Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1416348
Ben net terug van de da. Kain had zijn hele ogen rood, het derde ooglid hing er uit en ook heeel veel van die afscheiding.

Bleek het een Folliculaire Conjunctivitis te zijn.. (heb even om verduidelijking gevraagd..Blaasjes op het ooglid).
Nu heb ik daar oogdruppels voor meegekregen en wel: helgritin PD. Ik ben aant proberen de gebruiksaanwijzing te lezen.. Maar dat is niet te doen voor mij. Ik heb google al in de arm geslagen.. Maar het schiet niet op :biggrin2:

Zou iemand mij kunnen helpen??

Samenstelling
Per ml: gentamicinesulfaat overeenkomend met 3 mg gentamicine, 10.000 I.E.
polymyxine-B-sulfaat, dexamethasondinatriumfosfaat overeenkomend met 1 mg dexamethason.


Eigenschappen
Gentamicine is een antibioticum met een breed spectrum werking tegen grampositieve en gramnegatieve bacteriën. Polymyxine-B-sulfaat heeft een bactericide effect op gramnegatieve bacteriën. Dexamethason is een (synthetisch) corticosteroïd. De belangrijkste farmaceutische eigenschap van corticosteroïden is de ontstekingsremmende werking.


Doeldier
Hond en kat.


Indicaties
Ontstekingen van het voorste oogsegment, zoals keratoconjunctivitis, allergische conjunctivitis, sklerokeratitis en blepharitis veroorzaakt door voor gentamicine en polymyxine-B gevoelige bacteriën zoals Pseudomonas aeruginosa, Proteus spp., Staphylococcus aureus of E. coli op geleide van een specifiek antibiogram.


Contra-indicaties
Ulcus cornea; oogaandoeningen van virale oorsprong; oogaandoeningen die gepaard gaan met diepe ulceratie zonder vascularisatie; glaucoom.


Bijwerkingen
Topicaal toegepaste corticosteroïden kunnen de intra-oculaire druk verhogen; topicaal toegepaste cortico-steroïden remmen de epithelisatie van de cornea.


Dosering/Toediening
Uitwendig. 3 tot 4 maal daags 1 à 2 druppels, gedurende 3 tot 5 dagen, in de conjunctivaalzak druppelen.


Waarschuwingen
Bij diepe ooginfecties waarbij dreiging bestaat voor een systemische infectie tevens systemische antibiotica toedienen.
In verband met sensibilisatie en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.



Ik weet wel hoe en hoevaak ik het moet toedienen, maar zou het toch prettig vinden als ik de bijsluiter begrijp..
Door Mevroi Kruim
#1416399
Druppels bestaan uit een AB (gentamicine), een ontstekingsremmer (dexamethason) en nog een AB. Gramnegatief en -positief gaat over hoe bacterien reageren op een bepaalde manier van kleuren, het is een soort determinatie-kenmerk.

Helpen bij ooginfecties door bepaalde bacterien (zie het lijstje).
Niet toepassen in geval van virus-infectie, glaucoom (=te hoge druk in de oogbol), zweer op het hoornvlies, dieperliggende zweer in het oog.

Plaatselijk toegepast kunnen de druppels de druk in de oogbol verhogen (vandaar niet toepassen bij glaucoom) en herstel van het hoornvlies tegengaan (vandaar niet toepassen bij ulcus).

Handschoenen dragen om te voorkomen dat je zelf de druppels op de huid krijgt: je kunt er allergisch of overgevoelig op reageren.
Door Lizzy
#1416412
Nadia schreef: Ben net terug van de da. Kain had zijn hele ogen rood, het derde ooglid hing er uit en ook heeel veel van die afscheiding.

Bleek het een Folliculaire Conjunctivitis te zijn.. (heb even om verduidelijking gevraagd..Blaasjes op het ooglid).
Nu heb ik daar oogdruppels voor meegekregen en wel: helgritin PD. Ik ben aant proberen de gebruiksaanwijzing te lezen.. Maar dat is niet te doen voor mij. Ik heb google al in de arm geslagen.. Maar het schiet niet op :biggrin2:

Zou iemand mij kunnen helpen??

