hoeveelheid nog altijd honger. Zo gauw er iemand in de keuken is moet ze bijna van de aanrecht afgeslagen worden....

Ik denk dat ze alle apart, in de ochtend beter 100gr moeten delen = 33,3gr p/k
's avond ieder 100gr p/k = totaal 133,3gr p/k
Dan een kuiken voor het slapen
De muizen, gerbils en hamsters die ik heb, ga ik geven ter vervanging van het avond eten, in overeenkomst met de 100gr die ze dan horen te krijgen. Wordt het een plof hamster die ze krijgen dan even wegen en zo nodig in stukken knippen
Laatst gewijzigd door *Nikki* op di 10 nov 2009, 02:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1413128
Voeren met je ogen. Je kunt het zien als de kat te dik wordt, als je boven op de rug kijkt en die is niet recht maar bocht lekker uit ter hoogte van de pens, dan mag er wel wat af. Valt het daar duidelijk in dan mag er wat bij. Hangbuiken zijn ook een goeie clue, maar voor gecastreerde dames geldt dat niet altijd, dan moet je ff voelen of het spek of vel is.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1413243
Mika had al een hangbuik met 8 weken, Ik ken Mika alleen maar met hangbuik  :biggrin2: :biggrin2:

Vanaf welke leeftijd kunnen kittens naar 1x per dag eten?
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1413767
Dit gaat de actie hier worden, laat ik zo zeggen dit is de bedoeling:
Er lopen hier 6 katten in huis. Nummer 7 is een buitenkat en komt nooit binnen. 2 katten eten absoluut geen rauw op kuikens na.
Het is gewoon moeilijk ieder apart eten te geven. Ook omdat ikzelf meestal pas om 4 uur 's nachts in slaap val en dus niet om 8/9 uur weer wakker ben. Wat ik wel kan doen is gewoon hun eten verplaatsen naar bv 12 uur, 18 uur en 24 uur. Nu geeft mijn man ze dus om 8 uur blik (dit is voor hem makkelijker dan barf vind hij) in de bench en eten de heren dus ook een deel van Amira haar eten.
Als ik het etenstijdstip verplaats zou ik de 2 blik/ brokken katten in de ochtend een beetje brok kunnen geven. De 3 kittens en de andere barfer (die best wat zwaarder mag worden met haar 11 jaar en 3kg) kan ik dan een beetje KVV geven, 's avonds barf of prooidier en dan om 24 uur een kuiken aan iedereen.

Ik heb dus vanmiddag alle brokjes weggehaald. Om half 6 kreeg ieder afgewogen 100gr KVV of blik. Nou ik heb het geweten. Ik heb nu 6 kwaaie katten in huis. Na het eten keek Spike me aan van... ja en nu de rest van mijn eten graag. 5 minuten later liep hij op de grond en kreeg Diezl uit het niets een knal van hem. Vanavond kreeg Kyra terwijl ze lag te slapen op tafel 2 knallen van hem. De andere 5 lopen de gehele tijd te miauwen. De kittens hebben de aanrecht als woonplek geconfisqueerd want in de keuken krijgen ze eten/ is eten. Ik wil helemaal geen katten op mijn aanrecht.
Dus hadden ze het net voor elkaar dat de brokken weer tevoorschijn kwamen voor de twee brok eters en wat KVV voor de andere 4. Nu is het weer gelukkig rustig in huis en liggen ze allemaal vredig te slapen op Spike na. Die zit voor het eerst sinds de 3 jaar dat hij hier woont met zijn reet op de aanrecht te kijken naar het bord met kuikens boven op de keukenkastjes. Maar hij kijkt niet zo chaggie meer gelukkig.
Ow wat ben ik toch een slechte kattenmama momenteel.....
Laatst gewijzigd door *Nikki* op di 10 nov 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1413903
Als ik het etenstijdstip verplaats zou ik de 2 blik/ brokken katten in de ochtend een beetje brok kunnen geven. De 3 kittens en de andere barfer (die best wat zwaarder mag worden met haar 11 jaar en 3kg) kan ik dan een beetje KVV geven, 's avonds barf of prooidier en dan om 24 uur een kuiken aan iedereen.
lijkt me 'n goed plan,

bedenk wel dat 100 gram blik of 100 gram kvv nogal 'n verschil is...
  'n deel prooidier, zullen ze veel verzadigder van zijn

reken dan liever in kcal
Door Mevroi Kruim
#1414176
Hier momenteel ook zo'n kwaaierd, madam lustte haar haaskarkas niet gisteren dus dat heb ik subiet weggehaald. Goed dat blikken niet kunnen doden  :o En gisteren moest Knor ernstig mutsen met de kip, die ging dus ook retour koelkast, tjongejonge, wat een drama!
Ze doen het er maar mee  8)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1426071
hier krijgen de katten 100/150 gram barf/kvv per dag!!
nou is ienie te dik..
max oogt dun maar heeft lood in zijn reet..
boris ziet er goed uit.. en voelt ook goed..
en noezels voelt licht maar oogt qua dikte prima..
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1426284
Nou je hebt ze gezien Lyd, de mannen zijn kalven ::)

Stand tot nu toe.
Helaas kunnen de brok en blik niet de deur uit. Daar trappen de oudjes (nog) niet in.
'S middags krijgen ze 1 klein gevuld bakje brok voor alle 6. 'S avonds krijgen de kittens en 1 oudje KVV of de kittens en 2 oudjes barf. Hoeveelheid is maximaal 150gr of minder naar hun gewicht. De 3 zwaargewichten in huis krijgen ook gewoon maximaal 150gr afgewogen, dit zijn de 2 mannelijke kittens en 1 kater van 6kg. En voor ik naar bed ga krijgen ze allemaal een kuiken en wordt het bakje brok gevuld voor de nacht.
Het valt me nu wel op dat de kuikens er nu erg snel in gaan, terwijl dat voorheen langzaam of soms zelf niet helemaal opgegeten werd.

