Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1415384
Gisteren heeft een van onze teefjes een rabies enting gehad (dat is hier jaarlijks verplicht). Vandaag eet en drinkt ze niet en ze staat stil met haar staart tussen haar benen. Ze loopt min of meer zuiver, hoewel ze trilt en beeft, maar ze lijkt dus niets aan haar pootjes te hebben en ook reageert ze niet duidelijk bij drukken op de buik ed. We denken aan misselijkheid en extreme stijfheid door de enting. Herkent iemand dit? Of heeft iemand een ander idee?
Door Alba
#1415399
Onze Alba was na de eerste Rabies-enting de dag erna sloom en koortsig. Volgens mijn zwager-de-dierenarts kon dat daar niet van komen want hij had er nooit van gehoord, maar dat denk ik echt wel (dat mensen hun dierenarts er niet over inlichten wil niet zeggen dat het niet kan ::)). Inmiddels heeft ze al 3 Rabies entingen in totaal gehad (de titer was na 2 niet hoog genoeg :(), de laatste 2 entingen heeft ze er weinig tot geen last van gehad.

De reactie van jouw hond vind ik best heftig klinken. Drinkt ze wel? Ik zou even de temperatuur opnemen en dat soort algemene dingen dan kan je kijken of er iets verbeterd of slechter wordt. Misschien ben ik te snel ongerust maar als het lang duurt zou ik even langs de DA gaan of in elk geval bellen.
Door 202Spots
#1415451
Esther Q schreef: Gisteren heeft een van onze teefjes een rabies enting gehad (dat is hier jaarlijks verplicht). Vandaag eet en drinkt ze niet en ze staat stil met haar staart tussen haar benen. Ze loopt min of meer zuiver, hoewel ze trilt en beeft, maar ze lijkt dus niets aan haar pootjes te hebben en ook reageert ze niet duidelijk bij drukken op de buik ed. We denken aan misselijkheid en extreme stijfheid door de enting. Herkent iemand dit? Of heeft iemand een ander idee?
Ja dat kan idd 'n reactie van de enting zijn, en zal met 'n paar dagen wel voorbij gaan.
Houd haar in de gaten en hoop dat 't vlug beter gaat.

Immediate Side Effects
Reactions immediately after your pet receives the vaccine are fairly common.
Side effects appearing within hours of vaccination include vomiting, lethargy, fever, loss of consciousness and even death.

http://www.ehow.com/facts_4809383_dog-r ... fects.html
Door Lizzy
#1415454
Ja, dit is zeker-te-weten een reactie. Houd haar maar goed in de gaten en desnoods even de DA bellen. He gatver, wat is het toch een rot enting. Heb je Thuja in huis?
Door Esther Q
#1415466
Bedankt.
Temperaturen heb ik nog niet gedaan, wel geprobeerd, maar ze is niet uit haar hok te krijgen en ik wil nu niet gaan sleuren. Ze ligt tegen het huis aan lekker bij haar mams, dus we kunnen haar goed in de gaten houden, we horen alles, want we slapen naast het hok. Het arme ding. Ik baal ontzettend dat die klote entingen hier verplicht zijn. En dan ook nog jaarlijks, ipv dat ze ten minste de drie jaarlijkse entingen in huis halen, maar die mag niet eens gebruikt worden. Boeffie had ook al gemoeten, maar ik durf met hem niet :-\
Nee, ik heb geen Thuja in huis. Ook nog nooit van gehoord. Kan ik dat voortaan inzetten van te voren bij een rabiesenting? Ik heb wel groene leem en drainage compositum, maar ik denk niet dat dat nu een goed idee is.
Door tieneke
#1415879
Hier in Tsjechie is de enting ook jaarlijks verplicht....ik heb de laatste 4,5 jaar dus aardig verzaakt...oftewel niets erin laten jassen daar de vorige 3 jaar geldig is/was.  ;)
De eerste en tevens de laatste was dus net een maand voordat we uit Nederland vertrokken samen met nog een verplichte enting om ze zonder problemen het zeer strenge Cz in te krijgen....maar wat is Tinus vreselijk ziek geweest net na de spuit en vooral hierna,hij bleef aan de spuiterij.
Ze lopen hier konstant op eigen groot terrein en iedere dag buiten aan de lange lijn dus zie ik het nut niet zo in van die zooi.
Door tieneke
#1415884
Hebben ze daar in Estland ook nog nooit van een Nobivac enting gehoord die 3 jaar geldig is?  ::)
Net als hier dus  ;) Stelletje idioten!Ik maak zelf wel uit of ik uberhaupt MIJN honden wel of niet wil laten enten!
Door 202Spots
#1415935
Esther Q schreef: Bedankt.
Temperaturen heb ik nog niet gedaan, wel geprobeerd, maar ze is niet uit haar hok te krijgen en ik wil nu niet gaan sleuren. Ze ligt tegen het huis aan lekker bij haar mams, dus we kunnen haar goed in de gaten houden, we horen alles, want we slapen naast het hok. Het arme ding.
Is dat buiten? Ik weet niet hoe koud het is,maar ik zou d'r liever binnen hebben..
Door Esther Q
#1415954
Hoi Tieneke, nee ze kennen hier de nobivac ook niet, of ze willen die niet kennen ::) Het probleem is dat wij werken met onze honden en we willen niet het risico lopen om ons niet aan de regels te houden en dan gecontroleerd te worden. Rabies is hier ook echt wel een probleem. Estland heeft een entbeleid bij wilde dieren, maar Rusland niet, dus van die kant komt de ziekte net zo hard weer binnen en wij zitten in de buurt van de grens met Rusland. Het stikt hier van de vossen op het moment, want daar werd afgelopen jaar niet op gejaagd.

