Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#1420944
Hallo allemaal,

Kaatje is een Mechelse herder van 5 jaar oud. Dik een maand geleden hebben we een ongelukje gehad met het fietsen. Ik wou rechtdoor fietsen, en afwijken van de 'normale' route terwijl kaat linksaf wou slaan. Gevolg: Ik rij haar linksachter aan. Op dat moment was er eigenlijk niks aan de hand en opzich ging ik behoorlijk hard, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met een auto of iets dergelijks.

Echter een week! later kwam ze vanuit een tijdje gelegen te hebben uit haar bench en toen liep ze heel kort op 3 poten. Ze hinkte echt en ontzag dus heel haar linker achterpoot. Het ging in de loop der tijd wel beter, maar dan moest ik niet met haar gefrisbeed/druk gespeeld hebben, want dan was het weer mis. Dus ik ben uiteindelijk naar de dierenarts gegaan en heb toen voor 10 dagen Rimadyl meegekregen. Die tijd en in die tijd daarna ging het erg goed en ik was eigenlijk heel erg opgelucht. Ik hoopte natuurlijk op gewoon een spierblessure ipv startende artrose.

Echter.. gaat het nu weer slechter. De afgelopen weken heb ik niet uitbundig met haar gefrisbeed of geapporteerd ( wel een paar keer kort geapporteerd tijdens spel maar niet een kwartier lang ofzo). Wel heb ik veel met haar gefietst en gewandeld, Kaatje heeft immers veel beweging nodig anders wordt ze knettergek en erg vervelend. Afgelopen donderdag heb ik met haar een uitgebreide boswandeling gedaan en heeft ze ook (druk) gespeeld met andere hondjes. Daarna was er nog niks aan de hand. Vrijdag hetzelfde verhaal. Bij thuiskomst niks aan de hand, even masseren en mevrouw gaat slapen. Ik kom terug van boodschappen doen en ligt ze op het afdekzeil (we zijn aan het klussen) ipv in haar mand (mand heeft haar pijn gedaan dus mand is eng ofzo?), komt ze weer heeeeel stijf naar ons toe. Voor mijn gevoel dit keer gelijk haar hele achterhand, maar linksachter wel het ergst. Zondag hetzelfde verhaal (kwam een witte herder tegen wat erg gezellig was  ::) ) en wij moesten door naar een verjaardag, komen thuis, weer stijf. Het is nu geen hinken meer, maar dus wel stijf na rust en dan vooral als ze zich daarvoor flink ingespannen heeft. Ik heb mezelf nu wel aangeleerd na de wandeling haar te masseren en dat lijkt ze nog lekker te vinden ook!

Ik ben alleen nu toch bang voor beginnende artrose.. al zal een spierblessure ook nog steeds kunnen. Waarom ik dit hele verhaal plaats is dat ik morgen weer met haar naar de dierenarts ga en ik een beetje voorbereid wil zijn in die zin dat ik geen zin heb in een J/D dieet ofzo.. en wellicht hebben jullie nog meer goede tips/ervaringen rondom artrose verhalen. Ik word er een beetje hopeloos van, want Kaatje rustig houden is onmogelijk :( Ik speur meer met haar, want dat kost lekker veel energie zonder veel ren en vliegwerk en ik ga straks naar de dierenwinkel om denkspelletjes te kopen, maar ik vind het zo zielig en gewoon niet fijn als je diertje pijn heeft :(

