Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1414050
Allereerst wil ik me even voorstellen aangezien dit het eerste bericht is wat ik plaats op barplaats.
Ik ben Else en ik heb een duitse herder reu van 1 jaar 4 mnd.
Hij is (natuurlijk) de allerliefste/ leukste hond die d'r is en zit nu terwijl ik dit bericht aan het typen ben de hele tijd met z'n koppie onder mijn arm te beuken zodat het typen wat moeilijker wordt  :-\
We trainen G&G en nu sinds kort ook behendigheid wat Duko helemaal super vindt!

We hebben alleen en klein probleempje met het voer en er is vast iemand die nog goede tips kan geven aan mij.
We hebben al veel soorten voer uitgeprobeerd bij onze hond i.v.m. jeuk/ hotspots en zeer wisselende ontlasting. Sinds een half jaar geven we KVV eerst carnibest nu smuldier glutenvrij, daarbij barfen we soms ietsje : kippennekken, zalm etc. . Aangezien de ontlasting nog altijd wisselend is heeft Tannetje me geadviseerd om een eliminatiedieet te gaan volgen.
Nu is het probleem dat hij wat ik tot nu toe heb geprobeerd niet lust (verwende hond...)
Ik heb eend geprobeerd en konijn. Hij denkt er niet aan om het op te eten....
Ik heb vanmorgen geprobeerd om de konijnenkop helemaal fijn te slaan met een hamer (in een plastic zakje) en dat te vermengen met wat smuldier maar dan nog eet hij het niet op.
Het enige wat hij doet ik dat ie de gesplashte konijnenkop door de hele kamer gaat slepen... :-\

Heeft iemand een idee wat ik kan gaan proberen om hem aan het eten te krijgen???

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Grt Else
#1414056
Beste Else

gewoon over 12 of 24 uur opnieuw aanbieden, want wellicht is zijn honger niet groot genoeg....
je ook dan eens kunnen kijken voor een KVV met alleen eend of konijn. Bijvoorbeeld de Haaks barf. dat is geschikt voor een eliminatie dieet. Hier lusten ze ook geen echt konijn, maar als het gemalen is dan wel.
#1414062
Je hondje is ook op een leeftijd om te puberen en dingen uit te proberen bij het vrouwtje, ondanks dat het de allerliefste van de hele wereld is ;)

Ik zou eerst stug volhouden met of de eend of het konijn, gewoon steeds hetzelfde aanbieden en geen aandacht geven bij het eten. Hoe meer aandacht je er aan geeft, hoe meer signaal je de hond geeft dat het eten een stressvol ritueel is.
Als blijkt dat hij het gewoon echt niet lust ja dan zou ik op zoek gaan naar een alternatief, een ander basisingredient of inderdaad gemalen spul.
Maar een hond kan prima een week zonder eten, dus niet in paniek raken als hij een paar dagen niet eet hoor :) 't Is niet leuk, maar een hond met kwalen of een zeer lastige eter is nog minder leuk.

Succes met je boevemans! :)
#1414104
Welkom op Barfplaats, fijn dat je ons gevonden hebt  :biggrin2:

Het is een onervaren Barf hond, dus ik denk dat het ook uit kan maken welke delen van konijn of eend je geeft.
Heb je al eens eendennek geprobeerd, dat kauwt gemakkelijker weg dan karkas.
Van wat je aanbied eerst een paar stukjes vlees er vanaf snijden en geven, zodat hij kan proeven en zodat jij weet dat hij het wel lust. Dan de rest geven en dan moet er geknaagd worden.
Ga er niet bij staan/zitten, maar kijk op een dusdanige manier dat de hond jou niet ziet, ik denk dat er inderdaad ook pubergedrag bij zit  :)

Borke was ook een luie eter, ze groeien er wel overheen  :biggrin2:
Wat ook kan helpen is voortaan 1x per dag eten geven, dan heeft je hond meer trek en dan zetten ze zichzelf makkelijker er overheen om te gaan kauwen.
#1414286
Bedankt voor jullie reacties.
Ik moet dus gewoon iets strenger zijn  >:(, ga 't proberen
Ik heb al geprobeerd om stukjes vlees van de konijnenpoot af te snijden, dit neemt hij dan in z'n mond en spuugt het vervolgens meteen weer uit.....
Heb wel diverse kvv soorten bekeken als bijvoorbeeld carnibest maar je betaald je wel helemaal scheel als je dan eend o.i.d. gaat kopen.
Bij de carnibest kost het bijvoorbeeld 4.85 euro per kg en onze hond (van 40kg) eet bijna 1 kg per dag dus dan ben je per maand wel erg veel geld kwijt vind ik.
1 keer per dag eten geven is misschien inderdaad ook een optie.

