Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1427244
Ik heb net de info gekregen voor de laparoscopische sterilisatie, die Luna volgende week woensdag ondergaat. Er zat een foldertje bij over preanesthetisch bloedonderzoek. Daar had de dame aan de telefoon niets over gezegd.
Ze bieden dus die mogelijkheid aan, om het bloed te controleren op afwijkingen die van invloed zijn op de narcose. Kosten 127 euri.  :o
Vind de sterilisatie van 450 euri eigenlijk al een behoorlijke hap geld. Luna is een voor zover wij weten gezonde hond van anderhalf. Tsja, hoe nodig is zo'n onderzoek?
Door Veerle-scrappyToo
#1427292
Ik denk dat ik het ook niet zou doen...hangt idd een schoon prijskaartje aan.  En als je zelf nu weet dat je hond idd in een goede conditie is...
Kans is toch groter dat het helemaal goed gaat en voor dat geld kan je andere leukere dingen kopen voor haar...  Maar dat is enkel mijn mening
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1427307
zou het niet doen, zo blijf je bezig....
en als je hond verders gezond is....ze gaat maar heel kort onder narcose, het is een speciale narcose die ze krijgt die maar een minuut of 8/10 duurt...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1427317
Ik ben bang dat je duizenden honden voorgegaan zijn die zonder voorafgaand bloedonderzoek geopereerd zijn. Denk dus dat je gerust het "risico" kunt nemen je hond te laten castreren zonder voorafgaand bloedonderzoek. Echt een koopje is het trouwens ook niet :-\
Door pallas
#1427320
pallas schreef: Onze d.a. doet vanaf 3 of 4 jaar een standaard bloedonderzoek voor de operatie. Met 1,5 dus nog niet.

Nog een aanvulling:

Didot heeft dus de laatste keer wel een bloedonderzoek gehad en daar kwam dus uit dat hij een uitzonderlijk goede condidtie heeft.
Dat heeft dus wel degelijk  gevolgen gehad voor de beslissingen tijdens de operatie.
Ben eens bijna een gezonde jonge kat kwijt geraakt door zo'n verkeerde beslissing , dus ik was wel blij met dit onderzoek. (kosten weet ik niet meer helaas)

Als ik jouw was zou ik ze nog eens bellen en opheldering vragen over hoe en wat en dan daarna een beslissing nemen of je het wil.
Door Anne in Zweden
#1427374
Bloedonderzoeken zijn bij onze da en de dierenkliniek waar ze bij is aangesloten standaard voor een ingreep als een sterilisatie, en kosten ook niet weinig: 70 euro. Bij Laika, die morgen wordt gesteriliseerd, werd mij gewezen op een hoog aantal erytrocyten (7.57 bij referentiewaarden 5.0-6.70) en een te hoog percentage hematocriet (49.4 bij referentiewaarden 35-46.5).
De conclusie was: "polycitemia". Als ik daarop google, krijg ik allemaal nare verhalen te lezen (al gaan die over "policytemia vera") maar mijn da zei dat een en ander ook het gevolg kan zijn van het nuchter-zijn en daarbij te weinig drinken, en dat het niet iets was om me zorgen over te maken.

Tja, wat moet je daarmee als leek... Het lijkt me goed dat ze in de kliniek weten wat die waarden zijn, omdat het toch een bloedstollingsgerelateerd probleem is en daar moet bij een operatie rekening mee worden gehouden.

Anderzijds: hoeveel dieren worden er niet gesteriliseerd zonder enige vorm van onderzoek vooraf? Maar ook anderzijds: stel dat er wel iets aan de hand is? En weer anderzijds: huisdieren hebben gaat altijd met risico gepaard, en je kunt niet alles voor zijn. En bij prijzen als 127 euro voor bloedonderzoek en 450 euro voor de operatie, kan ik me voorstellen dat je even moet slikken en een kosten-baten-afweging maakt.

Succes ermee...

