Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1415868
Wat geef ik mijn hond aan extra´s om in gewicht aan te komen.

Baiko is nu weer volop in de jacht bezig, en dit vreet energie. Zijn conditie is super, maar ik merk dat hij nu toch weer wat gewicht kwijt raakt. Hij is altijd mooi slank, maar veel slanker hoeft het niet.
Hij zou zo´n 30 kg moeten wegen, ik voer hem al 990gr per dag. 


Wat kan ik erbij geven wat lekker aanzet?
#1415875
Jol schreef: Ik kamp met hetzelfde probleem. Ze hebben mij gezegt meer voeren en als ik me niet vergis ook wat meer lam omdat dat wat vetter is.

Hier krijgt dus de hond die 20-22 kilo moet wegen tussen de 900 en 1200gr per dag.
Border Collie? sta ik niet vreemd van te kijken  :biggrin2:
#1415878
Meer voeren werkt ook wel en dat doe ik ook, maar ik wil net een beetje extra met wat minder, snap je ???

Ik voer inderdaad ook lam, eend, gans, rund, kip, kalkoen, haas, fazant en nog veel meer,( ik kom er even zo snel niet op).
Yoghurt, ei, vis (zalm en sardientjes), beetje groente.
Maar even buitenom het extra vlees en vettere vlees, wat kan ik dan nog meer geven?

Heb net even Satinballs opgezocht, maar daar ben ik niet zo wild van. Er wordt havermout aan toegevoegd. En hoogstwaarschijnlijk heeft hij een granenallergie. Er was geen een brok voorheen waar hij tegen kon. Dus dat durf ik niet uit te proberen.

Schapenvet wordt ook wel eens gezegd, maar daar zijn ook de meningen weer over verdeeld.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 12 nov 2009, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#1415915
May Linn schreef: Border Collie? sta ik niet vreemd van te kijken  :biggrin2:
Jip, border schnollie Duster.
Als de sint zo veel zou wegen zou ik mee heeeeeel diep moeten schamen.  ;)
De andere bc krijgt overigens +/-400gr en is eigenlijk nog wat aan de 'mollige' kant, al word dat nu ook een beetje minder.
WillyP schreef: Meer voeren werkt ook wel en dat doe ik ook, maar ik wil net een beetje extra met wat minder, snap je ???

Ik voer inderdaad ook lam, eend, gans, rund, kip, kalkoen, haas, fazant en nog veel meer,( ik kom er even zo snel niet op).
Yoghurt, ei, vis (zalm en sardientjes), beetje groente.
Maar even buitenom het extra vlees en vettere vlees, wat kan ik dan nog meer geven?

Heb net even Satinballs opgezocht, maar daar ben ik niet zo wild van. Er wordt havermout aan toegevoegd. En hoogstwaarschijnlijk heeft hij een granenallergie. Er was geen een brok voorheen waar hij tegen kon. Dus dat durf ik niet uit te proberen.

Schapenvet wordt ook wel eens gezegd, maar daar zijn ook de meningen weer over verdeeld.
Vet is natuurlijk ook niet alles. Volgens mij word de ontlasting daar ook zachter van.

Zou het mogelijk zijn om hem overdag wat stukjes vlees te geven, als extra, zodat hij verdeeld over de dag wat voeding binnen krijgt die hij kan verbruiken ipv zijn 'reserves'? Of klinkt dat nu weer heel stom?

Ik citeer uit een ander topic ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 779.0.html )
diana&pieter schreef: bikkel heeft een tijdje geleden ook erg weinig gewogen van 33 kg naar krap 30 kg.. Ik heb toen gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn en hij bleek wormen te hebben. ontwormd maar hij kwam nog steeds niet veel aan. Ik heb toen gewoon mijn percentage omhoog geschroefd van 1000 a 1200 gram naar 1600 gram, het is misschien even veel maar hij is nu weer netjes 34 kilo, kan zijn ruggegraat niet zien als hij gewoon normaal staat en ga nu langzaam weer minderen met de hoeveelheid. Ik ben wel vette soorten gaan geven bv geit en dan het vet laten zitten, net als die velletjes die aan de kip zit. eerder haalde ik die eraf maar die schijnen goed te zijn om ze te laten aankomen. Ook geef ik kefir van geitenmelk (ook lekker vet) en als de fles geitenmelk op moet krijgt hij dat ook.
#1415984
WillyP schreef: Meer voeren werkt ook wel en dat doe ik ook, maar ik wil net een beetje extra met wat minder, snap je ???

