Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1419182
Hallo allemaal,

Aangezien er hier geen 'voorstelrubriek' is, doe ik het maar bij deze rubriek. Mijn naam is Daphne en sinds ruime anderhalve maand is mijn grote vriend Jayden, een Golden Retriever van bijna 4 jaar, flink aan aan het smullen van al zijn rauwe hapjes. En we zijn zowel hij, als mijn vriend en ik, daar zeer enthousiast over. Het was een heleboel inlezen, maar dat was het zeker waard!  ;D ;D ;D

Daarbij heb ik alleen de vraag, hoe lang duurt het ongeveer voordat je 'echte' veranderingen aan zijn vacht en lichaamsbouw gaat zien? Het ontgiften doet hij in ieder geval wel via zijn oren en ogen, maarrrr daarentegen was er wel binnen 2 weken al een flinke kleursverandering op zijn buik te zien van 'zwartig' naar meer rozig! En ook zijn huidschilfers zijn minder geworden. Helaas glanzen doet hij nog niet echt.... :(  Nou ja, zijn ogen en zijn smoelwerk wel, maar zijn vacht niet...

Maar zoals in het onderwerp staat gaat mijn vraag over een bijna 16 jarige. En wel de hond van mijn ouders (en stiekem ook nog wel een beetje van mij, aangezien ik zijn dagelijkse oppas ben). Mijn moeder heeft hem al heel zijn leven alles gegeven wat hij lekker vindt....van gekookte kip tot gebakken gehakt of biefstuk met rijst, dinervoer en blikvoer. Je kunt dus wel zeggen....een verwend hondje!  :)
Commentaar van mijn moeder....maar hij is er toch wel al zo oud mee geworden....

Maar nu komt het....die prins van ons (zo noemen wij hem, omdat hij dus alleen maar hoeft te eten wat hij lekker vindt) krijgt, sinds ik begonnen ben met barf, ook vlees en blikvoer (brokken heeft onze prins nog nooit aan gedaan). Voorheen gekookt, toen aangekookt en daarna alleen de kook erover. Maar ook dit blieft onze prins niet meer, want nu heeft hij het ontdekt!!!! Eendennekken!!!  :D  Hij neemt namelijk geregeld een kijkje en een hapje uit de bak van Jayden. En die had van de week een eendennek 'over'. Die heeft hij dus ingepikt. Ik heb die hond in heel zijn leven nog nooit zooooo enthousiast iets zien eten!!!! Haha volgens mij was helemaal in contact met zijn innerlijke wolf!

Mijn moeder wilde hem eigenlijk geen botwerk geven, want zij is net zoals ik vegetarier, en kon zich daar niet over heen zetten. Binnen 1 dag heeft ze mijn zusje al kippenvleugeltjes laten meenemen van de supermarkt. En die knaagt hij, met zijn rotte tandjes en kiesjes, ook met smaak weg. Al blijft de eendennek nummer 1!

Mijn vraag is alleen hoe kunnen we dit het beste verder aanpakken? Gizmo is een middelgrote hond van 24 kilo van bijna 16 (12 januari is het grote feest!). Hij heeft pas een HPK bij de DA gehad en die stond er versteld van hoe goed hij het doet voor een hond van die leeftijd. De uitslag was een flinke hartruis en zwakke heupen, maar die werden opgevangen door zijn gespierde billen  :D ;D!!! Daar lag de DA echt om in een deuk omdat normaal een hond van die leeftijd niet zulke gespierde billen heeft. Hij loopt dan ook dagelijks tussen de middag een flinke wandeling van 30 a 45 minuten. Een vrij actieve senior zal ik hem maar noemen!!

Groetjes,
Daphne
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op di 17 nov 2009, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1419193
Hoi en welkom hier;
er is wel een voorstelrubriekje, wellicht dat een van de admin's je berichtje daarnaartoe verplaatst.

Voor hem kun je gewoon alle botten voren, maar dan gezien zijn tanden je even beperken tot kipkarkas, kippennekken, eendenrug, eendennek, eendenvleugel, fazantkarkas, parelhoen, zalmkop en staart. (nou ja beperken noem je dat dan ;D)
dan kun je van alle diersoorten alle orgaan en spiervlees voeren en voor de rest hou je je aan de percentages die gelden voor iedere hond.

gewoon van de een op de andere dag kun je aan het vlees denk ik,
Door Alba
#1419395
Wat een lekker enthousiast tekstje, heerlijk! Welkom hier!

Ik ben het zeker eens met bovenstaande reacties, maar zou je moeder dat ook willen doen, het zelf samenstellen? Is ze helemaal om? Of dat jij het doet, kan natuurlijk ook als dagopvang. Anders zou je ook KVV met BARF kunnen overwegen, maar zo te horen kan jullie jeugdige senior prima om naar helemaal zelf samenstellen. Lijkt me genieten!

Voor je vraag over het ontgiften en de vacht, kan je met de zoekfunctie waarschijnlijk al heel veel info vinden (maar er reageert vast nog iemand die er wel wat van weet hoor!).

Groetjes, Anne
#1426077
Bedankt voor jullie hartelijk welkom en leuke reacties!!  :)

Helaas wil onze senior geen spiervlees, groente of orgaan eten. Het is hem echt om het knagen te doen, net of hij wil aangeven dat hij dat heus nog wel kan. Af en toe krijg ik er nog wel wat spiervlees of runderhart in, maar dan houdt het ook zeker wel op. Voor de rest geeft mijn moeder hem wel blikvoer  :yucky: en de nodige gedroogde kipfilet en runderstrips (die neppers uit de supermarkt). Denken jullie dat het kwaad kan om hem hierbij toch botwerk van kip en eend te laten eten?
#1426094
lastig, want als als ze het in eerste instantie niet eten dan is het hier na 24 uur een nieuwe poging, maa rikw eet niet of je dat aandurft met een oude hond. Hij zal dan wel geen honger hebben als hij het niet wil eten. wel lekkere honger, omdat hij dat bl%$ voer wel wil eten....dar zitten zo veel smaakstoffen in dat dat wel lekker genoeg is zonder gezonde trek

bied hem eerst eens wat aan en niet eten.jammer dan over een paar uur een neiuw poging: niet moeilijk over doen, gewoon na een uur of 6 weer opnieuw. En als je een nek erbij houdt, dus dat hij eerst maar het spiervlees op moet eten en dan pas lekkers krijgt?
je kan het ook proberen door het door het bl*$ voer te mengen en dan steeds  meer gezonde hap ertussen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door