Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1427383
Heb dit deels al bij Marjet (preaenastetisch onderzoek) genoemd, maar wil haar topic niet kapen, dus hier nogmaals:

Voor de castratie morgen heeft Laika een preoperationeel bloedonderzoek ondergaan; daarbij werd mij gewezen op een hoog aantal erytrocyten (7.57 bij referentiewaarden 5.0-6.70) en een te hoog percentage hematocriet (49.4 bij referentiewaarden 35-46.5).
De conclusie was: "polycitemia". Als ik daarop google, krijg ik allemaal nare verhalen te lezen (al gaan die over "policytemia vera") maar mijn da zei dat een en ander ook het gevolg kan zijn van het nuchter-zijn voor het bloedonderzoek en daarbij te weinig drinken, en dat het niet iets was om me zorgen over te maken.

Niet dat ik er nog veel aan kan veranderen nu, maar kan iemand mij uitleggen of er dingen zijn waar ik speciaal op moet letten voor en na de operatie? Afgezien van haar dermodex gaat ze als een speer. Voor de dermodex heeft ze pipetten van Advocat, en ik geef haar borrageolie (1 tl per dag na het eten) en echinaforce voor kinderen (3 x per dag 1 tabletje).

Of heeft mijn da gelijk en hoef ik me geen zorgen te maken? Nogmaals, het gaat niet om "policytemia vera".

Alvast bedankt voor de reacties.
#1427436
Bij deze waardes zou ik me echt geen zorgen maken, ik denk dat ze komen door lichte uitdroging. De verhoging is echt minimaal. Daarnaast is het altijd zo dat 5% van de gezonde dieren niet binnen de referentiewaarden valt.
Bij polycythemie vera zie je echt dat de hond vuurrode slijmvliezen heeft, daarnaast drinken ze vaak heel veel.
#1427617
Hitam schreef: Erythrocyten en Ht gaan allebei over de rode bloedcellen. Bij polycytemie zijn ook andere bloedcellen verhoogd.
Dat hoeft toch niet altijd? Dat is toch alleen bij primaire polycythemie tgv een beenmergtumor?
Bij secundaire polycythemie tgv verhoogde EPO produktie, zijn alleen de rode bloedcellen verhoogd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door