Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1425127
Ik zit nu met een probleempje.

De honden hebben vandaag lamskop en pens gehad. Tanja in totaal zo'n 1200-1300gr. (wat normaal is)

Nu heeft ze een harde(re) buik, hijgt wel wat, maar weet niet of dat door het enthousiasme komt (en het lopen om mij heen) of door die harde buik.

Ze heeft ook op een 3uur tijd zeker 1hele drinkbak leeg gedronken (vanaf het voeren tot nu) In de drinkbak zal 1 tot 1,5L water gaan denk ik.

Kan die harde buik te maken hebben met het eten en (in mijn ogen) veel drinken??

Een poos geleden had ze een hele bolle harde buik, nu is de buik lang niet zo bol. Ik ben toen der tijd naar de DA gegaan met haar omdat ik bang was voor een maagkanteling, maar het bleken gassen te zijn.
Ze heeft daar toen een spuit gekregen en buscopan pillen mee naar huis. Die pillen heb ik toen niet gegeven (omdat ze al goed opknapte van de spuit) en die heb ik dus nog.

Omdat het nu net voor de nacht is wil ik toch een beetje gerust kunnen gaan slapen. Ik heb haar, uit voorzorg, die buscopan gegeven.
Stom stom stom, ik had eerst raad moeten vragen hier ipv die pillen naar binnen krijgen, maar mijn idee was: ik kan het beter zo snel mogelijk geven dan dat het dadelijk te laat is.
Maar goed, was dat nou ook verstandig van mij??

Het is me overigens opgevallen dat er nu meer gedronken word dan voorheen. Ik barf nu een 2 maanden en ik weet niet of het normaal is dat de honden wat meer drinken met barf dan met kvv.
Ik weet niet of ze alle 3 meer zijn gaan drinken of dat het maar 1 of 2 honden zijn, want ze drinken uit dezelfde drinkbak en die staat buiten.

Even op een rij:
Waar kan Tanja die harde buik van hebben?
Was het verstandig om haar buscopan te geven?
En waar kan het aan liggen dat de honden nu meer drinken?
Door Nadia
#1425133
Ohh wat vervelend..

Ik heb geen flauw idee eigenlijk??!! Ik kan wel even meedenken, maar durf je geen zeker antwoord te geven..

Waar kan Tanja die harde buik van hebben? --> wellicht van het teveel inslikken van lucht tijdens het eten??

Was het verstandig om haar buscopan te geven? --> misschien is het niet verstandig, maar het lijkt me ook geen ramp. Het legt de darmen stil (meen ik). Heb het voor Kain ook eens gekregen. Wellicht kun je wat kwark geven?? Dat is ook goed voor geïrriteerde darmen.

En waar kan het aan liggen dat de honden nu meer drinken? --> Veel bot? Of liever gezegd, groter en moeilijker bot??
Ze hoeven voor KVV alleen maar te happen en ze moeten aan flinke botten hard werken..

Ik weet niet of je er wat mee kan.. ik denk gewoon maar wat hardop..
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1425136
Ik zou haar maar gewoon in de gaten houden. En misschien een beetje die harde buik masseren? Nog even een rustig blokje om?
V.w.b. het meer drinken: wat gaf je voor KVV? De ene soort bevat meer vocht dan de andere, dus als je een vrij vochtige KVV gaf, dan kan het zijn dat ze op barf minder vocht binnen krijgen dan op het KVV.
Door Nadia
#1425138
Tjaa.. Ben tegenwoordig meer een nachtmens aant worden geloof ik..

Rommelt haar buik ook?? Of is hij alleen hard? Er zit zo veel in een buik..
Moet ze misschien loops worden??
Mijn buik is zelf ook altijd knoephard als ik mijn periode heb.. Weet niet of dat bij honden ook zo is..
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1425140
ik denk dat ik wat zou gaan wandelen om de stoelgang wat te stimuleren , en als er wat gepoept /geplast is heeft tanja misschien een minder harde buik en voelt ze zich prettiger....
helaas heb ik geen medische onderbouwde oplossing voor je , helaas...
Door **Jolanda**
#1425141
Tanja is nog niet zo heel lang geleden loops geweest, voor de eerste keer dat ze hier is. Zij heeft dus een ciclus van minimaal 9 tot 10maanden (uit mijn hoofd)

Het rommelt wel wat. Ook lag ze net buiten op de stenen ipv in haar bedje. Soms doet ze dat wel eens, en het is niet echt heel koud buiten. Druk maak ik me er niet echt om, maar je weet t nooit.
Ze sprong ineens tegen de achterdeur, wat ze normaal niet doet, alleen als er harde knallen zijn, maar die waren er nu niet.
Net hoorde ik weer wat, en dat moet ze dus ook zijn. Ik ga na dit bericht even kijken wat ze aan het doen is.

Voorheen kregen ze trouwens carnibest. Het vocht wat nu van het vlees afkomt geef ik eigenlijk sinds kort (+/- 3 weken) niet meer. Ik ontdooi het vlees in tempex kisten en daar blijft dat vocht dus inzitten (ik spoel die natuurlijk wel uit  ;) )
Door **Jolanda**
#1425142
Oh ik ga haar nu even pakken en een blokje met haar wandelen, even kijken hoe het gaat.

edit:
Nou ik ben een blokje om geweest. Rondje van +/- 20min.
Ze ademt/hijgt onregelmatig. Heeft een inimini drol neergelegt (ter grote van een flessendop) verder zag het er stevig uit.
Haar buik lijkt iets zachter aan te voelen.

Ik heb het idee dat het vannacht wel goed zal blijven gaan en ga zo lekker naar bedje toe.
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op zo 22 nov 2009, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#1425162
Hoe gaat het nu?
Lijkt me super eng.... en gassen in de buik kan heel erg pijn doen (zei ik uit eigen ervaring).
Als het gassen zijn lijkt me buscopan geven wel een goede actie trouwens  ;)
Door **Jolanda**
#1425205
Het gaat al beter. Haar buik is zachter en ze is lekker opgewekt.

Denk dat die buscopan+het wandelen wel heeft geholpen.

Gisteravond dus nadat ik had gezien dat ze bijna de hele drinkbak leeg had gedronken weer bijgevult. Na het wandelingetje had ze weer bijna de hele drinkbak leeg gedronken. :-\
Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken eigenlijk. Volgens mij is van de zomer nog niet zoveel water er doorheen gegaan.
Ik ga zo een lekkere lange wandeling maken en ik zal eens kijken hoe haar ontlaasting vandaag is.
Door *Natasja*
#1425211
Volgens mij is het niet goed om je hond na het eten van zoveel bot veel water te laten drinken, dat belemmert een goede spijsvertering  :-\

Maar goed om te lezen dat ze zich een stuk beter voelt. Misschien is lamskop toch te vergevorderd BARF-materiaal voor haar?
Door Lizzy
#1425216
Ik weet niet of je sinds kort de verwarming op volle toeren hebt draaien? Want ik merk dat hier ook meer gedronken wordt dan normaal. Mocht ze abnormaal veel blijven drinken, zou ik zelf naar de DA gaan om wat testen voor suikerziekte enzo te laten doen. Ze hebben hier overigens ook altijd behoorlijke dorst, na het eten van een lamskop. Maar ik laat ze ook niet teveel tegelijkertijd drinken. Een paar slokken en dan weer even pauze.
Door Lizzy
#1425410
Bonny schreef: Ik zou haar toch even in de gaten houden, veel drinken na een loopsheid kan ook duiden op een baarmoederontsteking.
Verhip! Dat is inderdaad een hele goeie!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door