Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1414228
Beste allemaal,

Ik ben de eigenaar van de bordeaux dog Hooch (9 maanden oud). Sinds 1,5 maand heeft Hooch 1x p/w epileptische aanvallen (30-40 sec). Natuurlijk gelijk de dierenarts geinformeerd. Uit bloed- en urineonderzoek komen geen verontrustende zaken. Blijkt dus primaire epileptie te zijn. Na de 4de aanval echter op medicatie (phenobarbital) gezet. Daar breekt hij nog steeds 1 x p/w doorheen. Dierenarts bellen en medicatie verhogen etc.. Nu begrijp ik dat voedsel een aanval kan triggeren. Hooch krijgt Royal Canin brokken en daar zitten oa. conserveringsmiddelen en antioxidanten in. Wie van jullie heeft ervaring met het veranderen van voedsel en daarmee het vertragen van een volgende aanval?  Geschreven in het belang van Hooch. Met groeten, Guido 
#1414285
De baas van Spike kwam er achter dat granen in welke vorm dan ook een aanval kunnen triggeren. Je zou dus kunnen kijken of dat werkt bij Hooch. Dus vers voeren (barf of kvv) zonder enige vorm van graan er in, ook geen rijst. Het zijn nl niet de gluten maar de koolhydraten die de problemen geven. Bij Spike waren zelfs kippennekken taboe omdat daar wel eens een graantje in zit en dan was het gelijk mis.
#1414320
Eén van mijn shelties heeft op latere leeftijd aanvallen gekregen. Zij had op een gegeven moment 30 aanvallen in de maand. Eerst hebben we haar op homeopathie gezet, dat hielp iets, daarna heb ik haar op advies van de dierenarts op vers gezet (gluten en granenvrij) . Meteen kon je al zien dat ze ging veranderen. Ze werd langzaamaan weer een vrolijke meid. De aanvallen bleven uit voor 14 dagen totdat ze weer wat oude brokken had gevonden kreeg ze meteen weer aanvallen. Hierna hebben we alles wat gluten en granen bevatte, alle droge fabrieksvoer en koekjes de deur uit gedaan en ze bleef opknappen. We hebben nog een paar aanvallen gezien, die allemaal te herleiden waren naar iets.

21 augustus 2007 was haar laatste aanval. Ze is al meer dan 2 jaar aanvalsvrij na het veranderen van voer! Het kan echt veel uitmaken. Wij enten ook niet meer. Geven geen onwormingsmiddelen als het niet nodig is, en ook geen anti-vlo middelen als het niet nodig is. Eigenlijk alles wat chemisch is laten we hier weg, en wordt alleen gebruikt indien het echt nodig is. We kijken ook altijd eerst als ze iets heeft, of wij het homeopatisch of natuurlijk op kunnen lossen. Dus zo weinig mogelijk reguliere medicijnen.

Heel veel suc6 met overzetten, ik zou er zeker voor vers gaan. Het wil niet altijd zeggen dat een hond aanvalsvrij wordt, maar het is zeker altijd beter voor een Epileptische hond.
#1414437
Guido Bouwman schreef: Beste allemaal,

Ik ben de eigenaar van de bordeaux dog Hooch (9 maanden oud). Sinds 1,5 maand heeft Hooch 1x p/w epileptische aanvallen (30-40 sec). Natuurlijk gelijk de dierenarts geinformeerd. Uit bloed- en urineonderzoek komen geen verontrustende zaken. Blijkt dus primaire epileptie te zijn. Na de 4de aanval echter op medicatie (phenobarbital) gezet. Daar breekt hij nog steeds 1 x p/w doorheen. Dierenarts bellen en medicatie verhogen etc.. Nu begrijp ik dat voedsel een aanval kan triggeren. Hooch krijgt Royal Canin brokken en daar zitten oa. conserveringsmiddelen en antioxidanten in. Wie van jullie heeft ervaring met het veranderen van voedsel en daarmee het vertragen van een volgende aanval?  Geschreven in het belang van Hooch. Met groeten, Guido 
Voor iedere hond geldt dat een pure verse voeding gezonder is, maar voor een hond met epiletische aanvallen geldt dat nog harder. Honden met epilepsie kunnen heftiger reageren op allerlei chemicaliën, dus ook kleurstoffen en lillukke anti-oxydanten in voer kunnen een trigger zijn voor een aanval.
Als je omschakeld naar vers doe dit dan in tijdsbestek van circa een week zodat de omschakeling niet al te abrupt verloopt.

Ik zou je zowieos willen adviseren je aan te melden bij het forum voor epileptische honden http://www.epilepsiebijhonden.nl/ daar vind je een bron van info en kun je al je vragen kwijt.
Hoeveel fenoral krijgt je hond momenteel? 
#1416598
En inderdaad ook opletten met entingen.
Mijn hond had ook epi en ben ook overgeschakeld naar voeding zonder BHA-BHT.
Hier heeft het geen verandering teweeg gebracht.
Maar ik ben wel mee met het feit dat brokken voor de hond niet positief zijn.
Kijk maar eens op het forum dat al is vermeld.
Je gaat daar heel veel steun krijgen en info.
Allemaal eigenaars van een hond met epi.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door