Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1426204
Onze Laika gaat overmorgen gecastreerd worden, en in Catalonië moet je daarvoor je hond een nachtje in het dierenziekenhuis laten zodat ze kunnen observeren of alles goed gaat. En uiteraard moet er dan een keertje gegeten worden... De da-assistente vertelde al opgewekt dat honden na een ingreep "uiteraard speciale brokken krijgen", waarop ik natuurlijk meedeelde dat Laika vers voer eet en nietsniksgeen brokken mag hebben. Nadat de assistente was hersteld van haar hartinfarct ("Bótten :o :o :o?! Nééé! Levensgevaarlijk!"  ::)) zijn we als goede vrienden weer uiteengegaan...

Maar de vraag is dus: wat kan ik Laika het beste meegeven? Alleen blokjes vlees? Of zelfgemaakte kvv waar ook botwerk in zit? Of zelfgemaakte kvv met naast vlees en botten ook orgaan?

Ik ben van plan een klein koeltasje met koelelementen te vullen en haar eten daar in te doen en dat aan de "verpleegkundigen" te geven, met de mededeling dat Laika absoluut geen brokken mag. Desnoods tape ik de koeltas aan haar vast met een fietsketting!
(Ergens diep van binnen vrees ik dat ze haar toch gewoon brokken zullen geven, maar ik weet niet goed hoe ik dat kan voorkomen. Misschien is er een bezoekuurtje en mag ik haar dan zelf voeren. Ik hoop het maar.)

Maar dus: alleen vlees geven, of kvv van vlees en botten of kvv van vlees, botten en orgaan?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1426211
als eerste zou ik denken aan iets wat laika niet te zwaar op de maag ligt....kvv kan denk ik zowieso en met gemalen bot lijkt me beter.
zelf zou ik de eerste 2 dagen geen bot geven , misschien dat ze er last van kan krijgen ....kan ze ff rustig bijkomen maar toch gezond en goed eten.
zou ik met mijn dames doen :biggrin2: :biggrin2: ...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1426213
ik zou kvv geven...
hier kreeg vince pas wat te eten nadat ie goed had gedronken zodat ik zeker wist dat ie zich niet in zijn eten zou verslikken..
botwerk kreeg ie pas 2 dagen erna..
Door Anne in Zweden
#1426235
vanaalst schreef: ik zou kvv geven...
hier kreeg vince pas wat te eten nadat ie goed had gedronken zodat ik zeker wist dat ie zich niet in zijn eten zou verslikken..
botwerk kreeg ie pas 2 dagen erna..
Dus kvv met wat gemalen bot erdoor? Ik kan een paar porties van Scotch jatten, die bevatten ca. 250 g gemalen vleesbot en ca. 125 g gemalen vlees, en op orgaandagen nog eens ca. 100 g orgaan. Zit al kant en klaar geportioneerd in de diepvries. Laika krijgt 920 g echt barfvoer per dag, dus zal ik dan ook die hoeveelheid in kvv meegeven, of kan ik beter ook de hoeveelheid wat minderen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1426247
hier at vince de eerste dag niks, afgelopen vrijdag at ie ook niks....dronk ook niet trouwens, de tweede dag heb ik hem gewoon kvv gegeven, iid wel iets minder dan dat ie normaal krijgt..
Door Cathelijn
#1426267
Dat of een beetje mager spiervlees in reepjes of stukjes. Een dagje botloos lijkt me geen probleem. Alleen orgaan lijkt me minder handig. En de volgende dag wat zacht botwerk en wat spiervlees/orgaan als ze wil.
Door Anne in Zweden
#1426277
Oké, geen botten dus, ook niet gemalen. Ik zal straks wat verschillende soorten vlees klein snijden en die in een bakje stoppen voor m'n huppelk*tje woensdag. En hoe langer ik erover nadenk, des te meer lijkt het me een goed idee om erbij te zijn als ze te eten krijgt. Zodat ik zeker weet dat ze geen "uiteraard speciale brokken" krijgt die vol zitten met granen. De laatste keer dat Laika brok heeft gehad (niet van mij hoor, was een "zelfbedieningsgevalletje"  ::)), had ze een buik als een voetbal daarna, en dat lijkt me geen goed begin van het postoperationele tijdperk...

