Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tschabo
#1420399
Ik voer mijn honden KVV en hele prooidieren. Het KVV laat ik altijd ontdooien, maar de hele prooidieren geef ik meestal bevroren. Mijn honden hebben hier volgens mij geen problemen mee.

Graag hoor ik of er eventuele voor- en nadelen zijn aan het geven van bevroren hele proodieren. Alle andere meningen mbt het voeren van bevroren BARF zijn natuurlijk ook welkom.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1420418
Als erop zoek (bevroren), dan krijg je meerdere topics, waarin meestal geadviseerd wordt niet bevroren te geven.
Sommige honden gaan ervan aan de diarree.
Dan ben ik ook wel benieuwd of er een 'echte' reden is waarom niet.
Gevoelsmatig lijkt me niet erg prettig op de maag zoiets kouds in 1x.
Door tschabo
#1420473
Zojuist op de website van een KVV merk gelezen dat BARF bevroren mag worden gegeven indien dit "een dusdanig groot stuk is dat uw honden/of kat het niet in zijn of haar geheel kan inslikken". Verder staan er geen nadelige gevolgen bij.

De honden eten het natuurlijk niet in een paar minuten op. Met een bevroren konijntje zijn ze over het algemeen 45-60 minuten bezig. In ontdooide toestand gaat het ietsje sneller.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1420493
Hier ontdooien we alles. Ik zie geen toegevoegde waarde aan het geven van bevroren voer. En nu zal ik wel weer "vermenselijken" maar het lijkt me ook voor de hond niet echt lekker om op zo'n klomp ijs te moeten knagen.
Te heet of te koud voer zou ook de maagwand dusdanig kunnen prikkelen dat er uiteindelijk maagonstekingen en een maagkanker kan onstaan, maar wie dat nou schreef...Donath of JdBL...dat weet ik niet meer. :-\ 
Door Anne in Zweden
#1420545
MarijeEnBoomer schreef: Bevroren lijkt me niet fijn voor de maag. Boomer eet het ook niet als het nog te koud is dus bied ik het niet te koud aan :)
Hoewel ik ook gewoon alles ontdooid geef en geen meerwaarde zie in bevroren aanbieden, vraag ik me toch af: komt het wel bevroren in de maag aan? De hond zal het toch eerst moeten afknabbelen om het te kunnen doorslikken, en dan is het toch al ontdooid?
In ieder geval lijkt het me niet fijn voor de tanden.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1420551
Als ze het wel koud eet omdat Duscha er is en ze dus eerder iets eet dan heeft ze vaak daarna last van diaree dus komt het denk ik ook koud in de buik.. maar diepgevroren zal het niet in de maag komen omdat er wat aan gekauwd word maar kamertempratuur bereikt het niet voor het in de maag is denk ik.
Door pallas
#1420621
Ik geef nooit bevroren voer, prooidier of niet.

Ik heb wel gemerkt dat ze voeding die lauw /warm is (schep warme gekookte groenten erbij) veel aantrekkelijker vinden.
maar over het algemeen vinden alle barf happen lekker hoor! ;)
Door Hertog
#1420655
Hoe doen wolfjes dat in de "strenge" winter? Voor jouw hond is het dus altijd winter. Tja.
Ik had er nog niet zo over nagedacht en ontdooi niet alleen maar laat prakkie zelfs op kamertemperatuur komen. (muts)
Door 202Spots
#1420686
Angelique schreef: Hier ontdooien we alles. Ik zie geen toegevoegde waarde aan het geven van bevroren voer. En nu zal ik wel weer "vermenselijken" maar het lijkt me ook voor de hond niet echt lekker om op zo'n klomp ijs te moeten knagen.
Te heet of te koud voer zou ook de maagwand dusdanig kunnen prikkelen dat er uiteindelijk maagonstekingen en een maagkanker kan onstaan, maar wie dat nou schreef...Donath of JdBL...dat weet ik niet meer. :-\  
Ik had even JdBL gevraagd  ;) en ze schrijft o.a
Frozen food should be used with caution as it causes ulceration of the digestive tract
Make sure the thawing is complete before giving it to the dog,
I repeat...Ice is dangerous..

Never feed to any animal very hot or very cold (refigerated)food, both  are unnatural and can provoke cancer of the tongue,
throat etc. right down to the anus.


Hier ook geen bevroren of ijskoud eten, liever beetje warm dan te koud..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1420725
ot en sien eten per ongeluk nog wel eens een half bevroren kuikentje. daarna hebben ze het koud en gaan ze opgevouwen voor de kachel zitten, veel rustiger dan normaal  ;D
als iets echt te koud is, laten ze het liggen en eten het niet op. proberen ze dat wel, komt het er uit. bij honden is dat mss anders, die eten namelijk ook dingen als poep enzo (vinden mijn katten erg vies).

dingen die bevroren zijn, zijn ook keihard. ontdooien lijkt mij ook beter.
Door Truus
#1420770
Ik weet zeker dat mijn honden gelijk last zouden krijgen van hun maag en darmen. Als het niet op kamertemperatuur is, krijgen ze al een rommelende buik. Snap niet goed waarom je dit zou voeren :-\.
Door tieneke
#1420785
Truus schreef: Ik weet zeker dat mijn honden gelijk last zouden krijgen van hun maag en darmen. Als het niet op kamertemperatuur is, krijgen ze al een rommelende buik. Snap niet goed waarom je dit zou voeren :-\.
Is toch een kleine moeite om het vlees van te voren uit de vriezer te sleuren  :-\
Hier wordt er iedere middag meteen na de grote maaltijd voor de volgende dag uitgehaald zodat het 24 uur de tijd heeft om te ontdooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door