Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MargaS
#1419839
Lang getwijfeld, maar ga het toch plaatsen.

We hebben op het moment 3 hondjes. Twee 14jarige Jacks en een labpup van een half jaar.
Toen we wisten dat we een pup zouden gaan krijgen ben ik me weer eens gaan verdiepen in het voeren. Jarenlang gewoon brok gevoerd.
Op een gegeven moment de oude mannetjes cold turkey overgezet op kvv.

De pup eerst brok van de fokker gegeven en een maaltijd per dag kvv.
Steeds minder brok en meer kvv. Nu staat alles op (verschillende merken) kvv.

Dan kom je bij de volgende stap. Rauw. Maar ik durf het niet. Ben van plan om wat kippennekjes te gaan geven. Zacht botjes moeten kunnen.
Maar als ik denk aan karkas met de in mijn ogen scherpe botjes slaat de schrik me om het hart.
Rationeel weet ik dat bijna iedereen hier het voert, maar ik durf het gewoon niet aan.

Op het forum gezocht naar een lijstje van beginnersbot, maar kom eigenlijk niet verder dan kippen- en eendennekken. Wat is er nog meer aan zacht bot?
Door Henkje
#1419843
Kvv is ook rauw hoor :) maar goed dat je de stap gaat zetten!

andere zachte botjes zijn bijvoorbeeld konijnkarkas of kwartel.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1419853
idd kvv is ook rauw, en dat is op zich al prima natuurlijk!
ik vondt het ook eng hoor, zeker als ik zag hoe snel ze het op konden eten..
ik ben begonnen met kippenekken maar dat werden al snel karkassen!
verder gaf ik toen, parelhoen, kwartel..
later ging ik pas konijn en eend geven...
als je gewoon kvv blijft geven en langzaam barf introduceerd kan er weinig misgaan en kan je zelf ook eraan wennen!
Door Too
#1419863
Henkje zegt t goed.. je voert m al rauw!  ;)


Maar ik kan me je bezorgdheid goed voorstellen, eerst lekker rustig wennen aan nekken en dan ga je geleidelijk over op wat anders
idd is een kwartel bv heel zacht en zitten de botjes lekker in vlees 'ingepakt',
Ook konijnenrug/-karkas en eendenrug/-karkas zijn echt goed te doen voor de minder geoefende honden, die botten zijn ook door mijn katten makkelijk te kraken.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1419889
Zoals m'n voorgangers al zeggen kvv is al rauw.

Mocht je part-time of full-time willen gaan barfen, kun je kijken of je jezelf kan overtuigen dat die botten niet gevaarlijk en scherp zijn.
b.v. koop maar eens een zo'n kipdrumstickje en knip hem door met een schaar, je zult zien dat de botten flexibel zijn.
Of ga eens kijken hoe honden van anderen barfen en hun botten eten.
Als je ergens meer (nog) vanaf weet, gaat angst vaak ook vanzelf weg. Omdat je weet wat je te wachten staat/kan staan.

En anders lekker bij kvv houden  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1419925
Er is niks mis mee om het voorlopig op een nek te houden en dat aan te vullen met stukjes vlees of wat dan ook. Hoewel veel mensen BARF als de ultieme manier van voeren beschouwen moet het wel voor alle partijen leuk blijven en moet jij niet duizend dooien sterven bij ieder karkasje wat je ze geeft.
Hier voeren we ook bepaalde dingen niet omdat ik me daar niet prettig bij voel, oftewel ik heb het gevoel een bepaald risico te nemen en dat wil ik niet dus voer ik dat niet. Dat dan 2000 anderen het wel voeren en zich daarbij prima voelen is mooi, maar daar laat ik me niet door leiden.
Door Nadia
#1420054
Ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb nu mijn eerste pup, hij is nu 5 maanden. En het eerste kippenvleugeltje wat ik heb gaf was ook echt akelig. Ik heb alles wat ik hem in het begin gaf vastgehouden. Nu hoeft dat niet meer. Ik leg een grote handoek in zijn bench en daar krijgt hij zijn botvlees op. (ik voer nu parelhoenkarkas/konijnkarkas/kwartel/sardientjes) en de eendennekken krijgt hij gewoon in zijn voerbak.

Sommige honden worden feller als je het voer blijft vasthouden, als dat zo is, niet doen.. Gewoon geven. (wel altijd in de buurt blijven!)

