Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Liz
#1419644
Zoals jullie misschien weten, heb ik een Engelse Cocker Spaniël met overgewicht. Nu is ze wel weer wat afgevallen :D Maar slank zal ze nooit worden^^. Haar menu heb ik aangepast op 2% van haar streefgewicht (17 kg). Maar dit eet ze nooit op. Nu heeft ze meer moeite met kauwen enzo dan de andere honden hier (heeft bij haar vroegere baas 5 jaar lang alleen zacht voer gekregen), maar dan nog vind ik dat ze vrij weinig eet. Ze vindt het wel lekker en beschermt haar voer ook op haar manier ::)
Maar ik ben bang dat ze zo te weinig binnen krijgt en uiteindelijk tekorten krijgt. Iemand tips?
Door **Jolanda**
#1419672
Kijk eens of je de vleesbotten kunt malen of kapotslaan.
Dus kipkarkassen buiten met een hamer fijnslaan zodat ze niet zo hard haar best hoeft te doen om te kauwen en kraken. Of een kippennekje klein knippen met een snoeischaar.
Vlees en orgaan gewoon fijn snijden.

Je kunt ook een vleesmolen kopen en daarmee de zachte vleesbotten (kippennekken, eendennekken e.d.) fijnmalen. Vlees en/of orgaan er door en je maakt je eigen kvv waardoor ze lekker makkelijk kan eten.  ;)

Ik weet niet hoe vaak je voerd, maar misschien helpt het wanneer je haar voer verdeeld over een paar keer per dag.
Door Hanny
#1419684
Ik zou helemaal niet ongerust zijn, als ze wat weinig eet. Goed om af te vallen. Wel zou ik de verhoudingen in de gaten houden.
Je schrijft, dat ze het voer wel lekker vind. Nou, dan doet ze er maar iets langer over.
Is haar gebit in orde?
Laat haar dan naar mijn idee, maar lekker oefenen op niet te moeilijke maaltijden.
Mijn af en toe logeer Spaniel, 9 jaar, smikkelt met gemak alles weg, als hij hier is.
Is ook een brokken eter, maar ik denk, dat dat geen invloed heeft op niet goed kunnen kauwen.
Ik heb kleinere honden, dus die eten niet het aller zwaarste botten werk, maar hij knappert alles goed weg en mist nog een paar kiezen ook.
Wees blij, dat het haar kennelijk wel smaakt.

Hanny
Door Liz
#1419733
Zeker ben ik blij dat het haar smaakt^^. En als ik de vleesbotten klein knip, pakt ze meestal nog de grootste stukken er het eerst uit, dus het kauwen vindt ze niet erg geloof ik, maar ze eet echt maar de helft, dat is ongeveer evenveel als mijn Teckeltje... Dat ze ervan afvalt is natuurlijk prima, maar ze krijgen hier vrij veel beweging (lopen mee als ik ga paardrijden etc.), dus ze moet toch echt genoeg binnen krijgen.
En zou ik haar wel steeds een volledige portie aan blijven bieden of voorlopig minder en als ze dat misschien ooit makkelijker op eet, weer meer gaan geven?
Van brokken at ze trouwens wel altijd haar volledige portie.... ::) Maar die krijgt ze niet meer^^.
Door Nynke
#1419792
Liz schreef: En zou ik haar wel steeds een volledige portie aan blijven bieden of voorlopig minder en als ze dat misschien ooit makkelijker op eet, weer meer gaan geven?
Als je zeker weet dat er niks aan het gebit mankeert, dan is dat zeker een mogelijkheid: ongeveer de helft geven en pas als ze dit helemaal in 1 keer achter elkaar opeet, weer vermeerderen.

Succes  :) :) :)
Door Hanny
#1420036
Ik heb er nog eens over na gedacht, maar hoe kom je aan een streefgewicht van 17 kilo?
Mijn logeer cocker, een flinke reu weegt zo tussen de 12 en 13 kilo. Is 17 kilo dan niet veel en veel te veel als streefgewicht.
2% van 13 kilo is dus 260 gram, dat is echt maar een maaltje, waar mijn Borders net van kunnen leven, maar die zijn kleiner en hebben dus zeker niet genoeg aan 2%.
Zou het misschien een goed idee zijn om haar rustig alleen te laten eten, zodat ze zeker haar lekker maaltje niet hoeft te verdedigen.
Ik zou proberen haar net zoveel te geven, als ze op wil eten, dan kun je de samenstelling in de gaten houden en ik zou chlorella bij geven. Dat lijkt me voor haar een goed ondersteunend iets. Ik heb me niet zo in chlorella verdiept, maar voor mijn gevoel past dat wel bij een hond, die over een lange periode gewicht zal moeten verliezen.
Misschien kunnen anderen, je daar meer over vertellen.
Succes en gezondheid voor de dame,

Hanny
Door Liz
#1420077
Yana was 25 kg toen ik haar adopteerde, nu weegt ze 19 kg. Het belangrijkste vind ik dat haar conditie goed is. Slank zal ze nooit worden, past ook niet bij haar. Ze is groter uitgevallen dan een gewone Cocker Spaniël, dus als ze 13 kg zou wegen, zou ze echt te mager zijn. Ik schat dat ze rond de 15 kg echt op gewicht zal zijn, maar ze heeft nu al af en toe last van haar loshangende vel, dat ik denk dat als ze zo dun zou zijn, het voor haar niet prettig is. Bovendien kan het natuurlijk ook aan haar schildklier liggen, wat ik wel vermoed.
Eten doet ze in haar eentje in de keuken, maar na een tijdje wil ze hier gewoon uit en neemt ze haar eten liever mee. Dan gaat ze er meestal op liggen of zitten om het vervolgens later nog een beetje te eten. Ze eet wel beter als de andere honden er bij zijn.
Vanavond zal ik haar eens wat minder geven en het eens in 2 porties proberen aan te bieden. Kijken of ze dan meer eet.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1420623
zou dr ook 2 porties geven .....hierdoor gaat ze misschien ( in bijzijn van de anderen  ) rustiger eten omdat ze niet zo snel is en bang hoeft te zijn dat haar eten gejat wordt .
Door Lil
#1421215
Als ze moet afvallen zou ik het geen probleem vinden. Boris heeft al eerder en nu weer onder de 2% van zijn streefgewicht gezeten. Hij zal toch moeten afvallen  ;)
Hij staat nu weer op 1,7 % en is gewoon fit en gezond.
Door Mevroi Kruim
#1421541
Ik denk idd dat het te veel voor haar is en dat ze het daarom niet opeet. Prima toch, als ze nog wat gewicht kwijt moet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door