202Spots, het gaat om een malamute die altijd buiten leeft. Het is hier nu rond het vriespunt, wat heel aangenaam is voor de honden. Ze hebben het liever nog kouder. Als ik haar mee naar binnen neem, dan raakt ze a) van slag omdat ze vrijwel nooit binnen is en b) ligt ze non-stop te hijgen van de hitte. Het hok is voor haar al soort van binnen, want normaliter leeft ze helemaal buiten in de wei bij de andere honden. Daar staan ook hokken, maar veel liggen ze er niet in. Ze was al wat buiten aan het scharrelen, dus dat is een goed teken!
Door Lizzy
#1417982
Esther Q schreef: Ze is gelukkig weer de oude.
Gelukkig! Niet om je onnodig bang te maken maar de volgende rabies entingen zullen hoogst waarschijnlijk weer een reactie geven, mogelijk zelfs erger.... Ik zou zeker Thuja geven of anders contact opnemen met een homeopathisch DA om eventueel een middel in huis te halen dat de schade kan beperken.
Door Alba
#1418154
@Lizzy: heb jij het vaker meegemaakt dat een hond zo'n -in mijn ogen- best heftige reactie op de Rabies had? En dat entingen erna dezelfde of ergere reactie gaf?
Alba was na de eerste rabies-enting echt een dag wat ziekig, sloom & koortsig (was tegelijk met de cocktail, wat ik in andere omstandigheden liever apart had gedaan maar omdat wij echt graag met kerst naar mijn zus&zwager in zweden willen hadden we geen tijd te verliezen). Daarna geboostert, toen had ze eigenlijk nergens last van. Braaf 120 dagen na de 1e enting bloed af laten nemen... titer te laag :(. Het lab gaf als advies als de sodemieter nog een enting en dan 18 dagen daarna weer bloed prikken en opsturen. Dat hebben we gedaan, aankomende woensdag gaan we weer prikken en ik hoop heel hard dat de titer nu ok is anders houdt ons Zweden-avontuur voor dit jaar op :'(. Maar, bij die 3e enting heeft Alba nergens last van gehad.
Was die eerste keer de reactie dan gewoon op de cocktail of misschien de combi van cocktail en Rabies? Het ziet er echt niet naar uit dat zuslief ooit nog weer in Nederland komt wonen (eerder dat mijn ouders óók naar Zweden gaan) dus Alba zit helaas vast aan nog heel wat meer rabies-entingen in haar leven, vandaar dat ik er wel meer over wil weten.

Het is een beetje off-topic maar 't leek me logischer in dit topic te vragen dan een nieuw te beginnen.

Overigens moet je dus als je naar Zweden gaat ook vantevoren ontwormen en als je daar aankomt ook weer... ik hoop dat mijn dierenarts me die pil gewoon meegeeft en een handtekening zet en mij erop vertrouwd die pil te geven ::).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door