Hoe ik het met de prooidieren ga doen bekijk ik later nog. Vroeger verving ik de kuiken weleens voor een muis/ kleine rat, maar omdat een kuiken zo goed als geen voedingswaarde heeft en een muis/ kleine rat wel ben ik nu even gestopt met prooidieren. Gelukkig lopen de prooidieren niet weg dus dat scheelt 8)

Ik heb ze nog niet gewogen want onze weegschaal heeft kuren.
Door Mevroi Kruim
#1426855
Zolang je brok voert zullen ze brok eten, zeker als je dat ook nog eens laat staan. Is ook nergens voor nodig, laten staan, ook katten kunnen prima hun bak in 1x leeg eten, ze hoeven beslist niet de hele nacht te kunnen snacken.
Door Too
#1426888
Zelfs je brok-eters kunnen eraan wennen om een bakje in 1x leeg te eten, dat moesten ze hier ook [in de dimme oudheid  ::)]
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1426921
Oké zal ik eens eerst beginnen met op gezette tijden brokjes te geven aan de brok eters en dan krijgen de vers eters een deel van hun totale rauw vlees. Viel me namelijk net al op dat de 6kg kater al vanaf 21.00 uur 2 keer de brokken aanviel en om 21.00 uur had hij zijn gedeelte blikvoer en gedeelte sardines op.
Door flin
#1426965
Vroeger verving ik de kuiken weleens voor een muis/ kleine rat, maar omdat een kuiken zo goed als geen voedingswaarde heeft en een muis/ kleine rat wel ben ik nu even gestopt met prooidieren
  zelfs een 30 gram kuiken levert +/- 50 kcal ( JP Holsheimer, 'voeding van vogels')

onze 2 BARF-jongens vreten 1 of 2 keer op 'n dag max totaal per kat 150 gram, dit zijn 4.5 en 5 kilo katten, die de helft haar hebben, en dus wat meer verbranden....(en eigenlijk vind ik ze nog best mollig...)

maar nogmaals vergelijk  dus gewicht ( ! )  van blikvoer of bruk niet met 'n kuiken/prooi, of andere vers-delen!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1427010
[quote="flin"]
 zelfs een 30 gram kuiken levert +/- 50 kcal ( JP Holsheimer, 'voeding van vogels')

onze 2 BARF-jongens vreten 1 of 2 keer op 'n dag max totaal per kat 150 gram, dit zijn 4.5 en 5 kilo katten, die de helft haar hebben, en dus wat meer verbranden....(en eigenlijk vind ik ze nog best mollig...)

maar nogmaals vergelijk  dus gewicht ( ! )  van blikvoer of bruk niet met 'n kuiken/prooi, of andere vers-delen!
[/quote]

Nee, blik en brok vergelijk ik niet met kuiken /prooidier qua gewicht aan wat ze mogen eten. Dat is zo ie zo niet te vergelijken met elkaar  ;)

Maar hoe kom ik aan de calorieën van een prooidier, dat kan ik nergens vinden op internet. Dus vandaar dat als via de barfrekenhulp ik uitkom op 180gr (/3%/ 6kg) rauw vlees ik nu even op 150gr ga zitten omdat het dus ook gedeelte brok/blik is. Straks wil ik nog minder gaan voeren maar mag niet te snel te veel minderen bij een kat.

De 2 dikke kittens die op rauw zitten geef ik nu -15gr van wat de barfrekenhulp aangeeft. Omdat ze nu met 6,5 maand al 5,5kg wegen.
Laatst gewijzigd door *Nikki* op di 24 nov 2009, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Naakies
#1427117
hier kan ik ze echt niet 1x per dag eten geven ze krijgen hier nu 5x 30 gr perdag
kan ook omdat er hier ook iemand heel de dag thuis is
anders moeten we s'ochtends om 7 uur eten geven en dan om 8.30 voor als we weg gaan nog een keer
dan kunnen ze het net uit zingen tot een uur of 6 maar dan vergaan ze ook van de honger
als we 50 gr in een keer geven word er door 2 van de 3 alles weer uit gekotst schiet dus niet echt op
soms wel lastig hoor als we weg willen 
Door flin
#1428158
*Nikki* schreef:

Maar hoe kom ik aan de calorieën van een prooidier, dat kan ik nergens vinden op internet.
nee, dat weet 'k ook zo direct niet, wat voor de meeste katten idd geldt, is zo'n 3 % vers als richtlijn, en kijken hoe ze 't daar op doen
Dus vandaar dat als via de barfrekenhulp ik uitkom op 180gr (/3%/ 6kg) rauw vlees ik nu even op 150gr ga zitten omdat het dus ook gedeelte brok/blik is.
bij de rekenhulp zou je uit kunnen gaan van 't ideaal gewicht, zeg 5 kilo?
bij de brok en blik zou je kunnen kijken wat de aanbevolen dh is, en dus uitrekenen, afmeten en aftrekken van 't geheel, perzzoonlijk zou 'k die brok met dikmakende koolhydraat gelijk schrappen 
en idd langzaamaan afvallen... :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door