Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#1418141
Ondertussen zal ons probleem bij Nena wel al ergens in jullie achterhoofd zitten maar tochnog even kort: Nena reageert allergisch op "iets" maar we weten niet op wat.  Ze is nu 21 weken oud en is door ons van pup af op duck gezet dan naar duck dynamiek en zo op Alaska eend om te zien of haar jeukprobleem verbeterde. Alle extraatjes zijn ook al sinds eind september volledig stopgezet en vervangen door zelf gedroogde koekjes van vlees of haar kvv 
Ze kreeg in oktober ook twee antibioticakuren omdat ze zweertjes op haar buik kreeg.
DA wou haar op prednisolone zetten wij dus niet en willen eerst kijken of we via haar voeding kunnen uitsluiten of daar dus een tricker in zit.
Nu kunnen we aan puur gemalen paardenvlees geraken, rechtstreeks van een slachterij.  Geen enkele toevoeging dus van eender wat dus daar zouden we het volledig op kunnen uitsluiten dat het niet een olie of vitaminepreparaat is dat iets trickert...
Alleen heb ik dus wel een vraag: het is dus spiervlees, tong,hart,nieren ( en ben al vergeten welke andere organen er in zitten) maar geen enkel bot.
hoe los ik dat tekort aan calcium dan op als ik dit voor enkele weken wil gaan geven?  Ik hoop na drie weken toch al verschil op te merken ( ik ben graag optimistisch  ;D)
Is er bot van paard dat ik wel kan geven maar vééééél belangrijker is dan waar vind ik dat.  Niet te vergeten dat Nena een pup is dat tot nu toe enkel eendenkarkas en eendennekken heeft gegeten van bot en dus nog geen ervaren barfer is.  Zou ik toch durven eendenkarkassen bij te geven dan.  De problemen waren er al toen ze nog geen eend kreeg en zijn ook niet verbetert of verslechterd sinds ze eend ( reeds in kant en klare kvv dus) kreeg.
Mijn vermoeden...of ze reageert op granen, of ze reageert op iets van toevoegingen aan een kvv of het is echt niet voedingsgerelateerd.

En dan mijn tweede vraag: als ik zelf groenten toevoeg aan haar vlees wat doe ik dan het beste: koken of gewoon rauw pureren en er tussen mengen?  Welke goenten raden jullie dan ook aan met de meeste toevoeging van vitamines of meer.
Zou ik aardappelen bijvoegen ( wil geen rijst want dat zijn nog altijd gluten of hoe was het nu ook weer bij rijst?) die gekookt zijn zonder zout.
Geef ik ook visolie of kan een hond daar eigenlijk ook alergisch op reageren?  Heeft ze nog nooit gehad tot nu toe trouwens...
Veel vragen maar ik heb echt schrik haar te kort te doen nu ik zelf aan de slag ga en niet meer volledig op kvv vertrouw om een volledige voeding te geven.

Alle aanvulling is dus welkom (rekening houdend met het feit dat ik hier in België zit en dus niet zomaar bij herby en zo meer kan bestellen zonder grote bestelling ::)  )
Door Linda & Kay
#1418153
Ik heb niet heel veel kaas gegeten van eliminatiedieeten, maar bot is toch wel belangrijk. Kan je niet beter een ander diersoort geven? Konijn bijv. Een diersoort waarbij het spiervlees, orgaan en vleesbotten makkelijker te verkrijgen zijn?
Sommige lossen een tekort aan calcium tijdelijk op door eierschalen te drogen en te malen (tot poeder). Maar ik vraag me af of dit de volledige calciumbehoefte kan dekken...
En is 3 weken niet te kort? Ik dacht dat dit soort dingen langer aangekeken moesten worden.
Qua andere extra's zoals groente en visolie zou ik gewoon even laten, maar misschien dat de echte ervaren mensen hier meer van weten. Aardappels kan je sowieso beter helemaal niet geven.
Succes!
Door Veerle-scrappyToo
#1418171
Ja, ik weet dat je het meerdere weken moet geven toch met een minimum van 6-9 weken maar ik hoop na al het zoeken zooooooooo hard dat ik na drie weken iets van verbetering kan gaan zien  :-\  Als is het maar dat de bultjes op haar buik verdwijnen of dat ze minder krabt.  't moet nog niet volledig weg zijn maar toch verbeteren, dan zou ik al heel blij zijn.
Door Linda & Kay
#1418184
Ja, ik kan me goed voorstellen dat je dat hoopt. Maar als je na 3 weken nog geen verschil merkt, wil dat nog niet zeggen dat het helemaal niets uithaalt... Hoe kl*te het ook is, wees geduldig en gedisciplineerd... Sterkte ermee.
Door Veerle-scrappyToo
#1418200
Neen als we na drie weken nog geen verschil merken weet ik idd dat ik nog moet doorzetten.  Maar zoals ik al zei: ik wil optimistisch zijn dus we gaan verschil merken  ???  ;D
Door Linda & Kay
#1418208
Haha, op die fiets.. :D Snap hem.  ;D
Sorry, ik heb de mexicaanse griep en ben op dit moment alles behalve optimistisch, haha, maar daar ga ik jou niet mee lastig vallen.
Door Veerle-scrappyToo
#1418253
Fiets??  Snap ik niet echt
Ik kreeg als risicopatiënt een spuit tegen de mexicaanse griep...moet je mij niet over praten, heb er mijn peer ook mee afgezien en voel nu na 3 dagen nog steeds mijn spieren in mijn nek-rug en arm allemaal perfect zitten  maar kan toch al iets meer bewegen:D
Door sandrra
#1418265
Je moet bij een eliminatie dieet niets anders toevoegen. Want stel ze reageert op die viscapsules dan weet je dus niet dat t dat is.
Dus alleen paard voeren. Maar ik zou als ik jou was gaan voor een dier waar je alles van kan krijgen, bijv eend of konijn.
Ik denk dat t paardenbot te hard