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1426287
Wat bedoel je met nachtje overblijven?
Ik neem aan na de ingreep...
Als ze `smorgens wordt " geholpen"dan kan je toch vragen of je ze tegen de avond weer naar huis mag nemen?
Als in de middag aan de beurt is hoef je je ook geen zorgen te maken met het eten, dat wil ze toch niet de eerste halve dag, dus de volgende dag kan je zelf weer voeren lijkt me..
Als ze van tevoren er moet zijn kan je ze vroeg op de dag haar portie geven en daarna moet ze toch min. 12 uur nuchter blijven.
Kan je geen afspraken maken, dat doe ik ook als er wat is, anders gaan de meiden hier ook in de "massa "mee... en dat wil ik persè niet .

Sterkte met je meisje !
Door Borke
#1426312
Ik zou kvv geven en dan liefst in de originele verpakking, zodat ze kunnen zien wat ze geven.
Die DA is verantwoordelijk voor hoe je hond bijkomt en als ze hun eigen brokken geven dan weten ze wat ze geven en daar hebben ze goede ervaring mee.
Kom jij dan met een of ander onduidelijk vleesprutje aan dan zijn ze vast minder gemotiveerd om dat te geven en dan 'vergeten' ze dag gewoon even.
Geef je kvv in de originele verpakking dan zien ze precies wat ze geven en dat het ook niet aan de houdbaarheidsdatum zit. Verder is kvv makkelijk te eten, dus voor je hond is het ook prima.
Door Anne in Zweden
#1426318
de Meiden schreef: Wat bedoel je met nachtje overblijven?
Ik neem aan na de ingreep...
Als ze `smorgens wordt " geholpen"dan kan je toch vragen of je ze tegen de avond weer naar huis mag nemen?
Als in de middag aan de beurt is hoef je je ook geen zorgen te maken met het eten, dat wil ze toch niet de eerste halve dag, dus de volgende dag kan je zelf weer voeren lijkt me..
Als ze van tevoren er moet zijn kan je ze vroeg op de dag haar portie geven en daarna moet ze toch min. 12 uur nuchter blijven.
Kan je geen afspraken maken, dat doe ik ook als er wat is, anders gaan de meiden hier ook in de "massa "mee... en dat wil ik persè niet .

Sterkte met je meisje !
@ de Meiden: Ik moet haar woensdagochtend om half tien afleveren bij de kliniek (mijn hart breekt al bij de gedachte aan haar niet-begrijpende bekkie...  :cry2:), waarna ze - is mij verteld - meteen aan de slag gaan met 'r. Uiteraard ga ik vragen of ik haar dezelfde avond nog mag ophalen, maar volgens de da houden ze teefjes standaard een nachtje daar om er zeker van te zijn dat er geen complicaties zijn. Vind ik op zich niet erg, maar ik wil dus niet dat ze haar brokken geven op een gegeven moment.
Ze krijgt altijd 's avonds rond een uur of 11 haar eten (één keer per dag), dus dat nuchter zijn zal geen probleem vormen. Maar als ze 's ochtends geholpen wordt, zal ze 's avonds laat misschien wel weer wat lusten, en haar kennende vreet ze ook zonder met haar ogen te knipperen een bak brokken leeg.
Brrr, ik wil er gewoon naartoe na de ingreep, op bezoekuur. En als ze dat niet goed vinden, dan ga ik maar eens de stierlijk vervelende buitenlander uithangen. 't Is míjn wijffie!

@ Borke: het probleem is dat wij de kvv zelf maken, omdat er hier geen commerciële kvv verkrijgbaar is. Dus kan ik geen originele verpakking laten zien. Maar ik zal er een briefje bij doen met alle gegevens (dus dat ze geen brokken gewend is en dat die dus zeer waarschijnlijk problemen zullen veroorzaken), en verder zullen ze aan het vlees zelf ook kunnen zien dat het geen vage meuk is maar gewoon goed spul. (Loop ik nog de kans dat iemand het mee naar huis neemt om zelf te verorberen, woeha! :D)

