Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1418223
Zijn er mensen hier aanwezig geweest bij de slacht van een koe, geit of ander dier in een slachterij? Was dat achteraf bezien een goede of een slechte ervaring?
Door Anne in Zweden
#1418229
Niet bij het doden zelf. Wel toen de koe daarna in gevild en in grote onderdelen naar binnen werd gebracht, waarna wij er porties van maakten om in te vriezen. (Mijn ouders kochten vroeger een of twee keer per jaar een kwart of een halve koe bij een bevriend boerenechtpaar, daar aten we dan een aantal maanden van (van de koe, niet van het echtpaar)). Is zeker al twintig jaar geleden, maar vond het een interessante ervaring. Je leert echt hoe zo'n beest er vanbinnen uitziet op die manier, heel boeiend (google-afbeeldingen bestond toen nog niet...)!
Door Urs
#1418335
varken, schaap , was voor mijn studie.

Schaap werd Halal geslacht , heb zelf daar nog het ruggenmerg (machinaal)  uitgezogen, we werden aan het werk gezet. Dat was n opdracht, ging over de gewichten van de lammeren in verschillende groepen, hebben ook eerst zelf de lammeren ingeladen op het bedrijf.   varken was een rondleiding bij n slacht huis, de beenham die we meekregen smaakte goed.

Zelf ook al eens kippen geslacht.

Ik heb er geen trauma's van.
Door Lizzy
#1418393
Ja. En dat was een zeer slechte ervaring die ik nooit meer hoop mee te maken. Ik wijd er niet over uit, anders komen de beelden weer terug. Het is niet eens zozeer het moment dat ze verdooft worden met een schietmasker. Als wel de gang er naar toe.
Door Esther Q
#1418424
Vervelend Dorothea en Lizzy :-\

Anne in Spanje, ik zie hier nu elke week de koeien versneden in bakken liggen en de levende koetjes staan nog in de ruimte erachter te wachten. Het eerste bezoek vond ik echt niet leuk. Die arme beestje die daar nieuwsgierig om zich heen staan te kijken. Ik vraag me af of ze al dat bloed en vlees ruiken en hoe ze dat ervaren. Maar goed, ik overweeg om ook eens bij een slacht te kijken. Het gaat er daar heel netjes en rustig aan toe en de slachter is een erg lieve, zachtaardige man. Maar ik vraag me af of het me iets oplevert, of dat ik er alleen maar beroerd van zal worden. Ergens vind ik dat ik het een keer moet zien, of misschien zelfs doen.
Urs schreef: varken, schaap , was voor mijn studie.

Schaap werd Halal geslacht , heb zelf daar nog het ruggenmerg (machinaal)  uitgezogen, we werden aan het werk gezet. Dat was n opdracht, ging over de gewichten van de lammeren in verschillende groepen, hebben ook eerst zelf de lammeren ingeladen op het bedrijf.   varken was een rondleiding bij n slacht huis, de beenham die we meekregen smaakte goed.

Zelf ook al eens kippen geslacht.

Ik heb er geen trauma's van.
Urs, kun je uitleggen hoe het halal slachten en het 'gewone' slachten ging?
Door roos79
#1418535
Niet te lang geleden is er een programma op Llink geweest waarin BN'ers hun gerecht "zelf" moeten samen stellen en dus ook bij de slacht aanwezig zijn.
Heb alleen de aflevering gezien waarin het paard geslacht werd, en dat als ex-paard-liefhebber/houder (ben nog wel liefhebber hoor  ;)). Ik vond het mega heftig en heb echt zitten janken.
Ergens ben ik blij het gezien te hebben, dubbel he?

Vroeger slachtte mijn vader zelf de kippen en als hij een wild konijn geschoten had vilde hij het ook zelf. Vond het als kind interessant niet meer niet minder.

Nu als volwassene, moet ik er niet aan denken zelf naast te staan (tv is dan toch nog weer heel anders).