Anders ga ik het denk ik proberen te malen (kennis heeft een gehaktmolen).

i.i.g. bedankt!
#1414288
Mee eens, strenger zijn. Het kan zijn dat hij aan het uitproberen is, het kan zijn dat hij het niet als eetbaar herkent, het kan ook zijn dat hij niet voldoende honger heeft (op die leeftijd hebben ze vaak minder nodig omdat ze veel minder groeien). Sowieso is het dan handig om te zorgen dat hij wel honger heeft, een hond valt niet gelijk om als hij eens een paar maaltijden overslaat.
#1415671
Hij heeft ondertussen 2 1/2 dag niks gegeten. :-[
Ik zet hem steeds z'n bak voor met konijnenpoot en na 5 minuten haal ik de bak weer weg en dat biedt ik het 12 uur later weer aan.
Tot nu toe denkt hij er nog steeds niet aan om 1 hapje te nemen ook niet als ik er wat vlees af snijd.
Ik begrijp uit de vorige tips dat het geen kwaad kan om je hond 1 week niks te geven maar toch gaat het wel ietsje tegen mijn gevoel in hier nog veel langer mee door te gaan. Is dit een terecht gevoel of moet ik nog steeds gewoon stug volhouden??
Hij is d'r ook niet helemaal fit van, wil steeds gras eten en heeft gisteren 3 keer gekotst :-\.
#1415709
Tja, ik heb een husky die ook zo begonnen is. Hij vindt dat rauwe spul écht vreselijk. Inmiddels zit er wel ietsje verbetering in; we malen zijn porties in de Porkert en overgieten die met kokend water, doen er dan vis in olijfolie uit blik doorheen, wat zelfgemaakte groentemix en (laat maar komen uw boze reacties...) een stukje commerciële hondenworst die bestaat uit gekookt vlees (70%), groente en wat meel. Dat gaan we uiteraard afbouwen, maar vooralsnog eet hij het zo op - met lange tanden, maar toch.

Maar goed, dat kun je natuurlijk allemaal niet geven als je een eliminatiedieet doet, wat me op de tweede optie brengt: drogen. Onze hus lust wel lappen vlees die gedeeltelijk zijn gedroogd; in het begin had ik die nog vrij hard laten worden, maar inmiddels laat ik ze nog een beetje rauw, en tot mijn stomme verbazing neemt hij nu soms ook helemaal rauwe lappen rundvlees aan. Hij heeft laatst ook een dunne lap kipfilet rauw naar binnen gewerkt, dus er zit schot in - heeeel traaaaag...

Ik denk dat je je moppie even tegemoet moet komen door het vlees iets te bewerken (drogen, of even licht aanbakken). Bij onze husky vraag ik me vertwijfeld af of hij ooit helemaal over z'n gruwel voor rauw vlees heen komt, maar stukje bij beetje boeken we vooruitgang, en dus zetten we gewoon door.

Succes ermee, en hou vol..!
#1415748
Klinkt als een goed idee om het beessie tegemoed te komen door het vlees even aan te bakken of heel even te koken, of te drogen.

Als ik het zo lees denk ik toch ook dat het een wilskrachtmeting is, althans als mijn woef iets niet lust probeert ie het wel op te eten. Maar spuugt het weer uit, of gaat kokhalzen, of likt er alleen wat aan, probeert het in zijn bekje te nemen maar dat 'lukt' dan niet... Maar hij probeert het wel echt! Heb je het idee dat jouw woef het probeert?
#1415774
Wisselend. Ik heb het stuk vlees straks eens vastgehouden, hij pakt het dat wel vast maar als ik het los laat laat meneer het ook meteen weer vallen. Maar het grootste gedeelte van de tijd kijkt hij me aan van 'je bent echt niet lekker bij je hoofd dat je dit bedacht hebt voor mij'
Dit terwijl hij wel eens hele zalmkoppen op heeft gegeten.... Kippennekken eet hij ook zo op.
Ik vrees dat hij de smaak ofzo niet lekker vindt... :-\
#1415793
kan je er geen andere hond bijzetten die ook barf gewend is....