Ik voer inderdaad ook lam, eend, gans, rund, kip, kalkoen, haas, fazant en nog veel meer,( ik kom er even zo snel niet op).
Yoghurt, ei, vis (zalm en sardientjes), beetje groente.
Maar even buitenom het extra vlees en vettere vlees, wat kan ik dan nog meer geven?

Heb net even Satinballs opgezocht, maar daar ben ik niet zo wild van. Er wordt havermout aan toegevoegd. En hoogstwaarschijnlijk heeft hij een granenallergie. Er was geen een brok voorheen waar hij tegen kon. Dus dat durf ik niet uit te proberen.

Schapenvet wordt ook wel eens gezegd, maar daar zijn ook de meningen weer over verdeeld.
Ehhh... Nee :-[
De methode om je hond niet af te laten vallen/aan te laten komen is meer voeren. Je kunt dan inderdaad de vettere soorten geven. Ik vind satinballs ook helemaal niks. En schapenvet ook niet. Wat moet een hond daar allemaal mee? Ik zou gewoon meer voeren.

Waar sommige succes mee hebben en dat vind ik dan nog prima gaan: volle kwark (da's net slagroom) met een geprakt banaantje er doorheen. En een schep rauwe honing. En dat naast de 'normale' maaltijd.
#1416075
Schapevet is best goed, maar niet het bewerkte schapevet dat ze in de winkels verkopen. Je zult voor goed schapenvet dus naar een slachterij moeten. Het is zeker te koop bij islamitische slachterijen. Dit is het onbewerkte schapenvet en dat moet je hebben.
#1416077
Xada schreef: Schapevet is best goed, maar niet het bewerkte schapevet dat ze in de winkels verkopen. Je zult voor goed schapenvet dus naar een slachterij moeten. Het is zeker te koop bij islamitische slachterijen. Dit is het onbewerkte schapenvet en dat moet je hebben.
Wat bedoel je met best goed? Wat voegt het toe?
#1416108
Hier werkt meer en evt wat vettere soorten prima, zeker op de langere termijn .
Mocht de maaltijd dan te groot worden , kan je gerust naar twee keer per dag voeren.

Hier dus ook een lat magere border in het wedstrijdseizoen, eet rustig meer dan een kilo barf weg en je ziet het er niet aan af.
Schapevet ed geef ik niet erbij , wel eens een vet visje.
Wat ik wel doe is als ik een heel vet stuk vlees heb, daar een gedeelte van af halen en het bij een magere maaltijd erbij geven.
Dan blijft het motortje lekker branden ;)
#1416155
Lizzy schreef: Wat bedoel je met best goed? Wat voegt het toe?
Ik heb het er wat verkeerd neergezet. Eigenlijk bedoel ik dat er in het bewerkte schapenvet uit de winkel totaal niets zit. Als je het dan toch wil geven, neem dan het onbewerkte vet uit een slachterij. Ik heb gehoord dat het goed schijnt te zijn voor hart en bloedvaten, maar zou niet weten wat het daar doet. De vacht gaat er ook van glanzen, maar dat doen de barfingrediënten natuurlijk ook al. Wel voegt het wat meer vet toe waardoor de honden wat meer aankomen. Maar ook daarvoor zijn er vele andere mogelijkheden.
#1416208
Bedankt voor alle reacties.
Ik haal eruit wat me aanspreekt, ten eerste meer voeren en de volle kwark met banaan zie ik ook wel zitten. Geen schapenvet en satinballs.
Ik denk dat ik dan ook in de ochtend maar een klein beetje extra geef. Normaal voer ik na de lange ronde. Vanochtend is hij met mij en het paard meegeweest, flink kilometers gevreten en dan krijgt hij daarna bij thuiskomst zijn dagportie. Ik zou dan nu ook vanavond voor het slapen gaan nog een extra hapje kunnen geven.

We geven voor de jacht ook altijd een extra hapje, vaak niet te veel. Hoeveel kan het kwaad als hij voordien een extra hapje eet (ong. 200/300gr)? I.v.m. maagtorsie?
Na de jacht woensdag had hij heel veel honger. Hoe verdeel ik dan het voer overdag als hij om 13.00 vertrekt voor de jacht? Geef ik het vlak ervoor of toch een aantal uur ervoor?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door