Gek hè, ik dacht eerst: "gewoon hondje laten steriliseren, geen probleem toch?" maar vind het nu toch wel akelig-spannend... Ze is ons eerste teefje, en de heren zijn nog compleet; alleen de poes is jaren geleden ook gesteriliseerd (in Portugal, met een hele hoop complicaties...), vandaar dat ik toch wel wat huiverig begin te worden.
Katertje Pipo gaat trouwens ook onder het mes woensdag, ik kan meteen doorrijden van de dierenkliniek naar de da, want castraties van katers doet ze wel zelf. En Pipo kan ik een paar uur later weer ophalen, die hoeft niet te overnachten.
Door Anne in Zweden
#1426449
Borke schreef: Ik zou kvv geven en dan liefst in de originele verpakking, zodat ze kunnen zien wat ze geven.
Die DA is verantwoordelijk voor hoe je hond bijkomt en als ze hun eigen brokken geven dan weten ze wat ze geven en daar hebben ze goede ervaring mee.
Kom jij dan met een of ander onduidelijk vleesprutje aan dan zijn ze vast minder gemotiveerd om dat te geven en dan 'vergeten' ze dag gewoon even.
Geef je kvv in de originele verpakking dan zien ze precies wat ze geven en dat het ook niet aan de houdbaarheidsdatum zit. Verder is kvv makkelijk te eten, dus voor je hond is het ook prima.
Tja, daar ontgaat me de logica toch een beetje... Er wordt toch altijd geroepen dat je een hond nooit zomaar van de ene brok op de andere moet overzetten omdat daardoor geheid maagproblemen ontstaan, en als ze dan geopereerd worden en ze sowieso al niet vast op hun pootjes staan, stoppen ze er ijskoud een ander merk brokken in dan de hond normaal krijgt. Maar goed, brokken en logica, daar gaat dit hele forum natuurlijk over... :D ;D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1426455
Ik zou gehakt of kipfilet geven. Is een stuk minder werk dan zelf kvv maken. Voor een keertje is het toch niet zo erg dat er geen bot bij zit?
Door Anne in Zweden
#1426463
*Dorothea* schreef: Ik zou gehakt of kipfilet geven. Is een stuk minder werk dan zelf kvv maken. Voor een keertje is het toch niet zo erg dat er geen bot bij zit?
Nee, lijkt me ook geen probleem, een botloos dagje. De kvv was op zich al klaar (ik pik gewoon een portie van Scotch), maar ik snij nu gewoon wat kip, rund en kalkoen of zo fijn en geef dat in een bakje aan degene die Laika onder zijn hoede krijgt. 
Door Marjet
#1428059
Anne in Spanje schreef: Ik moet haar woensdagochtend om half tien afleveren bij de kliniek (mijn hart breekt al bij de gedachte aan haar niet-begrijpende bekkie...  :cry2:), waarna ze - is mij verteld - meteen aan de slag gaan met 'r. Uiteraard ga ik vragen of ik haar dezelfde avond nog mag ophalen, maar volgens de da houden ze teefjes standaard een nachtje daar om er zeker van te zijn dat er geen complicaties zijn.
Jeetje, ik vind het wel wat zeg, dat je haar een nachtje daar moet laten. Zit er dan iemand de hele nacht bij te waken ofzo?
In Bussum, waar Luna volgende week haar eierstokjes naar toe brengt, heb je de dag erna even telefonisch contact om te horen hoe het gaat, zo heb ik begrepen.
Veel sterkte morgen bij de castratie van Laika en Pipo!
Door Anne in Zweden
#1428650
Marjet schreef: Jeetje, ik vind het wel wat zeg, dat je haar een nachtje daar moet laten. Zit er dan iemand de hele nacht bij te waken ofzo?
In Bussum, waar Luna volgende week haar eierstokjes naar toe brengt, heb je de dag erna even telefonisch contact om te horen hoe het gaat, zo heb ik begrepen.
Veel sterkte morgen bij de castratie van Laika en Pipo!
Tja, 's lands wijs, 's lands eer, denk ik dan ook maar. Ik had een paar uur geleden de chirurg aan de lijn en die zei dat ik haar rond een uur of 11 mocht ophalen morgenvroeg, en daarnet werd ik gebeld door een van de da's van de kliniek die erg verbaasd was toen ik vertelde wat de chirurg had gezegd, en die zei dat alles afhankelijk was van hoe ze nacht doorbracht, en dat ik om 11.30 uur kon bellen morgenvroeg om te horen hoe laat ik haar 's middags  :o op kon halen. In ieder geval is het een echte dierenkliniek en geen da, dus ik denk dat er inderdaad iemand de ronde doet 's nachts om alle patiënten in de gaten te houden.

Verder had ik dus een koeltasje met een bakje met drie soorten spiervlees meegegeven, met daarbij een briefje dat Laika barft en geen brokken mag hebben, maar daar keek de da die Laika van me overnam niet vreemd van op. Hij vond het uitstekend dat ze haar eigen eten bij zich had, en dat was dat. En nou maar hopen dat ze het haar ook echt geven, want bij binnenkomst werd ik al verwelkomd door drie complete wanden vol met Royal Canin producten...  ::) En een video die liet zien dat tandsteen een probleem is voor honden en dat dat dus moet worden verwijderd door de da. Ik heb ze het verband maar niet uitgelegd tussen tandsteen en die schappen vol RC...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door