Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1415543
Hoi allemaal,

ik krijg waarschijnlijk een herplaatser in huis, een Mini Bull terriër van 2,5 jaar oud.
Ik heb hem een dagje op proef gehad om hem beter te leren kennen. Toen viel mij wel op dat hij een bijzonder vieze mondlucht had. Erger dan wat ik vaker bij honden ruik, wel dezelfde lucht maar erger.
Toen hij poepte, was het één drol die helemaal aan elkaar zat, die zo in rondjes op de grond kwam. Breiïg dus en beige, lichtbruin van kleur met grijzige vlakken erin. En het stonk behoorlijk.
Hij krijgt brokken, maar weet niet welk merk.

Dat lijkt mij niet normaal. Wat kunnen de oorzaken zijn?
Is er wellicht info et vinden op internet over dit item? Ik heb het niet gevonden.

Ik ben in het antwoord op zoek naar meer (achtergrond)informatie dan 'ga over op barf'. Want dat antwoord verwacht ik natuurlijk al lang.

Groetjes
Sandra
Door Mevroi Kruim
#1415560
Met Ellen eens, het eerste dat ik zou doen is overzetten op vers, en kijken of de problemen dan blijven. Is dat zo, dan kun je verder gaan kijken maar zolang hij brokken eet zou ik er niks zinnigs over kunnen zeggen.
Door **Jolanda**
#1415598
Tja, kan ook niks anders bedenken dat de geurtjes door de brokken komen. De een heeft er meer last van dan de ander.
Ontlasting is natuurlijk het eindproduct van het voedsel wat de hond heeft gehad, en als de hond 'niet veel soeps' heeft gegeten, komt er achter natuurlijk ook 'niet veel soeps' uit.

Vers kan dit indd weg nemen. Ook de 'gewone' hondengeur die honden nog wel eens hebben neemt sterk af als de hond vers krijgt.
Gebruikersavatar
Door nova
#1415622
alleen al  voor de stank wat een brokken drol met zich mee brengt  wil ik nooit mee anders dan vleesvoeding voor mn honden.
Net zoals heel veel honden zal ook die mini-bull wel problemen hebben met het verteren van die br*k,  over schimmels en gisten maar niet te spreken, vandaar die stank. ::)
het vervolg advies laat zich raden......
Door _Sandra_
#1415731
Okee okee okee ik snap hem al. Had het trouwens wel al verwacht  :)

Als hij in huis komt houdt ik nog even zijn brokken aan tot hij wat gewend is. Als het goed voelt zet ik hem over op KVV. Ik weet nog niet of ik ook echt zou durven gaan barfen, maar dat wijst de toekomst wel uit.

Gr
sandra
Door **Jolanda**
#1415773
Je angst voor barf is ergens wel te begrijpen, maar ik zou er niet gek van staan te kijken dat wanneer je straks ziet hoe hij van kvv geniet, je meer wilt, je je hond wilt zien knagen, trekken en scheuren aan zijn eten  ;)

Als je dan de stap uiteindelijk durft te maken gewoon met kippennekken beginnen. Daar kan eigenlijk niks mee mis gaan  ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1415938
welkom op t forum  ;)
niet bang zijn hoor , eerst kvv en dan evt barf
enne...zijn hier zat mensen die wel je vragen willen beantwoorden .... :biggrin2:
Door Lizzy
#1415994
Het kan zijn dat hij last heeft van zijn gebit. Ik weet niet of je al in zijn bek kunt kijken? Ik zou zelf de bek (als het lukt) toch even inspecteren. Want als daar een zootje rottende kiezen in zitten, dan is dat toch 'leuk' om te weten voordat je hem adopteert. Verder is er nog een kans dat hij last heeft van zijn maag. En ja, wat daar de oorzaak van is..... Dat is niet te zeggen. Je kunt hem eerst naar de DA brengen met deze klachten. Je kunt ook gewoon deze hond direct overschakelen op KVV en kijken wat er gebeurd. Desnoods geef je er even chlorella bij, om hem te ontgiften. En chlorella werkt bij smerige mondluchtjes en lichaamsgeurtjes. Dus dat is twee vliegen in 1 klap. Zijn smerige ontlasting is of van algehele spijsverteringsproblemen of van de meuk die hij te eten krijgt. Je kunt eventueel een mestonderzoek laten uitvoeren om te kijken of hij wormen/giardia heeft. Op barfplaats staan diverse adressen waar je de ontlasting naar toe kunt sturen (in de vaccinatie/wormen hoek staat nu juist een topic over Het Woud).