Samenstelling
Per ml: gentamicinesulfaat overeenkomend met 3 mg gentamicine, 10.000 I.E.
polymyxine-B-sulfaat, dexamethasondinatriumfosfaat overeenkomend met 1 mg dexamethason.
In het kort zit hier dus antibiotica in en dexamethason, oftewel corticosteroïd.
Eigenschappen
Gentamicine is een antibioticum met een breed spectrum werking tegen grampositieve en gramnegatieve bacteriën. Polymyxine-B-sulfaat heeft een bactericide effect op gramnegatieve bacteriën. Dexamethason is een (synthetisch) corticosteroïd. De belangrijkste farmaceutische eigenschap van corticosteroïden is de ontstekingsremmende werking.
Het is dus een breedspectrum AB die tegen allerlei soorten bacterieen werkt (grampositief en negatief, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gram-posit ... eri%C3%ABn en http://nl.wikipedia.org/wiki/Gram-negat ... eri%C3%ABn).
Doeldier
Hond en kat.
Voor de hond en voor de kat :biggrin2:
Indicaties
Ontstekingen van het voorste oogsegment, zoals keratoconjunctivitis, allergische conjunctivitis, sklerokeratitis en blepharitis veroorzaakt door voor gentamicine en polymyxine-B gevoelige bacteriën zoals Pseudomonas aeruginosa, Proteus spp., Staphylococcus aureus of E. coli op geleide van een specifiek antibiogram.
Te gebruiken bij oogontstekingen van de voorste oogkamer, keratoconjunctivitis is een ontsteking veroorzaakt door een virus en het is een zeer besmettelijke ooginfectie, allergische conjunctivitis is dus een ontsteking veroorzaakt door een allergische reactie, sklerokeratitis en blepharitis zijn volgens mij ontstekingen van het oogwit, ontstekingen aan het hoornvlies en ontstekingen aan het ooglidrand en dan veroorzaakt door bacterieen zoals de Pseudomonas aeruginosa, proteus spp, etc.
Contra-indicaties
Ulcus cornea; oogaandoeningen van virale oorsprong; oogaandoeningen die gepaard gaan met diepe ulceratie zonder vascularisatie; glaucoom.
Het wordt ontraden bij oogontstekingen waarbij het hoornvlies is beschadigt, oogaandoeningen van virale oorsprong (daar helpt geen AB tegen), en oogaandoeningen die gepaard gaan met diepe ontstekingen zonder... Tja, vascularisatie betekent volgens mij doorbloeding. Dus diepe ontsteking zonder doorbloeding? Geen flets idee! En niet te gebruiken bij glaucoom (te hoge druk in oogbol).
Bijwerkingen
Topicaal toegepaste corticosteroïden kunnen de intra-oculaire druk verhogen; topicaal toegepaste cortico-steroïden remmen de epithelisatie van de cornea.
De cortico's kunnen de intra-oculare druk verhogen. Intra-oculare druk is de vloeistof druk in het oog die veroorzaakt wordt door de constante aanmaak en doorstroming van het vocht in de voorste oogkamer. De cortico's remmen ook de vorming van epitheelcellen (van het cornea), tijdens de wondgenezing.

Dosering/Toediening
Uitwendig. 3 tot 4 maal daags 1 à 2 druppels, gedurende 3 tot 5 dagen, in de conjunctivaalzak druppelen.


Waarschuwingen
Bij diepe ooginfecties waarbij dreiging bestaat voor een systemische infectie tevens systemische antibiotica toedienen.
In verband met sensibilisatie en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.
Volgens mij bedoelen ze hier dat bij diepe ooginfecties waarbij dreiging bestaat tot het uitbreiden van de infectie, men dan ook systemische antibiotica moet toedienen. En, je moet direct huidcontact vermijden omdat het middel een allergische reactie (contact dermatitis = huidontsteking tengevolge van contact met irriterende stoffen of stoffen waarvoor overgevoeligheid bestaat) kan veroorzaken en de huid er overgevoelig op kan reageren.

Leuk he, van die Jip en Janneke bijsluiters >:(
Door Nadia
#1416435
Pffff dank jullie wel!!
Ja geweldig ja.. Ik denk even de bijsluiter lezen.. Ik kon er geen chocola van maken.. Het is me nu wel allemaal duidelijk..
Je moet tegenwoordig meer dan abn kennen en kunnen om een bijsluiter te lezen.. Pfff..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door