Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stola
#1422449
Hallo allemaal,

Onze Jack Russel van 10 jaar heeft diabetis is sinds vorige week geconstateerd.
Nu zijn we insuline aan het spuiten en ook is ze afgelopen maandag gecastreerd.
Maar ze is zoveel afgevallen de laatste maanden. Wie weet hoe we dat er betrekkelijk snel weer aankrijgen?
Ze weegt nog maar 5 kilo. Ze is er 3 afgevallen de laatste paar maanden. Je kunt echt haar ribben en ruggegraat voelen.
Net een verwaarloosd hondje!!
Tussendoor mag ze niets vanwege de insuline dus we geven haar maar wat grotere porties maar ze komt geen gram aan.
Het veel drinken doet ze gelukkig niet meer.
Ze is er wel öuder"op geworden... :'( maar is wel levendig etc. Maakt geen zieke indruk verder.
ZE krijgt Prins brokken want dara heeft ze het altijd goed op gedaan.

Alvast bedankt!!
Door Lars82
#1422455
Misschien is het een idee om het tussendoortje bij het gewone eten te geven?
Een bruine boterham bijvoorbeeld. Ook zou je in de supermarkt gewoon eens op de achterkant van een verpakking kunnen kijken om te zien welke soort voer het meeste calorieën bevat.

Anders is een belletje naar de dierenarts altijd een optie ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1422459
nou eigenlijk heel eenvoudig he, ga op vers, wij doen hier niet aan brokken en zou dus ook niet eens de moeite nemen om te zien hoeveel calorieen een bepaalde brok bevat
en daarbij doet het dus niet goed op de brokken want ze valt af...
en net diabetici vastgesteld en ook maar gelijk gecastreerd, misschien ook wel een beetje te veel van het goede..
zeker geen bruine boterhammen geven liever gewoon helemaal geen brood en de da bellen, dan krijg je vast en zeker weer een mooie zak brokken aangesmeerd..
gewoon vers introduceren, misschien eerst beginnen met kvv..
Door pallas
#1422516
Lars82 schreef: Misschien is het een idee om het tussendoortje bij het gewone eten te geven?
Een bruine boterham bijvoorbeeld. Ook zou je in de supermarkt gewoon eens op de achterkant van een verpakking kunnen kijken om te zien welke soort voer het meeste calorieën bevat.

Anders is een belletje naar de dierenarts altijd een optie ;)


.....




:-X
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1422591
Lars82 schreef: Misschien is het een idee om het tussendoortje bij het gewone eten te geven?
Een bruine boterham bijvoorbeeld. Ook zou je in de supermarkt gewoon eens op de achterkant van een verpakking kunnen kijken om te zien welke soort voer het meeste calorieën bevat.

Anders is een belletje naar de dierenarts altijd een optie ;)
Bij een hond met diabetes moeten de inname van koolhydraten en de hoeveelheid insuline die je spuit, op elkaar afgestemd zijn. Het is dan ook levensgevaarlijk om zomaar brood=koolhydraten extra te gaan geven! Dan schietende bloedsuikers omhoog. Ik denk dat je zelfs even met de da moet overleggen over de hoeveelheid insuline als je de hoeveelheid brokken verhoogd.

Wat ik zelf zou doen, is vers voeren, zonder koolhydraten, en dan vooral de wat vettere vleessoorten om hem te laten aankomen.
Ik weet niet of je zelf zijn bloedsuikers meet, maar anders zou ik een verandering van voeding, alleen onder controle van de bloedsuikers bij de da doen.
Het zou namelijk heel goed mogelijk zijn dat als je koolhydraat-arm gaat voeren, je veel minder insuline hoeft te spuiten.
Door Ons Elftal
#1422660
vanaalst schreef: en net diabetici vastgesteld en ook maar gelijk gecastreerd
Ik heb het ook nooit geweten maar castreren van een teef kan van grote invloed zijn ivm suikerziekte:


"soms is het om medische redenen nodig een teef te steriliseren, bv. bij een erge baarmoederontsteking, suikerziekte, tumoren, …"

http://www.dierenkliniekwaterland.nl/in ... isatie.htm
Door Ons Elftal
#1422699
vanaalst schreef: oh oke, had ook beter eerst op kunnen zoeken voor wat neer te tikken..
Twee weken geleden moesten we onze teckel laten castreren ivm schijnzwangerschap en baarmoederontsteking. Omdat ik er niet 100% van overtuigd was dat het echt noodzakelijk was (ze was niet echt ziek) ben ik informatie op gaan zoeken en toen kwam ik dit meerdere keren tegen.
Dus ik zou het ook anders niet geweten hebben en wellicht dezelfde reactie als jij hebben gehad. Want het lijkt inderdaad erg raar.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1422866
Ik zou haar zeker overzetten op vers, en als je de overstap naar zelf samenstellen te groot vind, dan zou je ook kunnen kiezen voor kvv.
Carnibest heeft bijvoorbeel diverse smaken speciaal samengesteld voor honden met diabetes.
Dan inderdaad wel heel goed haar bloedsuikerspiegen in de gaten (laten) houden omdat ze dan ineens veel minder koolhydraten binnen krijgt.
Door sandrra
#1423286
Ik zou sowieso overstappen op vers/kvv (kant en klaar vers) ipv van die brokken .waar ze t duidelijk niet goed op doet.
Carnibest (CB genoemd hier) heeft een diabetes versie http://www.carnibest.nl/
Suc6
Door Stola
#1423361
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Idd vanaalst beter eerst info zoeken voor dit soort dingen op te schrijven maar je had dat al toegegeven ;-)

Bloedsuiker meten is eigenlijk best heel moeilijk en ik ga vragen of ik het zelf mag doen.
Onze hond is nml geen fan van de DA en is (vooral daar) erg nerveus. Is niet zo gek wanneer de assistente eerst 8 keer mis prikt  >:( De waarden schieten dan de lucht in dus hoe betrouwbaar is de meting vraag ik me af. Ik denk dat wanneer ik het thuis kan doen de uitkomst betrouwbaarder zal zijn brrrrr vind het geen prettig idee maar wat mot mot!
De DA weet zelf ook dat ze erg mager is maar heeft over voeding verder niets vertelt. Hij was wel heel duidelijkover de castratie en de insuline ed maar vandaar dat ik hier ff pols wat wijsheid is. Ik denk dat de DA niet veel verstand heeft van vers dus daar kan hij me denk ik geen wegwijs in maken en goede begeleiding is wel wenselijk....


Groetjes!!
Door sandrra
#1423760
Als je kvv voert kan je lezen wat er in zit, dus moet dat voor de DA ook niet zo moeilijk zijn.
Door vitess
#1424756
Ik zou ook absoluut over gaan op vers, en wat begeleiding betreft... je bent hier op een goed adres!
Door ulla
#1424795
je schrijft dat ze zoveel is afgevallen de laatste maanden, maar realiseer je je dan wel dat de problemen al zolang bestaan?
Honden met diabetes type I krijgen dorst, en enorme honger,en vallen af.
Je hondje komt vanzelf wel weer aan, als ze insuline krijgt ,en is ingesteld.

mijn advies is ook om over te gaan op rauw voeren, zonder granen, je hebt grote kans, dat je dan minder insuline hoeft te spuiten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door