Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1428068
Hey hai!

Nou de monstertjes zijn er en het is echt geweldig! Ze zijn superlief,  spelen enorm veel en tussendoor veel slapen.. ze zijn lekker aanhalig al en komen ook al bij ons slapen hahaha..  :)



Nu heb ik een vraag. De dame (fokker) zei zondag (met ophalen) dat Paley dus 1 kg woog, wat ze ook toevallig precies hoort te wegen als raskatje voordat ze uberhaupt weg mag volgens Felikat. Phrabu weegt daarentegen anderhalve kg!

Nu blijkt echter dat Paley (die inderdaad bijna de helft is van dikkertje broer) maar ca. 900 gr. weegt!! Officieel had ze volgens de Felikat normen dus helemaal nog niet weg gemogen, maar dat dan maar terzijde.

Nu ben ik wel natuurlijk ongerust over haar gewicht en gezondheid...

Ik lees veel over kittens v.a. 12 weken die ca. 1200 gr. of meer wegen al... Daar zou zij dan wel ver onder zitten en dat met 13 weken. Nu is het geval wel dat zij met de geboorte maar 44 gram was en dus bijgevoed werd en Phrabu was met de geboorte (zelfde nest) bijna 104 gram.

Ze is ook een heel stuk kleiner dan haar (ietwat dikke  ;)) broer. Op zich als je haar zo alleen ziet, lijkt het dus allemaal wel goed en wel te kloppen qua verhoudingen, maar als je haar dan weegt.... en ik vind dat je ook wel de botjes misschien wat te goed voelt...

Heeft iemand hier (een van de kenners oid) misschien een idee of dit wel goed is? En wat ik er evt. aan kan doen om haar wat meer te laten eten en aankomen?

Ze waren zondag 13 weken.

Verder vind ik dat ze (maarja, ik heb vergelijking maar haar veelvraatje van een broer) misschien wat weinig eet.

VB:
Vanmorgen at ze goed, een bordje/schoteltje met CB. Vanmiddag zag ik dat ze een schoteltje brokjes weg at (Royal Canin kitten), maar vanavond heeft ze voor zover ik heb gezien niks gegeten en wilde ook geen CB... net nog even bij de brokjes geprobeerd, maar ook dat wil ze niet nu. Was gisteren al precies hetzelfde.

Heeft ze dan gewoon genoeg had voor een dag, of zal het echt te weinig zijn? Phrabu kan ik niks voorzetten of het is al op hahah... en hij SMAKT!!! enorm van de CB hahahha... maar bij hem moet ik het eten ook weghouden, anders wordt hij nog ronder dan hij al is. Ik moet er ook bij staan als Paley wel eet, anders laat ze hem het zo overnemen wat dus juist niet moet.

Ik hoooop maar dat Paley meer gaat eten en dat ze aan gaat/blijft komen... ik moet er toch niet aan denken om nu voor een 3e maal een poesje met problemen te hebben  :'(

Dus als iemand hier meer van weet of ervaring mee heeft oid... ik hoor heel erg graag!

Ze ziet er dus wel heel mooi en goed uit... maar ze heeft natuurlijk ook al een flink haardosje wat wellicht ook vertekent(?)....

zucht... HELP?
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op di 24 nov 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1428312
Hai hai,

Net heeft ze wel weer 35 gr. CB opgeslokt... dat gaat dus goed. Hopen dat ze vanmiddag net als gisteren de brokjes ook eet en dan hoop ik dat ze vanavond wel ook wat CB eet... Ze oogt verder prachtig hoor, alleen is ze bijna de helft van haar broer haha...

Ik moet wel zeggen dat ze dus met de geboorte (nestje van drie waarvan 2 bijgevoed en eentje dus overdreven dikkerd ... Phrabu) maar 44 gr. woog en die andere ook. Phrabu echter 104!

Ze speelt enorm, slaapt ook goed, het is gewoon lastig vergelijken omdat die broer zo enorm al is ook...

Vrijdag moet ik sowieso even naar de DA, want ik moet zelf haar laatste enting laten doen (omdat ze zo klein was hebben ze een week later de eerste enting gedaan en moet ze dus deze week de herhaling.  Ze doen dan gelijk consult dus ik zal even goed vragen hoe en wat.

In haar paspoortje heeft de vorige DA wel gezet erg mooi poesje, ik neem aan dat als er echt iets was dat ze dat erbij zou zetten toch?

Misschien moest ze ook wel wennen ik weet het niet. Ik hoop vrijdag wat zekerheid te hebben. En als ze vandaag verder wel gewoon goed eet, ga ik er vanuit dat het goed gaat.
#1428894
Mijn kitten woog 1100 gram, veel te weinig en was aan de diarree.

Dat stond niet in het paspoort.

Later heb ik de da gebeld, nadat ik al het gelieg en gedraai van de fokster zat was en toen bleek dat men in de status wel genoteerd had dat het hele nest aan de diarree was. En 1 van de moederpoezen. En dat er wel iets gevonden was in de ontlasting van de moederpoes, maar wat, dat mocht de da niet zeggen  ::)

1100 gram was dus ook ver beneden peil

Het gewicht dat jij noemt:  :o

Belachelijk dat die fokster dit kitten al heeft meegegeven en dat je zelf dus de 2e enting moet doen...

