Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1415260
Vraagje; is het belangrijk dat je een bepaalde verhouding aanhoudt bij het maken van een orgaanmix?? Ik weet bv wel dat lever niet teveel moet zijn, maar moet je bv ook varieren met het soort lever of mag ik bv altijd kippenlever geven??
En idem met niertjes,  maagjes etc.

Ik geef bv bijna nooit maagjes (omdat Yuki alleen gevogelte en haas/knijn eet en ik liever niet die granengevulde maagjes wil geven)...
Door **Jolanda**
#1415265
denk niet dat het uitmaakt van welk dier het afkomt, zolang je maar genoeg variatie in je menu hebt.
Als je bijv geen lamsvlees geeft kun je wel lamsorgaan gebruiken waardoor je dan toch een extra diersoort hebt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1415276
Lever en nier zijn opslagplaatsen voor afvalstoffen, dus daar zou ik wel rekening mee houden met hoeveelheden die je geeft.
Je geeft wel maag(jes) alleen in de vorm van pens. Zou me over die kippenmaagjes geen zorgen maken.
Afwisseling is in principe altijd een aanwinst, maar is maar net wat je wil. Er ontstaan geen tekorten als je verder gewoon varieert.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1415328
May Linn schreef: Lever en nier zijn opslagplaatsen voor afvalstoffen, dus daar zou ik wel rekening mee houden met hoeveelheden die je geeft.
Je geeft wel maag(jes) alleen in de vorm van pens. Zou me over die kippenmaagjes geen zorgen maken.
Afwisseling is in principe altijd een aanwinst, maar is maar net wat je wil. Er ontstaan geen tekorten als je verder gewoon varieert.
Moet eerlijk zeggen dat het geven/eten van orgaan mij om die reden ook erg tegen staat, maar als Yuk anders tekorten krijgt, moet ik t toch maar geven. Lever altijd biologisch, de rest zoveel mogelijk, maar dat valt tegen.
Dus maagjes mag ik weglaten als ik pens geef??  :-\
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1415395
je hoeft niet alle soorten orgaan te geven om ervoor te zorgen dat je hond genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Meeste mensen voeren ook geen testen, penis, tong enz.
Waarom zouden er dan wel zo belangrijke voedingsstoffen zitten in de maag van kippen, zou mijn logische beredenatie zijn.

Waarom maak je je zorgen? Ben je bang dat yuki tekorten oploopt?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1415440
May Linn schreef: je hoeft niet alle soorten orgaan te geven om ervoor te zorgen dat je hond genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Meeste mensen voeren ook geen testen, penis, tong enz.
Waarom zouden er dan wel zo belangrijke voedingsstoffen zitten in de maag van kippen, zou mijn logische beredenatie zijn.

Waarom maak je je zorgen? Ben je bang dat yuki tekorten oploopt?
Yep  :-[...ik geef hem namelijk voornamelijk bot en spiervlees + groentenmix (en ei, vis, biogarde, notenmix, chlorella, etc). De organen schieten er vaak bij in (blijft gewoon geduldig liggen in de vriezer :-[)...omdat het mij tegen staat dus. Maar ik las weer even in de bieb en zie wat die organen aan vitamines bevatten. Daarnaast verwacht ik dat Yuki, op zijn leeftijd en met zijn gewrichtsklachten, van bepaalde vitamines wel wat extra's zou kunnen hebben, maar wat van welke...geen idee??  :-\
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1415573
Niet zo schuldig voelen  ;) Je hondje loopt niet zo snel tekorten op.

ik weet vitamine's ook niet uit m'n hoofd, maar je zou er eens op kunnen zoeken hier met zoekfunctie.
Is wel te vinden.
Orgaanvlees is idd wel belangrijk voor de voedingsstoffen, miss is het een idee om in te vriezen in kleine bakjes en om de dag te geven, dan krijgt hij ook niet ineens veel orgaan te verwerken.
50gr lever per 10kg hond per week is al genoeg voor de voedingsstoffen, voor nier idem.
Er is ergens in een topic uitgerekent hoeveel een hond minimaal aan lever nodig heeft om aan z'n vit. A behoefte te komen.
Was niet veel meen ik me te herinneren. kan de topic zo niet vinden, maar zal op een later tijdstip eens zoeken.
zou je de rest kunnen aanvullen met hart, tong enz. hierin worden geen/weinig afvalstoffen opgeslagen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1415862
Ik geef ook om de dag een pakketje orgaan. Dat ik van te voren al met lever, nier, maag, milt, long, e.d. door elkaar heb gehusseld. De maagjes die ik geef zijn trouwens zonder inhoud. Als je bv. kippenmaagjes bij de poelier koopt zijn ze al schoon en gepeld. Als ik zelf maagjes heb van slachtdieren dan snij ik ze doormidden, spoel ze uit en pel ze. Dus dan heb je geen probleem met graan e.d.

Lever is inderdaag 50gr per 10kg hond, per week. Dan kom ik zelf uit op 150gr. voor een hond van 30 kg. Ik maak voor twee weken 7 pakketjes dus heb ik 300gr nodig. De rest vul ik aan met andere organen die in verhouding tegenover elkaar mooi zijn verdeeld.
De lever verdeel ik eerst over de 7 zakjes en daarna de rest. Zo weet ik zeker dat hij niet te veel lever in één keer binnen krijgt en aan de dunne gaat. Ik heb ook geprobeerd om minder vaak en dus meer orgaan per portie te geven, maar dat werkt niet. Dit is mooi verdeeld zo en zijn ontlasting blijft heel netjes.

Hij vindt orgaanvlees trouwens super lekker, dat gaat als eerste naar binnen.
Door Boez
#1416004
Hey Yuki,
ik snap die weerstand tegen lever en nier ivm afvalstoffen heel goed! :) Ik voer deze twee ingredienten daarom ook biologisch, tsja er zal nog wel wat meuk van het dier zelf in zitten maar in ieder geval niet de troep van de bio industrie. Dit maakt dat ik het met een gerust hart voer en mijn woef het met smaak oppeuzelt! :D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1416113
Boez schreef: Hey Yuki,
ik snap die weerstand tegen lever en nier ivm afvalstoffen heel goed! :) Ik voer deze twee ingredienten daarom ook biologisch, tsja er zal nog wel wat meuk van het dier zelf in zitten maar in ieder geval niet de troep van de bio industrie. Dit maakt dat ik het met een gerust hart voer en mijn woef het met smaak oppeuzelt! :D
Nou ja, als ik mij bedenk hoe een lever functioneert en dat een lever bv in de eerste ontgiftingsfase stoffen omzet tot toxinen (die vervolgens in de 2e fase dan weer omgezet en verwerkt worden), dan vind ik dat een zorgwekkend orgaan  ::)
Want er zitten dus zeer waarschijnlijk toxinen in een lever...  :puke:
Door ~anna~
#1416122
ik voer 2-3 keer in de week orgaan: lever(soms),nieren,hart en long.de ene keer is het long de andere keer hart,dan weer nieren of lever.
maar alleen biologisch of van kleine veehouderij,geen bio industrie.
daarom ben ik met het geven van ganbare niet biol. kvv heel zuinig.
mijn oudje krijgt niet alles meer weg maar hij krijgt weinig gewone complete kvv,vanwege het orgaan gehalte.
ik geef nooit kippelever,als ik biol. kippelever kan krijgen dan wel.
*50 gram lever per 10 kilo,ik geef vaak aan een hond van 30 kilo 125-150 gram orgaan per keer.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op vr 13 nov 2009, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door