En ja je moet t wel de tijd geven dus zeker minimaal 6 weken. Het kan nl ook zo zijn dat in t begin de klachten verergeren.
Door rheawithpixels
#1418402
waarom geef je geen haaksbarf paard dan. daarin zit gemalen bot van paard in.

wij hebben ook een hele tijd eierschaal gegeven aan onze hond omdat ze naast wat kippennekken eigenlijk niet wilde kauwen. Of het nou komt door een hormoonwisseling (ze is een teef van 19 maanden) maar ze heeft sinds ze wel volledig barft veel meer energie. dus zou inderdaad niet voor eierschaal gaan.
Door Veerle-scrappyToo
#1418438
waarom geenhaaksbarf en dus KVV...we hebben haar al twee merken kvv gegeven en je kan het draaien of keren hoe je wil.  Je kan toch nooit 100% zeker zijn wat ze er in steken aan toevoegingen.  Aangezien we nu echt wel 100% zeker willen zijn dat het niet aan één van zo een toevoegingen ligt willen we dus zelf gaan "koken" voor haar zodat we daarna kunnen besluiten: het ligt aan de voeding of niet.  Nu blijf ik toch steeds met de vraag zitten of ze niet aan iets kleins blijft haperen uit Kvv wat het dan ook mag zijn. En er zijn toch nog altijd honden die ook reageren op haaksbarf en energique en CB dus zekerste voor het onzekerste...
Vandaag in "onze" winkel waar we steeds gaan hebben we nu nagevraagd waar hij aan kan komen wat puur vlees betreft en dan kwamen we uit op paard.
Ik ben er zelf nog niet echt op uit gekomen waar we zomaar makkelijk aan kleine bestellingen van puur vlees geraken dat ze nog niet gegeten heeft bovendien.  En ja, konijn kan ik hier idd zomaar in de makro vinden maar dan aan prijzen die toch echt iets te duur zijn vind ik persoonlijk.  Tussen 6-10 euro de kilo...
En meteen grote hoeveelheden kopen...ik heb daar nog de vriezers niet voor met een gezin van vijf ...
Door Happy Tail
#1418467
als je alleen paard gaat voeren de komende weken dan blijf je dus wel met een calcium probleem zitten......want paardenbotten krijgt je hond gewoonweg echt niet kapot. ook aan orgaanvlees heb je dan wellicht alleen hart, lever vind ik voor een opgoeiende hond van belang

klachten kunnen in het begin verergeren, dus om na 3 weken al wat te kunnen concluderen vind ik lastig EN wellicht ligt het helemaal niet aan voeding! dus ook een overweging waard om eens te zoeken naar een dierenarts die meer daarover weet?

Ik zou echt voor Haaks barf gaan. je mag zelfs bij ze komen kijken als je zeker wilt weten wat erin gaat. En in de Haaks barf Paard gaan echt alleen maar ingredienten van paard; dus ook bot
je honde zit volop in de groei dus zou ik zeker dat calciumverhaal even goed oppakken.

succes in ieder geval
Door rheawithpixels
#1418793
Elke KVV heeft zo zijn eigen eigenschappen. CB bevat weer rijst en olietjes en onze honden reageren daar nu niet goed op. CB heeft ook alleen maar gemalen kipkarkas erdoorheen volgens mij.
We hebben vroeger Duck gegeven, maar dat bevat weer graan. Haaksbarf viel in eerste instantie de groente niet zo goed bij de pup, maar ik wil nu toch weer de paard, zalm en konijnvariant geven omdat ik daar geen hele prooidieren van geef dus op die manier probeer ik het menu wat te verbreden. Vooral ook omdat het bot bevat van de genoemde dieren ;-)

Ik zou niet zo snel alleen maar spiervlees geven. volgens mij is paard ook vrij vet-vrij dus weet niet hoe het zit met de energie behoefte.
Door rheawithpixels
#1419292
Ik had dat complex toevallig ook zien staan op die site toen ik zat te lezen wat ze over rauwe voeding schreven. Maar bij mijn weten mag je toch altijd alleen maar natuurlijke calciumbronnen geven omdat bij dit soort varianten het lichaam het overdadige niet kan afbreken? Of is dit gemaakt van gemalen bot?

(het zou namelijk handig zijn voor vakanties)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door