EDIT: ik moet er wel bij vermelden dat Laika gecastreerd gaat worden, omdat ze hier niet aan laparoscopie doen. En bij castratie zal de narcose ook wel iets heftiger zijn, vermoed ik, dan bij een kijkoperatie. Laika en Luna's situaties zijn dus niet helemaal vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 24 nov 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#1427919
Het prijskaartje voor het preanesthetisch onderzoek is wel erg hoog. Ik zal eerst willen weten waar ze dan allemaal op controleren?

Bij ons in de praktijk hebben eigenaren ook de keus of ze wel of niet dit bloedonderzoek willen maar volgens mij zijn de kosten nog geen 40 euro. Maar ik weet dus niet waar zij op controleren en waardoor er zo'n prijsverschil is  :-\

Op zich is het wel fijn een preanesthetisch onderzoek. Je controleert toch een aantal dingen die je van de buitenkant niet ziet en ook met het klinisch onderzoek niet kan constateren.
Narcose is een risico en het verkleint het risico.

Natuurlijk worden er heel veel dieren geopereerd zonder bloedonderzoek maar wij zijn in de praktijk ook wel eens dieren tegen gekomen waarbij de uitslag niet goed was en we besloten hebben om de operatie niet te doen/uit te stellen.

Ik zou niet 123 ja of nee zeggen maar goed navragen waarom de kosten zo hoog zijn en wát je ervan kan verwachten  ;)
Dan hoop ik dat je een beslissing kan nemen waar JIJ je goed bij voelt en dat is het belangrijkste.
Door annemiek h
#1427995
Ik heb het vorige maand voordat mijn reu gecastreerd werd wel laten doen. Prijs 75 euro. Denk dat de prijs wel afhankelijk is van wat er allemaal gecontroleerd wordt. Misschien is het bij jouw dierenarts wel een uitgebreider onderzoek.
Ik vind het bij honden vanaf 4-5 jaar wel een veilig idee om na te kijken of alles optimaal functioneert. Zo waren de nierwaarden van Ozzie niet verontrustend maar ze hadden ze liever beter gezien. Daar hebben ze met de narcose dus rekening mee kunnen houden.
Door Marjet
#1428031
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat zitten googlen en begrijp dat in ieder geval bij oudere honden het wel wordt geadviseerd, zo'n onderzoek. En dat bepaalde rassen gevoeliger zijn voor de narcosemiddelen.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom het zo duur moet zijn. Het is in ieder geval niet een heel langdurig onderzoek, want je hoeft alleen maar een half uurtje eerder aanwezig te zijn als je dat bloedonderzoek zou willen. Dus er wordt niets opgestuurd naar een lab of wat dan ook.
Bovendien was me hier dus niets over verteld door de assistentes/DA die we aan de lijn hebben gehad.
Ik ga ze nog maar eens bellen.
Door annemiek h
#1428083
Bij Ozzie hebben ze een bloedonderzoek orgaansysteem (Spotchem) gedaan en een bloedonderzoek cellen (Medonic).
Zou inderdaad even bellen om te vragen wat (en hoe) ze dan onderzoeken. Vind 50 euro meer een behoorlijk bedrag als het om dezelfde standaard onderzoeken zou gaan.
Door Marjet
#1430304
Heb nog even met de DA-praktijk gebeld. Ze bieden het pre-anesthetisch onderzoek bij alle operaties aan, puur als mogelijkheid om het risico van de narcose te beperken. In het bloed worden waardes getest mbt nieren, lever, eiwit, suiker, bloedcellen en -plaatjes. Heel compleet pakket, vandaar de prijs, aldus de assistente. Bij dieren ouder dan 6 a 7 jaar adviseren ze het sterk, maar ze kunnen het niet verplichten.
Verder werken ze al met een laag-risico narcose begreep ik (gasnarcose, relatief snel uitgewerkt).

Ik heb besloten het voor Luna toch maar niet te doen.
Door annemiek h
#1430345
vanaalst schreef: nou ja zeg, vince is de laatste maanden 3 keer onder het mes geweest en nog geen 1x hebben ze me aangeboden/gevraagd zo'n bloedonderzoek te doen....
In de kliniek waar ik kom wordt het geadviseerd vanaf een leeftijd vanaf 4-5 jr. Waarschijnlijk is Vince nog niet zo oud?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door