Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EvaFrerichs
#141629
Hallo allemaal!

Ik heb deze site al vaak gebruikt om op te zoeken of bepaalde dingen goed of slecht voor mijn honden zijn. Ik ben geen fulltime, niet eens een parttime barfer, maar ik geef ze wel eens wat tussendoor; dan bedoel ik wortels, druiven, appels, ander fruit en soms overgebleven (zoutloos) gekookte groente. Ze krijgen als gewoon voer 2x daags Duck Compleet Pens.
Waar ik niks over kan vinden is over maiskolven. Dus geen losse mais uit blik, maar gewoon hele kolven. Wij eten het zelf regelmatig en als er een of twee overblijven geef ik die aan de honden; ze zijn dan dus gekookt.
Kan iemand mij vertellen of ik hier goed of slecht aan doe? De honden vinden het fantastisch... maar of het ook gezond voor ze is, weet ik dus niet.
Ik hoop dat iemand hier voor mij een antwoord op heeft.

Alvast bedankt!

Groetjes, Eva
Door Lizzy
#141702
Hoi Eva, ook parttime barfers zijn hier welkom hoor! Dus, welkom!

Persoonlijk denk ik dat maiskolven zeer slecht verteerbaar zijn. En daarnaast bevat het erg veel zetmeel/koolhydraat. En, veel honden zijn allergisch voor mais. Dat uit zich meestal in huid/darm problemen. Dus, al met al niet echt gezonde voeding voor de hond. Maar ja, mocht je je hond een keer een maiskolf als tussendoortje willen geven en ze kunnen er goed tegen: prima! Ik eet ook wel eens een Cornetto!

Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#141715
Wanneer je de mais wil geven houd dan in godsnaam de kolven ZELF vast terwijl je hond de mais eraf kluift.
de kolven zijn onverteerbaar en kunnen hele grote problemen veroorzaken wanneer ze door je hond in stukken worden opgegeten.

– we learned this tragic fact through the recent death of one of our dogs. Upon talking to vets and associates - everyone had either lost a dog to a corncob or knew someone who had. Throw your corncobs out in the protected trash in the garage and do not feed them to the squirrels in your yard where your dog can get at them. Dogs eat corncobs and shallow huge chunks, which leads to impaction, which leads to surgery or death.
http://www.tenderfoottraining.com/dangers.html

10. Corncobs, peach pits, wood grilling skewers, and similar indigestible food accoutrements. Dogs will gulp down the most amazing things, but unfortunately, those things can get stuck in the esophagus, stomach, or intestines, and surgery may be required to remove them.
http://www.urbanhound.com/houndHealth/S ... sp?QID=170
Door willieD
#141755
Swinny schreef: Hallo allemaal!

Ik heb deze site al vaak gebruikt om op te zoeken of bepaalde dingen goed of slecht voor mijn honden zijn. Ik ben geen fulltime, niet eens een parttime barfer, maar ik geef ze wel eens wat tussendoor; dan bedoel ik wortels, druiven, appels, ander fruit en soms overgebleven (zoutloos) gekookte groente. Ze krijgen als gewoon voer 2x daags Duck Compleet Pens.
Waar ik niks over kan vinden is over maiskolven. Dus geen losse mais uit blik, maar gewoon hele kolven. Wij eten het zelf regelmatig en als er een of twee overblijven geef ik die aan de honden; ze zijn dan dus gekookt.
Kan iemand mij vertellen of ik hier goed of slecht aan doe? De honden vinden het fantastisch... maar of het ook gezond voor ze is, weet ik dus niet.
Ik hoop dat iemand hier voor mij een antwoord op heeft.

Alvast bedankt!

Groetjes, Eva
niet doen,de kolf zelf is gevaarlijk voor honden,ze verteren dit niet.
mais kan je rustig een x geven
Door Petra de Jong
#142261
Ik vraag me af of ze de maïs zelf dan wel verteren. Als ik maïs gegeten heb en ik ga naar de WC de volgende dag... Nou ja, you get the point. ;D
Gebruikersavatar
Door Binno
#142271
Petra de Jong schreef: Ik vraag me af of ze de maïs zelf dan wel verteren. Als ik maïs gegeten heb en ik ga naar de WC de volgende dag... Nou ja, you get the point. ;D
:-X ;D Nee, denk het niet want de mais komt er dan gewoon aan de andere kant terug uit zoals ie er van voor ingegaan is... ;D ;D ;D Is met de meeste groenten, wortelen bvb, ook zo, als ze niet gepureerd worden gegeven, omdat de hond het zo niet kan verteren, mist er het enzym voor of zoiets... :-\ ;)
Door Lizzy
#142273
Nee, zoals ik al eerder schreef, mais wordt niet verteert. Zou je het vermalen, dan wordt het wel verteert, maar nog steeds blijft de vraag "is het gezond?". Ik vind van niet. En nu blijkt een kolf ook nog eens gevaarlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door