Ik merk als ik nu de vrachtwagens met kalveren naar de Ekro gaan (hier dichtbij) ik ze altijd een goede reis wens en bedankt voor het leven wat ze geven. Klinkt lekker zweverig maar het voelt wel goed om te doen.  :D

Sinds een half jaar eten we alleen nog vlees van Wildernisvlees, daar staat op de doos van welke koe (leeftijd, plaats waar hij leefde etc) het is geweest, gek genoeg vind ik dat zo fijn! Veel fijner dan zo'n stuk goedkoop supermarktvlees. (hoewel mijn hond in zekere zin dat "goedkope" vlees nog wel eet, hoezo hypocriet  :-[)
Door Esther Q
#1419220
roos79 schreef:Ik merk als ik nu de vrachtwagens met kalveren naar de Ekro gaan (hier dichtbij) ik ze altijd een goede reis wens en bedankt voor het leven wat ze geven. Klinkt lekker zweverig maar het voelt wel goed om te doen.  :D
Wat lief van je :)
Door Urs
#1419229
Esther Q schreef:
Urs, kun je uitleggen hoe het halal slachten en het 'gewone' slachten ging?
Bij het Halal slachten , sprak men een spreuk en sneed de slacht meneer snel de keel van het schaap door en werden ze gelijk op kop gehangen om leeg te bloeden. (zonder verdoven)

De varkens gingen eerst door een soort sluis van twee wanden waar ze verdoofd werden en nu weet ik niet meer of ze verdoofd onthaard werden of eerst dood gemaakt werden, de varkens krijgen dan een steek in de aorta en worden op kop gehangen om leeg te bloeden. Het ontharen weet ik niet zo goed, dacht door vlammen en ze gingen daarna in een bad en dat stonk. Op zich heb ik er geen problemen mee om te kijken bij n slacht maar bij bepaalde luchten wordt ik niet goed, dan ga ik spontaan  :puke:. Scheelt denk heel veel dat ik n heel nuchter persoon ben.
Door roos79
#1419238
Wat ik niet helemaal snap van het zgn "verdoven" bij bijv. paard en koe. Ze doen dat dmv een schot voor het hoofd/kop. Het dier stort dan in elkaar, en is in mijn ogen dan gewoon hartstikke dood. Waarom noemen ze dat nou verdoven?
Ik snap dat je om het als consumptie geschikt maken het bloed eruit moet, dus dat daarom de aorta doorgesneden (keel?) word.

Hetzelfde bij Halal, wat zou zo'n geit/schaap er nou van voelen dat zijn keel in 1x doorgesneden is? Is hij dan minder "snel" dood dan bij een kopschot?
Door Urs
#1419247
roos79 schreef: Wat ik niet helemaal snap van het zgn "verdoven" bij bijv. paard en koe. Ze doen dat dmv een schot voor het hoofd/kop. Het dier stort dan in elkaar, en is in mijn ogen dan gewoon hartstikke dood. Waarom noemen ze dat nou verdoven?
Ik snap dat je om het als consumptie geschikt maken het bloed eruit moet, dus dat daarom de aorta doorgesneden (keel?) word.

Hetzelfde bij Halal, wat zou zo'n geit/schaap er nou van voelen dat zijn keel in 1x doorgesneden is? Is hij dan minder "snel" dood dan bij een kopschot?

Omdat het hart nog moet kloppen om leeg te bloeden, met het soort verdoven bij de slacht klopt het hart nog, en zijn ze nog niet werkelijk dood.

Bij halal doet het waarschijnlijk pijn als je strot wordt doorgesneden maar ze zijn wel snel dood vanwege het bloeden.

Dood bij de slacht is als het hart niet meer klopt.
Door roos79
#1419259
ah op die fiets. Logisch, had het zo nog niet bedacht.

Ik had zoiets van, een schot door je hoofd, dan stopt je hart vanzelf.

Heb wel eens begrepen, volgens mij vanuit een artikel hier op BP, dat het Halal slachten niet per definitie "pijnlijker-vervelender" moet zijn voor een dier. En dat de "persoonlijke" aandacht hierin meer is dan bijv. reguliere (massale) slacht.
Door Urs
#1419328
Ik vond zelf het halal slachten "diervriendelijker" dan het regulier slachten. Ook nadat de dieren dood waren vond ik het respectvoller.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door