Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gertruida.
#1414434
Ik kreeg net een tel . of ik iets meer wist over deze aandoening Legg Perthes- Calve,  weten jullie hier meer van en is een operatie afdoende ? Is er ook medicatie voor ?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1414494
ieks eng, zoveel tentamens uit m'n hoofd geleerd dat gelijk het volgende zinnetje naar boven komt: avasculaire necrose van femurkop en hals.  :-[  :-[

In normaal nederlands: het afsterven van de heupkop door ontbreken van doorbloeding. Komt regelmatig voor bij yorkshire terrier en westie. Eigenlijk is de prognose vrij goed. De afgestorven heupkop wordt verwijderd en er vormt zich een soort nieuw gewricht van bindweefsel. De eerste keer dat ik dat hoorde vond ik dat heel bizar, die honden lopen normaal rond zonder heupkop.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1414816
In mijn geheugen heet het Calve - Legg Perthes. Voor zover mijn geheugen gaat bestaat er geen medicatie voor en helpt een operatie afdoende. Ik heb het een keer gezien bij een Westie.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1415101
oeps, ik schrik daar toch wel van........ Rakker maar heel goed in de gaten houden.

als ik het goed begrijp uit die link van Truus, begint dat al op puppenleeftijd???
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1415524
Dian schreef: oeps, ik schrik daar toch wel van........ Rakker maar heel goed in de gaten houden.

als ik het goed begrijp uit die link van Truus, begint dat al op puppenleeftijd???
Komt alleen voor op jonge leeftijd, Rakker is al buiten de gevarenzone  :)
Gebruikersavatar
Door Dian
#1415830
*Dorothea* schreef: Komt alleen voor op jonge leeftijd, Rakker is al buiten de gevarenzone  :)
gelukkig maar dan. Dat gaan dus heel snel als ze die aandoening hebben? Ik bedoel dat di heup dan heel snel eigenlijk "weggevroten" wordt?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1415841
Dian schreef: gelukkig maar dan. Dat gaan dus heel snel als ze die aandoening hebben? Ik bedoel dat di heup dan heel snel eigenlijk "weggevroten" wordt?
Ja dat gaat vrij snel, het bloedvat dat voor de bloedvoorziening zorgt functioneert niet goed waardoor de heupkop afsterft.
Door brie
#1415873
Ik ken het alleen bij mensen. Het komt dan voornamelijk bij jonge jongentjes voor. Een vriend van me heeft op jonge leeftijd (9 jaar) een jaar in een rolstoel gezeten vanwege perthes.
Wist niet dat deze aandoening ook bij honden voor kan komen. Komt het dan ook vaker bij reuen dan bij teefjes voor?
Door Elvira
#1417356
Ik ken een chinees naakthondje dat er aan geopereerd is. De eigenaren hebben haar gekocht nadat ze geopereerd was, dus ik weet niet hoe snel het herstel gaat. De hond heeft zo te zien nergens last van.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1417552
Hond van mijn schoonzus heeft dit gehad.
Zij is geopereerd in de Wagenrenk, en vrij snel genezen. Aan het hondje is niets meer te merken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door