Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1422406
Hellohello,

Vond net bij de marktslager geitenschedeltjes, dat wil zeggen: "cabezas de cabrito", dus van kleine geitjes (een gewone geit zou "cabra" zijn). Ze zijn qua grootte ongeveer de helft van een lamsschedel, een centimeter of tien van voortanden tot achterkant schedel. Ik heb er nog geen snoeischaar in gezet, maar heeft iemand hier ervaring mee? Het is voor het eerst dat ik betaalbaar geitenspul heb gevonden (voor een poot betaal je tegen de twintig euro de kilo, en als je daarvan alleen het vlees gebruikt (bot is immers te hard) wordt het wel errug kostbaar...), en het zou een nieuwe soort op het menu zijn voor me keffers! :yeah:
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1422448
Anne in Spanje schreef: Hellohello,

Vond net bij de marktslager geitenschedeltjes, dat wil zeggen: "cabezas de cabrito", dus van kleine geitjes (een gewone geit zou "cabra" zijn). Ze zijn qua grootte ongeveer de helft van een lamsschedel, een centimeter of tien van voortanden tot achterkant schedel. Ik heb er nog geen snoeischaar in gezet, maar heeft iemand hier ervaring mee? Het is voor het eerst dat ik betaalbaar geitenspul heb gevonden (voor een poot betaal je tegen de twintig euro de kilo, en als je daarvan alleen het vlees gebruikt (bot is immers te hard) wordt het wel errug kostbaar...), en het zou een nieuwe soort op het menu zijn voor me keffers! :yeah:
Ik heb er geen ervaring mee maar cabrito betekend gewoon geit in het Papiamento en niet speciaal klein geitje
Door Anne in Zweden
#1422451
*Nikki* schreef: Ik heb er geen ervaring mee maar cabrito betekend gewoon geit in het Papiamento en niet speciaal klein geitje
Hier in Spanje is er wel verschil tussen geit en jonge geit; ik hoef ook maar naar grootte van de schedels te kijken om te zien dat het geen grote exemplaren zijn geweest. Wat niet wegneemt dat ik er de snoeischaar natuurlijk even in zet voordat m'n hondjes erop mogen knabbelen!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1422452
Anne in Spanje schreef: Hier in Spanje is er wel verschil tussen geit en jonge geit; ik hoef ook maar naar grootte van de schedels te kijken om te zien dat het geen grote exemplaren zijn geweest. Wat niet wegneemt dat ik er de snoeischaar natuurlijk even in zet voordat m'n hondjes erop mogen knabbelen!
Foutje van mij. Had niet gezien dat jij dit had gemaild. Dus niet iemand uit Nederland.

Ja en de grote lijkt me logisch dat er verschil in grote is in een jong of oudere geit  ;)
Door ulla
#1422794
Kan het geen schedel van een dwerggeit zijn, die zijn ook klein,maar kunnen wel hard zijn.
Door Anne in Zweden
#1423023
lauraV schreef: 20 euro de kilo ????? :o :o :o
Die kopen we dus ook niet! Dan maar geen geit, was hier het motto. Maar nu vind ik dus die schedeltjes op de markt, en die zijn wel betaalbaar.

@ Ulla: zou best kunnen, dat het van een dwerggeit is en niet van een jong geitje. Morgen gaat de snoeischaar erin, en als ik van één geitje geen twee kan maken, gaat het de kliko in...
Door 202Spots
#1423065
Anne in Spanje schreef: Morgen gaat de snoeischaar erin, en als ik van één geitje geen twee kan maken, gaat het de kliko in...
Anne, ik denk dat je de schaar test wel op ribben kan doen,
maar het lijkt me sterk dat je met 'n snoeischaar 'n deuk in 'n kop kan maken..
De meeste honden weten wel raad met 'n lamskop, en konojnenkoppen,
dus ik zou gewoon de geitenkop geven en kijk wat ze er mee doen.
Door Anne in Zweden
#1423353
202Spots schreef: Anne, ik denk dat je de schaar test wel op ribben kan doen,
maar het lijkt me sterk dat je met 'n snoeischaar 'n deuk in 'n kop kan maken..
De meeste honden weten wel raad met 'n lamskop, en konojnenkoppen,
dus ik zou gewoon de geitenkop geven en kijk wat ze er mee doen.
De schedels zijn al gehalveerd, dus wat ik meestal doe (ook bij lamsschedels) is hier en daar de hardste delen uitproberen. Al is dat een relatief onnauwkeurige methode, want ik kom er bij lamsschedels soms niet door, en als mijn vriend het dan op mijn verzoek probeert, krakknakt hij er probleemloos doorheen...
Ach, je hebt gelijk, ik geef ze gewoon een kop, en dan maar kijken hoe of wat. Max zal er geen moeite mee hebben, Laika waarschijnlijk wel, maar dan heeft ze in ieder geval iets te likken en te spelen... Ik zal maar een handdoek in de woonkamer leggen zodat ik ondertussen tv kan kijken, want anders zit ik tot ver na middernacht in de garage, haha!
Door Anne in Zweden
#1424135
Hahaaaaa! Boterzacht, die schedeltjes! Ik kon er met een nagelknipper doorheen!

Eh, nou, da's ook weer overdreven, maar de snoeischaar had er geen enkele moeite mee, zelfs niet met de onderkaak! En dus staat er vanaf nu geitenschedel op het menu (geen woord dat je vaak en snel achter elkaar moet herhalen...  :biggrin2:). Dat wil zeggen, de komende twee weken, want daarna verhuizen we dus naar Duitsland en wie weet wat ik daar weer allemaal niet kan scoren... Hmpf, heb ik net lekker m'n leveranciers op een rijtje voor een gevarieerd barfmenu...
Door 202Spots
#1424147
Anne in Spanje schreef: Hahaaaaa! Boterzacht, die schedeltjes! Ik kon er met een nagelknipper doorheen!

Eh, nou, da's ook weer overdreven, maar de snoeischaar had er geen enkele moeite mee, zelfs niet met de onderkaak! En dus staat er vanaf nu geitenschedel op het menu (geen woord dat je vaak en snel achter elkaar moet herhalen...  :biggrin2:). Dat wil zeggen, de komende twee weken, want daarna verhuizen we dus naar Duitsland en wie weet wat ik daar weer allemaal niet kan scoren... Hmpf, heb ik net lekker m'n leveranciers op een rijtje voor een gevarieerd barfmenu...
Gelukkig niet in de kliko gegooid dan!! ;)
Door Anne in Zweden
#1424381
Jol schreef: Wat fijn zeg!!!
Jammer dat je er niet eerder achter gekomen bent...over 2 weken weer opnieuw speuren en scoren ;)
Ik ga er in ieder geval nog een dozijn inslaan om een voorraadje te hebben! Ik moet toch íets doen om een grotere vriezer af te dwingen bij me vent... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door