Overigens loopt ze dus echt alleen heel kort kreupel als ze flink gerausd heeft en dan vanuit rust.
Laatst gewijzigd door Irish op wo 18 nov 2009, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ike
#1420964
Jeetje wat balen voor jullie, heb hier geen ervaring mee, Ike had alleen af en toe wat "opstartproblemen" ( hij is al weer bijna acht), dus even manken nadat hij een poos gelegen had, en sinds een maandje geef ik hem duivelsklauw, nu geen problemen meer.
Sterkte bij de da en een knuffel voor Kaatje  :-*
Oeps, zie nu dat het start-kruepelheid is :-[
Laatst gewijzigd door Ike op wo 18 nov 2009, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#1420975
zielig voor je hondje
maar als je nu eens begint om kaatje 4 weken aan de riem uit te laten
zonder raus partijen
ik lees van jou dat ze heel druk is
maar weet je beter 4 weken aan de riem dan nog een paar jaar een kreupele hond
volgens mij zijn het de pezen in het boven dijbeen
die een opdonder hebben gehad
en met masseren wordt het lekker warm en worden de pezen doorbloed
daarom vind ze het lekker
een paar keer per dag doen
nou sterkte
o ja
ik heb een hondje die last had van zijn rechter voorpootje
liep op 3 pootjes
ook naar de dierenarts
maar ja die kon niets vinden
het was in mei begonnen
en in augustus kwam ik iemand tegen die aan honden rennen doet
ik had het er over dat die mankt en hij heeft zijn hele poot betast
en kwam toen uit bij zijn kleine teen
en toen piepte hij
4 weken aan de riem zonder pijnstillers de hele maand augustus
ik heb ook een paar keer per dag het teentje gemasseerd
en daar na  was over
Door Irish
#1421051
Bedankt voor jullie tips.
Kaatje is een mechelaar uit politie werklijn en die zijn gefokt op veeeel energie, dus vandaar. Ze is via via bij mij gekomen (lang verhaal)

Ik ga haar eerst een maand aan de riem uitlaten, hoe zwaar dat voor haar ook zal zijn, liever dat dan dat ik haar straks af moet geven omdat het niet meer gaat. Want we zitten denk ik wel in een stadium dat we erger worden kunnen voorkomen. Zit er nog een maximum aan het lopen a/d lijn of mag ik dan alsnog een uur met haar lopen bijvoorbeeld?
Door Fynn
#1421211
Ikzou ook eerst een orthopeed raadplegen voordat jezelf allerlei dingen gaat proberen.
Aan de hand van zijn diagnose kan er een behandeling gestart worden .
Beter tot die tijd geen dogfrisbee oid doen zijn namelijk heel belastend voor de gewrichten.

Groetjes Rian,Ijuba,fynn en Asani
Door MoYo
#1421248
Hoi Iris,
Ik heb met Faya , onze witte herder, precies hetzelfde gehad (ook een fiets'ongeluk'). Zij heeft een achtergrond van een bekkenkanteloperatie, waardoor ze dus een ijzerplaat/pinnen in haar rechterheup/artrose heeft, maar dit keer was het de linkerkant.
Ik ben toen naar de holistisch DA geweest (in Heemskerk), kan je het adres wel geven, maar het was super. Mijn DA in Hoofddorp (super DA hoor) zei ook Rimadyl en rust houden en wist ook dat ik naar haar (Anneke de holistisch) zou gaan, vond het prima. Anneke heeft haar behandeld (wervels in haar rug ook zelfs moeten rechtzetten doordat ze dus verkeerd was gaan lopen) en na 2 behandelingen liep Faya weer 'gewoon' .....
Ik zou dus wel laten behandelen, ik heb een hele goed ervaring hiermee....
groetjes, Ilse
Door pallas
#1421433
Irish schreef: Maar om naar een orthopeed te gaan zal ik denk ik eerst een doorverwijzing nodig hebben van mijn eigen dierenarts? Dit wat ik hier las http://www.dierenorthopeed.nl/algemenei ... praak.html
Ik zal het morgen ter sprake brengen.
Het kan ook wel zonder hoor. Maar ingeval van verzekering is een doorverwijzing nodig om de kosten te kunnen declareren.
Overigens willen de meeste d.a. wel een verwijzing schrijven voor een vaste klant, zeker als ze de hond al gezien hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door