Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#142386
Ik had op de markt gesproken met de poelier en hij kon voor mij gemalen kippenkarkassen regelen voor €0,75 de kilo. Niet duur dacht ik dus bestel 5 kilo.
Maar vergeten dat ik donderdag moet werken dus kon ze niet ophalen. Dus ik gebeld met het adres wat hij me opgaf en het was geen probleem ik kon ze ook gewoon daar halen. Ben ik dus net wezen halen, het zat in een doos van 6 kilo. Ook geen probleem komt wel op!

Maak ik thuis de doos open, blijken er dus volledige karkassen in te zitten. Niks gemalen dus. Het is ook nog bevroren dus kan er nog niks mee.

Wat kan ik er nu nog mee doen?? Zou ik ze als ze een beetje ontdooit zijn in de keukenmachine kunnen doen??
Door Audrina
#142393
Ergens (bij de Blokker bijv) een vleesbijltje halen en kijken of het lukt om de karkassen in stukken te hakken? Ik denk dat je keukenmachine er stuk aan gaat.
Door Lizzy
#142399
Ohhh, vervelend zeg!!

Je kunt de karkassen natuurlijk ook ongemalen geven. De honden maken er wel korte metten mee, met hun gebit!

In een keukenmachine zou ik ze niet doen, want daar sloop je de machine mee.

Je zou het even in de koelkast kunnen stoppen en een beetje laten ontdooien zodat je de karkassen net uit elkaar kunt halen (desnoods met wat geweld waarbij je een grote schroevendraaier + hamer er aan te pas laat komen ;D). Je kunt er dan porties van maken en weer invriezen.

Je zou het ook nog iets verder kunnen laten ontdooien em malen met een gehaktmolen. De meeste gehaktmolens hebben geen moeite met kippenkarkassen. Tja, helemaal ideaal is het natuurlijk niet om het te ontdooien en weer opnieuw in te vriezen, maar ik vrees dat je weinig keus hebt!
Door Breezer
#142414
Lizzy schreef: Ohhh, vervelend zeg!!

Je kunt de karkassen natuurlijk ook ongemalen geven. De honden maken er wel korte metten mee, met hun gebit!

In een keukenmachine zou ik ze niet doen, want daar sloop je de machine mee.


Je zou het even in de koelkast kunnen stoppen en een beetje laten ontdooien zodat je de karkassen net uit elkaar kunt halen (desnoods met wat geweld waarbij je een grote schroevendraaier + hamer er aan te pas laat komen ;D). Je kunt er dan porties van maken en weer invriezen.

Je zou het ook nog iets verder kunnen laten ontdooien em malen met een gehaktmolen. De meeste gehaktmolens hebben geen moeite met kippenkarkassen. Tja, helemaal ideaal is het natuurlijk niet om het te ontdooien en weer opnieuw in te vriezen, maar ik vrees dat je weinig keus hebt!
Ik wil ze best ongemalen geven, maar Breezer heeft nog maar heel weinig botten gehad. Een paar kippenekkies en een stukkie vleugel. Dus ik weet niet of het verstandig is om hem nu al zo´n karkasje te geven. Hij kauwt trouwens wel heel netjes dus daar zal het niet aan liggen.
Door Audrina
#142421
Anders bewerk je zo'n karkasje na ontdooien toch voor de zekerheid toch eerst ff met een hamer ofzo?
Door Lizzy
#142422
Audrina schreef: Anders bewerk je zo'n karkasje na ontdooien toch voor de zekerheid toch eerst ff met een hamer ofzo?
Ja, daar sluit ik me bij aan! Ik denk dat je een met de hamer bewerkt karkasje inmiddels wel kan geven hoor.
Door Breezer
#142431
Ik heb net mijn schoonmoeder geprobeert te bellen om te vragen of zij een gehaktmolen heeft. Maar ze neemt niet op. De doos staat nu op het aanrecht omdat hij in z´n geheel niet in de vriezer past. ff afwachten dus maar. En anders dan pak ik mijn supervleesmes en zijn het in stukken en vries het dan weer in. En als ik dan een gehaktmolen gescoort heb dan kan ik het per portie gelijk fijn malen.
Door Breezer
#142444
Hmmm m´n schoonmoeder net gesproken maar zij heeft er geen een.

Net toch ff een stukje geprobeert in de keukenmachine, en het gaat wel met een hoop herrie gepaard. Dus mocht ik niet aan een gehaktmolen kunnen komen dan kan ik altijd de keukenmachine nog proberen.
Door Audrina
#143139
Lizzy schreef: Waarom geef je ze gewoon niet heel dan?
Ja, dat vraag ik me ook af?

En kippenbotjes zijn niet zo dik, dus je kan er met een goeie schaar of een goed scherp mes evt. ook nog stukken van maken nadat je het ondooit hebt.
Door Breezer
#143870
Ik heb de hele handel nu zo in de vriezer gestopt, en ga na m´n vakantie eens rustig kijken wat ik er precies mee wil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door