En wat May Linn zegt, kijk eens of iemand in de buurt ook barft. Wellicht kun je daar eens kijken. (ik kan niet n je profiel zien waar je woont.
Door Juul
#1420070
Hier voeren we ook bepaalde dingen niet omdat ik me daar niet prettig bij voel, oftewel ik heb het gevoel een bepaald risico te nemen en dat wil ik niet dus voer ik dat niet. Dat dan 2000 anderen het wel voeren en zich daarbij prima voelen is mooi, maar daar laat ik me niet door leiden.
Helemaal mee eens, hier precies zo.
Ik voer ook sommige soorten vleesbot niet, en als ik me er niet goed bij voel; meestal als  F. een tijdje niet optimaal verteerd, mik ik het spul in de maler. Zo heb ik toch controle over wat er gevoerd wordt, al dan niet gemalen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1420102
Bedankt voor alle info.
Tuurlijk is kvv ook rauw, maar jullie snappen wat ik bedoel.
Ga eens op stap voor in eerste instantie kippennekken.

Pup is ondertussen al een aardige grote meid van 24 kilo, groeit heel mooi evenwichtig op, maakt een zeer gezonde fitte indruk met een prachtig glanzende vacht.

Ze doet het dus erg goed op de kvv en dan toch willen veranderen he? Ze eet ongeveer 8 ons per dag. Ben aan het bekijken of het ietsje minder moet nu de ergste groei eruit is.

Kan ik dan een maaltijd van 4 ons vervangen door 4 ons kippennekken? Verder zou ik haar ook graag een keer in de week pens willen geven.
Komt dat goed of raken de verhoudingen in disbalans?

Ben veel aan het zoeken, maar kan het eigenlijk niet goed vinden.
Door Mevroi Kruim
#1420104
Zolang je meer dan de helft kvv voert hoef je je niet al te druk te maken over wat je aan barf geeft. Maar kippennekken vervangen natuurlijk niet 1 op 1 een kvv-maaltijd, dan zou je ook extra spiervlees en orgaan moeten geven. Als je de ene keer nekken voert, de andere keer een lekker lappie spier en af en toe een la pens gaat het niet zo gauw fout. Al zit er natuurlijk in de meeste kvv's wel ruimschoots orgaan, waaronder vaak ook best wat pens.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1420156
Mevroi Kruim schreef: Zolang je meer dan de helft kvv voert hoef je je niet al te druk te maken over wat je aan barf geeft. Maar kippennekken vervangen natuurlijk niet 1 op 1 een kvv-maaltijd, dan zou je ook extra spiervlees en orgaan moeten geven. Als je de ene keer nekken voert, de andere keer een lekker lappie spier en af en toe een la pens gaat het niet zo gauw fout. Al zit er natuurlijk in de meeste kvv's wel ruimschoots orgaan, waaronder vaak ook best wat pens.
Dank je wel!!
Door Nynke
#1420449
er wordt hier op BP ook aangeraden om vooral de diersoorten te voeren die niet standaard  in de kvv zitten, zoals eend, geit, konijn enz. :) :) :)
Door Roef & Hidde
#1420526
ik ben met mijn labradorpup net zo begonnen als jij en begrijp precies wat je bedoeld.ik heb roef een half jaar op kvv gehad en ben me hier heel goed gaan inlezen.daarna ben ik wat barf spullen erbij gaan geven wat niet in de meeste kvv zit.het eerste echte barfwerk was een kippebout en ik vond het zo eng :-[ik stond met het zweet in mijn handen terwijl ik hier al een half jaar lid was en de members hier iedere dag hun honden botwerk geven ::).op advies van Lizzy ben ik een menu gaan maken toen roef meer barf kreeg dan kvv,daar voor was het fifty-fifty en dan hoeft dat nog niet. roef barft nu 7 maanden en het gaat geweldig,hij eet nu rustiger als bij de kvv. succes en als je het niet aandurft dan hou je het toch lekker bij kvv?het moet idd wel leuk blijven :)
Door ulla
#1420550
Ik ben het helemaal met Angelique eens, je moet je er wel goed bij voelen.
ik barf volledig maar voer ook bepaalde dingen niet.
ik heb weleens ribben gehad, die ik naar de kippen heb gedaan,omdat ik ze te hard vond.
Gelukkig zijn kippen kanibalen,zodat ik nooit iets weg hoef te gooien. 8)

Gewoon lekker op je gemak beginnen, eendennekken zijn ook prima beginnersbotten, en kwartel.
Grote stukken vlees kan je in het begin wat kleiner snijden, sommige honden willen dat in 1 keer door slikken.
En wat dacht je van een visje, sardientje of zo?  En een rauw eitje, beetje groenten.?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door