Sterkte.
#1429288
Je moet je niet al te veel verkijken op gewichten. Het katje was heel klein bij de geboorte en heeft het dus al behoorlijk ingehaald. Misschien wat weinig kans gekregen om te eten in het nest. Maar als ze nu goed eet en gezond is, dan komt het goed.
Begin april haalde ik een Maine Coontje op van 7 maanden, kreeg waar ze zat de kans niet om te eten. Was dus heel klein en in alles achter. Groot zal ze nooit worden denk ik, maar ze is behoorlijk gegroeid en nu gewoon een gezonde kat en qua streken echt een Maine Coone.
gr.
Nicolette
#1429380
Ja het is ook lastig vergelijken, aangezien Phrabu echt een dikkerdje is en idd eet wat los en vast zit. Ik moet ze voorlopig ook echt gescheiden eten geven hahaha...

Verder qua enting is ook mijn eigen inbreng hoor. We zouden ze de 22e ophalen en waren nog even geweest die week. De volgende dag kreeg ik een mailtje dat ze vergeten was te zeggen dat Paley ivm zo klein, een week later was geent en dus ook nu een week later de 2e moest hebben. Wij kregen dus toen de keuze om haar een week later op te halen (is nog een eindje rijden voor ons dus dat zagen wij niet zitten) of om beiden een week later te halen... maar de week voor de 22e duurde al zo lang dat we dat ook liever niet wilden eigenlijk. Of we konden ze meenemen en dus Paley deze week zelf enten. Uiteindelijk ging ze gelukkig nog akkoord om de helft van de enting (waar altijd consult bij zit) mee te betalen, anders hadden we ook dat helemaal zelf moeten betalen terwijl dat natuurlijk bij het fokken hoort en er normaal bij in zit.

In ieder geval dus allemaal goed gekomen en ze zondag gehaald. Toen namen we nog alles door en zou Paley dus 1004 gram zijn en Phrabu iets van 1500 (iig GROOT hahah). Maar de volgende dag bleek dat ze dus 900 was... ze heeft niet zoveel gegeten, maar wel gegeten, dus 100 gr. afvallen in een dag lijkt mij niet toch? Ik weet dat ze soms van de stress iets kunnen afvallen namelijk... maar 100 gr leek mij wat veel. Ze vindt het zelf ook vreemd. In Paleys paspoortje staat ook niks over te klein of te dun of wat dan ook... staat alleen idd een erg mooi poesje.

Paley ziet er verder wel heel goed uit hoor, maar ze hebben een lekker vachtje al dus ik weet niet in hoeverre dat vertekent... ze oogt absoluut niet te dun oid, maar is dan ook wel een stuk kleiner dan haar broer.  Lengte/dikte verhouding lijkt zo goed zeg maar.... Het enige lastige vind ik dat ik ze niet kan vergelijken en zij heeft af en toe de neiging om een half ipv heel bordje te eten.

Nu geef ik in de ochtend ca. 30 gr. CB en de middag nog wat kittenbrokjes van Royal Canin (ca. 25/30 gram) en 's avonds weer 30 gr. CB. Van de CB eet ze soms alles, en soms maar de helft... Hij vreet alles iig en gaat als ik niet oplet met zn zusjes bordje verder hahaha.... Ik kan dus ook niet continue brokjes laten staan, want hij vreet het gelijk allemaal op... smakkend en al.

Maarja... ze IS ook een stuk kleiner, dus misschien niet gek dat ze dan ook minder eet? Ik weet verder niet of het normaal is dat ik dus wel haar botjes voel op haar rug e.d. Bij Phrabu is dat niet zo, maar dat zeg ik is ook groter en een heel stukkie dikker hhaha.

Verder weet ik dat ze met de geboorte bijgespeend is net als het andere kitten (ze hadden er drie). Dus 2x hele kleintjes van 44 gram en 1 van 104 gram en groot. Phrabu is ook het grootste mannetje wat zij tot nu toe uit alle nestjes hadden gehad.

Ik neem ze iig morgen allebei mee naar de DA. Zal ik eens goed vragen wat zij zeggen.... Ik heb ook ergens gelezen dat een kitten die (te) klein geboren is en bijv. bijgespeend e.d., altijd wat kleiner zal blijven maar wel gewoon gezond zal/kan zijn. Hoop ik wel zeg... na de 2 vorige katten wil ik niet nog een keer een ongezond poesje... vind ik veel te zielig :(
#1429389
Op de foto's zie je het verschil niet zo vind ik tussen de twee... maar je ziet wel dat ze er goed uit ziet. Ik maak me dus meer zorgen om het feit dat zij soms een half bordje eet, terwijl broer dan wel anderhalf kan wegslokken (wat ik uiteraard probeer niet toe te laten hahahah ;) ) Wat mij ook opvalt is dat zij nog wat een vlassige vacht heeft en ietsje stugger nog. Die van Phrabu is heeeeel zacht al en veel meer fluffie.. maar ik weet niet of dat ook het verschil kan zijn tussen seal en chocolate? Ze lijkt met alles gewoon wat jonger dan hem zeg maar... ze komen echt uit hetzelfde nestje hoor, maar als ik dat niet zou weten zou ik zeggen dat zij een paar weken later is geboren zeg maar.



AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op do 26 nov 2009, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1429617
- Het verschil in het gewicht kan makkelijk te verklaren zijn doordat ze afgevallen is door de stress van de verhuizing en\of doordat jij een andere weegschaal gebruikt.
- Het gewicht van een kitten kan per ras nogal verschillen. Mijn Somali'tje woog 1500 toen hij bij mij kwam. Ook zijn nakomelingen waren allemaal rond dat gewicht voordat ze naar een nieuw adres gingen. Heilige Birmanen weet ik niet hoe het met gewichten zit, ik dacht ook gemiddeld.

- 44 gram geboortegewicht is heel erg weinig. Eens met wat Lo zegt, ik zou het kitten ook nog niet meegegeven hebben en haar eerst verder laten groeien en aansterken. Het kan best zo zijn dat haar grote broer veel eten van haar pikte en opat en dat kan ze dan mooi inhalen wanneer hij al naar jou toe verhuisd is.

- dat ze jonger lijkt dan haar broer kan ook heel goed. Ze had al een achterstand met haar geboorte, nogmaals 44 gram is echt heel erg weinig.

Voor nu zou ik haar meerdere keren per dag extra maaltijden per dag aanbieden en dan kleinere porties. Haar grote broer dan bij haar vandaan houden wanneer ze eet.
Overigens snap ik die brokjes niet helemaal  ???
#1429677
Loeka schreef: Voor nu zou ik haar meerdere keren per dag extra maaltijden per dag aanbieden en dan kleinere porties. Haar grote broer dan bij haar vandaan houden wanneer ze eet.
Overigens snap ik die brokjes niet helemaal  ???
Hai hai,

Meerdere keren heeft (nog) geen zin aangezien ze niet meer eet, heb ik al geprobeerd. De brokjes moeten ze blijven eten, omdat ik hopelijk weer een keer werk vind en dan moeten ze toch 3 dgn in de week overdag wel te eten hebben ;) En met vakanties hetzelfde... ik kan niet iemand vragen om 3 of 4x hier te komen om ze CB te geven vers.

Dus ik geef het ze wel zoveel mogelijk, maar helaas moeten de brokjes ook blijven.

Iig morgen voor de 2e enting en ik neem ze beide even mee... even kijken wat de DA verder zegt.
#1429902
EsdeVos schreef: Hai hai,

Meerdere keren heeft (nog) geen zin aangezien ze niet meer eet, heb ik al geprobeerd. De brokjes moeten ze blijven eten, omdat ik hopelijk weer een keer werk vind en dan moeten ze toch 3 dgn in de week overdag wel te eten hebben ;) En met vakanties hetzelfde... ik kan niet iemand vragen om 3 of 4x hier te komen om ze CB te geven vers.

Dus ik geef het ze wel zoveel mogelijk, maar helaas moeten de brokjes ook blijven.
Ik werk ook 5 dagen per week, maar mijn dieren krijgen 2 x per dag eten. Niks mis mee, ik zie niet waarom ze overdag ook persé eten moeten hebben.
#1429973
brokken - vlees -brokken - vlees....

niet echt fijn voor poesje lijkt mij?

Meerdere keren per dag aanbieden, ja eens met Loeka.

Toen Lo dus zo sja ziek was, fietste ik tussen de middag naar huis. Om eten te geven. Ik stond ook heel vroeg in de ochtend op. Om gewoon zeker 5x per dag de baby te voeden. Nu is Lo gewoon geen grote eter, nooit geweest, ze eet in etappes, ja heel onhandig.

Ik geef haar 's ochtends een kuiken en zet CB klaar. Het is koud in huis, nee niet ideaal maar het is niet anders.

En dan thuisgekomen van het werk weer kuiken en cb en voor ik naar bed ga.

En het kleine kittenmeisje, och, je moet haar echt bijvoederen... ze moet echt aansterken...
Je hebt nu eenmaal een baby in huis dus tja...

Sterkte en ik vind ze wel ontzettend schattig hoor.

Maar wel goed laten eten dus. En het liefst alleen maar vlees, want tussen brokken geven en vlees geven moet een behoorlijke tijd zitten, ik meen 8 uur en dat redt dat kleine poezenkind niet eens.

Suc6!
#1430060
Ik ben het roerend met de vorige schrijfsters eens. Paley heeft bovenal super goede kwaliteit voeding nodig om bij te komen en brokjes zijn dat gewoon niet. Dat je misschien weer een keer aan het werk gaat zou voor mij geen reden zijn om zo'n onderkomen beestje nu geen goede voeding te geven. En verder kunnen katten idd prima leven op 2x daags een portie die gelijk op moet, er is echt geen enkele reden om de hele dag eten te willen laten staan. Dikke kans dat jouw dikke kater alles opvreet en tot rolmops muteert terwijl de kleine niks krijgt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door