Tja, het is dus maar net vanaf welke kant je het kunt en wilt aanvliegen. Je laat hem of eerst helemaal onderzoeken. Of je zet hem eerst over op andere voeding en kijkt dan wat er aan problemen over blijft.
Door _Sandra_
#1417995
De onderzoek van de dierenarts zit ook al bij mij in gedachten.
Ik wil hem zeker een algehele gezondheidstest laten afnemen met bijzondere aandacht voor deze klachten. Lijkt mij handig om medische zaken uit te sluiten.

Die chlorella... in welke winkels is dat te verkrijgen? Ik kan trouwens alleen vinden dat het de weerstand bevordert, niet dat het luchtjes weg zou nemen. Bedoel je geen groene leem, dat is ontgiftigend.
Veendrenkstof zou ook gebruikt kunnen worden?

Groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op zo 15 nov 2009, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1418004
_Sandra_ schreef: De onderzoek van de dierenarts zit ook al bij mij in gedachten.
Ik wil hem zeker een algehele gezondheidstest laten afnemen met bijzondere aandacht voor deze klachten. Lijkt mij handig om medische zaken uit te sluiten.

Die chlorella... in welke winkels is dat te verkrijgen? Ik kan trouwens alleen vinden dat het de weerstand bevordert, niet dat het luchtjes weg zou nemen. Bedoel je geen groene leem, dat is ontgiftigend.
Veendrenkstof zou ook gebruikt kunnen worden?

Groetjes,
Sandra
Chlorella werkt ook ontgiftend. En wat milder dan groene leem. Hetgeen handig is, bij een hond die levenslang op meuk heeft gestaan. Ga je die groene leem geven, kan het nog wel eens te heftig zijn. Chlorella is in de winkels te krijgen. Van het merk Bloem (bij iedere drogist). Het merk van de Tuinen: daar zit te veel troep in, vulmiddelen. Het merk van het Kruidvat bevat geen vulmiddelen. En ik koop het bij http://www.chlorealla-alg.com. Dat is het goedkoopst, bevat geen vulmiddelen en ik vind de kwaliteit zeer goed.

In het boekje van Eugene Mathijssen vind je dat het werkt tegen slechte adem en lichaamsgeurtjes. En verder zijn er middeltjes die de loopsheid van teefjes kunnen helpen maskeren. En wat zit daar in? Juistem: chorella.

Veendrenkstof ken ik persoonlijk niet. Ik bedoel, ik weet dat het bestaat maar ik heb het zelf nooit aan mijn honden gegeven.
Door _Sandra_
#1418007
Okee bedankt voor de informatie. www.chlorealla-alg.com, die a moet denk ik weg uit de link? Ik kwam uit op www.chlorella-alg.com.

Ik vond dit nog over de chlorella.
http://www.vitamine-hond.com/hond_weers ... rella.html

In de Chlorella van NOW is de harde voor de hond
     moeilijk verteerbare celwand gebroken, waardoor
     de opname en verteerbaarheid enorm verbeterd is.
     De wolf en onze hond, beiden een omnivoor (alleseter)
     hebben niet het vermogen met hun korte spijsverterings-
     systeem plantaardig voedsel te verteren, alleen wanneer
     dit vermalen en half verteerd is door hun natuurlijke prooi.
     Dit is een heel belangrijk gegeven. De hond kan dus geen
     plantaardig voedsel verteren wanneer het in zijn geheel
     gegeven wordt maar wel wanneer de cellen van plantaardig
     voedsel stukgeslagen zijn, zodat alle noodzakelijke mineralen
     en vitamines vrij komen, en opname in het lichaam verzekerd
     is.

Als je dit leest dan zou je die van bloem of kruidvat niet kunnen gebruiken, aangezien die voor mensen zijn en de celwand niet gebroken is? Het past natuurlijk wel bij de Barf theorie dacht ik...

Groetjes
sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op zo 15 nov 2009, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1418014
Citaatje uit het boekje van Eugene:

"Het was een probleem om chlorella geschikt te maken voor menselijke consumptie. De celwand bestaat uit drie lagen, waarvan de buitenste bijna niet te breken is. Daardoor is dit algje onverteerbaar. Uiteindelijk slaagde de Japanner Nakayama er in het algje verteerbaar te maken. Hij vond het zogenaamde dyno-mill procede uit. Met behulp van deze techniek kunnen de celmembramen gebroken worden. Daardoor komen de vitale voedingsstoffen 'bloot' te liggen, zodat ze dus gemakkelijk door het menselijk lichaam opgenomen kunnen worden".

Met andere woorden: alle celmembramen van de alg zijn gebroken. En dus ook opneembaar voor de hond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door