Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vitess
#1423206
Ik vraag dit voor een mevrouw met een zeven maanden oude Norwich Terrier, een reutje. Is als pup op een leeftijd van vier maanden bij hen komen wonen. Kwam van een fokker die de pups vanwege het mooie weer veel buiten had lopen, waar ze dan ook de behoefte deden. Te pas en te onpas dus. Sinds het hondje bij hen woont, plast hij wanneer hij moet en dan gewoon binnen in huis. Geeft niet aan dat hij moet, loopt niet naar de deur, plast gewoon waar het uitkomt. Ook de ontlasting doet hij gewoon binnen, gaat zitten en poept zonder ook maar iets aan te geven vooraf. Iemand tips om dit hondje zindelijk te laten worden?
Gebruikersavatar
Door Dian
#1423207
consequent elk uur met hem naar buiten en dan uitbouwen. Mijn Rakker kwam met 3 maand bij mij, was ook absoluut niets zindelijk, liet het ook gaan daar waar hij stond. Hij is toen naar mijn vader gegaan die heel consequent met hem om de zoveel tijd met hem naar buiten ging. Dat is uitgebouwd totdat hij 4 uur kon ophouden. Rakker geeft zelfs nu nog niet aan dat hij plassen moet.
#1423331
Toen wij Moyra kregen (met 6 maanden) was ze ook niet zindelijk. Ze kwam zó van de straat en had nog nooit binnen geleefd; de twee weken dat ze in een opvanggezin zat is daar niks aan gedaan.
Ontlasting deed ze gelukkig wel buiten, binnen plaste ze waar het zo uitkwam. Aangeven deed ze ook niet. 's Nachts in de bench plaste ze niet.
Ik heb haar de eerste maand/anderhalve maand constant in de gaten gehouden, als ik zag dat ze wilde gaan zitten heb ik haar opgetild en buiten in de tuin gezet. Als ik weg moest ging ze in de bench, die hield ze overdag wel schoon.
Na ruim een maand ging het redelijk goed, ze heeft het eerste jaar daarna nog wel eens een 'ongelukje' gehad binnen, maar nu is ze heel goed zindelijk.
(als we ergens anders zijn wil ze nog wel eens binnen markeren  :-[  maar dat is geen kwestie van onzindelijkheid)

Het is zeker niet onmogelijk, maar je moet er wèl bovenop zitten. Vooral niet boos worden als ze binnen gaan zitten, maar meteen oppakken en naar buiten lopen. Daar uitgebreid belonen en evt. een commando eraan koppelen.
Is ook erg handig als je ze eens een keer snel moet laten plassen.  ;)
#1423509
Met iedereen eens. Ze zal de hond zindelijk moeten maken alsof het een pupje is, zonder straffen maar door te voorkomen dat hij nog iets in huis doet.
Overigens heeft het wel zin om langs de da te gaan en goed te laten onderzoeken of hij geen blaasontsteking of ander medisch probleem heeft.
#1423911
tja heel veel hondjes die ik ken zijn nog niet zindelijk op die leeftijd.
ik zou met een bench werken en om de zoveel uur uit gaan, rest of erbij blijven of in bench...
dit paar dagen en is grootste stuk vast opgelost
#1425194
Ik ken deze mevrouw toevallig waar je het over hebt. En ze heeft 2 hele drukke kindjes die bijna al haar aandacht opslorpen. Ze kan de pup dus niet op heterdaad oppakken en buiten zetten, omdat ze het bijna altijd pas ziet als het leed al geschiet is. De pup is zolang hij daar is nog maar 2 keer 'betrapt'. De rest van de keren (en dat zijn er een heleboel) dus niet, en ja, zo leert hij het ook niet. Hij is daar nu ongeveer 2 mnd.
En consequent mee naar buiten gebeurt ook niet want ze is gewoon heel druk met haar kindjes. Achteraf gewoon niet slim om nu een pupje te nemen als je weet dat je zulke drukke kindjes hebt. De enige oplossing is heel goed op gaan letten en regelmatig naar buiten. Op letten kan niet, het enigste wat ze kan doen is hem om het half uur naar buiten proberen te doen.
#1425352
Hier vroeger een pup genomen met 4 kinderen waarvan 1 nog in de luiers en 2 oppaskindjes onder de 4 jaar voor 3 dagen in de week. Hondje gewoon op tijd zindelijk geworden !! Het kan dus best.

Optillen als je ziet dat hij gaat plassen. Bij mij mocht hij vervolgens het werk pal voor de deur in de voortuin, die bestond uit een grasmatje met niks, afmaken. Toen het hondje zindelijk was, was er van het grasmatje niet veel meer over. ........
Rust, regelmaat en reinheid, werkt bij hondjes en bij kindjes.
Ze moeten in ieder geval plassen na het eten en na het spelen. Het buiten gebeuren kun je daar op plannen.
Verder regelmatig in de banch. Voor rust van hond en kinderen. Daar plast hij echt niet.
Benoem wat er gebeurd. "plasje doen". Na verloop van tijd gaan ze plassen als jij het zegt.
Verder wat anderen ook schrijven; niet boos worden, wel (uitzinnig) belonen.

Het komt vast goed.
Door MoYo
#1426663
Ons 'pupje' van 6 maanden uit Spanje was ook niet (helemaal) zindelijk. Gelukkig hebben wij een lap grond achter het huis, dus net als een pup, na het eten,na het slapen, na het spelen, naar buiten zetten en heeeeel erg belonen (en benoemen) als hij een plasje/poepje had gedaan. Als hij het binnen deed, zette ik een lage stem op en dat vond hij vervelend. Nu na ruim een maand hebben we nog maar 1x per week een 'ongelukje' .....binnen dan....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door