ik heb er hier 4 en we hebben nooit discussie over de samenstelling van het eten  ;), eentje die kan nog wel eens een beetje vies kijken naar iets nieuws maar als onze schrokop eraan komt weet hij niet hoe snel hij beginnen moet...
ik moet ook zeggen dat ik erg lekker koken kan  :P, vandaag kippebout voor de mannen
#1416146
Ik koop momenteel voor onze Nena ook kvv met alleen maar eend van het merk Alaska ( ze hebben ook konijnversie) en betalen iets van een 3.5 euro ( kan het niet op de cent zeggen)
Mij is heir wel al gezegd dat je voor een eliminatiedieet eigenlijk volledig zou moeten barfen omdat er in kvv misschien ook nog iets kan verwerkt worden waar ze allergisch op reageren.
Ons duits herderpupperke van nu 21 weken is dus ook allergisch aan "iets" en wij zijn ook vollop op zoek...
Kan je de overgang niet rustiger nemen door bvb eend of konijn te vermengen met iets anders van vlees.  Je begint dan een weekje later aan je échte eliminatiedieet maar neemt een omweg om hem te laten wennen?
Of eerst een paar dagen héél veel groenten waar je maar een beetje vlees tussen mengt en ndaien de hoeveelheid vlees omhoog eens hij de smaak gewend is.
Ons Nena spuugde haar eerste rauwe stukje eend ook uit om het daarna terug in haar muil te nemen, het even goed rond te laten gaan en daarna smachtend te vragen achter meer...
Ik blijf dit in elk geval volgen want volg echt alles wat met eliminatiedieet te maken heeft.  Hebben jullie al een bloedonderzoek laten doen?
#1417006
Nou het wordt er niet echt beter op......
Ik heb 3 dagen stug volgehouden steeds de konijnenpoot weer voor te zetten zonder dat ie het at.
Gisteravond heb ik het heel kort aan gebakken en heeft hij de helft opgegeten.
Hij is alleen ontzettend aan de schijt nu en kots alles bij elkaar.  :-[
Hij heeft afgelopen 3 dagen al een keer of 8 gekotst en vanmorgen was het toppunt hij kotste echt enorm veel water uit (denk wel 2 liter) (de helft ging over de bank :-\).
Nu is hij heel zielig en ga ik hem denk ik zo maar toch weer de smuldier geven die die erg lekker vindt....
Op de smuldier doet hij het i.i.g. beter dan zo. Hij is dan gemiddeld 1 dag per week aan de dunne (wat ik dus wou verhelpen middels dit eleminatiedieet).
#1417090
Zou je niet wat van dat vlees kunnen drogen en hem het eerst als beloning aanbieden?
Ik droog zelf in de oven dus je moet niet meteen een machine kopen om te proberen of hij het zo wel lust?
Als je vers vlees neemt: gewoon dunne slierten vlees op een rooster en dan een bakplaat er onder met keukenpapier op om het vocht  (vet) op te vangen.  Kvv droog ik momenteel het best door het eerst in lange slierten op een bakplaat wat aan elkaar te laten "bakken" en vanzodra ik merk dat het aan elkaar is geklit haal ik het er af en leg ik het op mijn rooster met terug een bakplaat er onder met keukenpapier.
Ik ben nu op dit moment ook aan 't proberen om eens banaan te drogen...zien of dat lukt en of ze het lust...

Ik heb ook even prive een mailtje gestuurd aan Saskia omdat zij een dieet had gedaan met tofu...maar dan onder begeleiding van een deskundige! Misschien zit daar wel een mogelijkheid in? Kort geschreven: een testdieet van rijst tofu en groene groenten met een vitaminesuplement alleen verkrijgbaar bij die persoon....  Ik zoek nog even achter het topic van Saskia

Zou het niet kunnend at zijn maag gewoon helemaal in de knoop zit van die dagen niet te eten?  Neemt hij beloningen aan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door