Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ikkebianca
#1415043
Hallo, Even een vraag omdat ik mij een beetje verbaas.
De hond van mijn zwager en schoonzus, een bordeux dog. Kreeg eerst kvv voer. (merk ff schuldig blijven iets dat begint met een E, vorm driehoekjes) maar ze zijn ermee gestopt omdat het volgens mijn zwager te veel eiwitten bevatte en de hond te snel groeide en hierdoor pijn had.
Kan dit kloppen? Nu krijgt ie brokken, hond doet het er goed op maar ik vind persoonlijk dat ie hierdoor heel erg stinkt. Heb dit nog nooit meegemaakt met onze honden die ik vroeger heb gehad.
Volgens mij, als ik het dus goed heb begrepen, heeft de te snelle groei toch te maken met calcium?
Ik snap het even niet meer kan iemand het mij uitleggen?
Door **Jolanda**
#1415057
Normaal groeit een hond juist geleidelijker met vers dan op brokken. Toevallig dat @nadia, zich pas geleden afvroeg hoe het kon dat haar pup wat kleiner was dan het broertje van die pup. Uiteindelijk worden de honden gewoon zo groot als ze 'normaal' zouden worden, maar zeker niet sneller groeien door vlees.
Met vlees zou een hond niet te veel eiwitten binnen krijgen. Veel mensen denken dat wel.

Tja...en dat stinken, dat kan heel goed door de brokken komen. Er zijn hier genoeg honden die niet meer stinken sinds ze vers krijgen  ;)
Door annielaumen
#1415068
Ik weet zeker het stinken door de brokken komt
Sinds Astrid rauw eet behoort dit tot het verleden
Door sandrra
#1415105
Dat stinken kan zeer zeker, wanneer er geen medische reden is, van de brokken komen.
Een hond groeit op vers geleidelijk op, op br*k maken ze echt van die groei spurten.
Door Boez
#1415127
Zou het kunnen dat de hond ook van die brok-spurten maakt als hij kvv met kunstmatig calcium gevoerd krijgt?

Wat jammer dat de hond van je zwager nu op brok staat  :( Groeipijnen horen er soms nou eenmaal bij, feit is dat honden op vers daar juist veel minder last van hebben! Teveel eiwit is (helaas hardnekkige) onzin, een hond haalt zijn energie juist uit eiwitten en vetten en juist niet uit koolhydraten! Vers voeren maakt ook niet dat de hond kunstmatig groot wordt ofzo, hij groeit gewoon zo groot als genetisch bepaald is. Het enige wat uitmaakt is hoe natuurlijk de groei van pup tot volwassen verloopt. En daar is vers dus juist beter dan brok.
Door Lizzy
#1415221
Het merk is dus Energique? Daar zit volgens mij alleen gemalen bot in. Het kan best zijn dat de hond groeipijn heeft gekregen. Dat gebeurd helaas wel eens, op welk voer dan ook. Vaak is er overigens helemaal geen sprake van groeipijnen, is er helemaal geen fatsoenlijke diagnose gesteld en wordt er bij zo'n jonge grote hond vaak maar wat groepen. Maar, groeipijn kan. De kans is alleen groter op brok dan op KVV (met een natuurlijk calcium bron)/BARF. Teveel eiwitten slaat echt helemaal nergens op. Energique bevat niet teveel eiwitten, vlees bevat niet teveel eiwitten en heeft dus al helemaal niks te maken met een te snelle groei. Sterker nog, puppy's hebben meer eiwitten nodig om gezond te kunnen opgroeien. En ze hebben kwalitatief goed eiwit nodig. En dat is vlees. En Energique is rijker aan vlees dan welke brok dan ook. Kortom, je zwager heeft zich verkeerd laten voorlichten. Helaas.
Door ikkebianca
#1415318
Ik heb het dus allemaal wel goed begrepen. Tja ik wou niets zeggen tegen ze omdat hij meestal zich goed inleest endergelijke maar nu dus even niet. Ik zal het nog wel een keer met hen er over hebben. Vind het zo sneu voor ze omdat ze eerst zo enthousiast erover waren en nu niet meer dus.
Bedankt mensen,  ;D
Door Alba
#1415337
Ik kan me voorstellen dat je zwager echt wel het beste voor zijn hond wil, hopelijk kan je hem met info van hier laten zien dat de Energique écht zo slecht niet was voor zijn hond! Mijn ervaring is ook absoluut dat honden op vers juist veel gelijkmatiger en rustiger opgroeien, ook aan mijn eigen Alba zien we dit nu zelf.
Door Boez
#1415777
Tsja ik kan me dat ook wel voorstellen, zeker in het begin was ik nog best wel onzeker over kvv (toen) of barf. Als mijn pupje toen iets had gemankeerd en ik zou een sterke autoriteit tegenover me hebben, grote kans dat ik ook op brokjes terug zou zijn gegaan.
(Betwijfel alleen of mijn puppemans die nog zou hebben gegeten!  ;D Zoals ie aanviel de eerste dag op zijn bakje carnibest, fantastisch!)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1415937
@ ikkebianca , stuur je broer maar eens hier langs als ie vragen heeft  :biggrin2:
Door ikkebianca
#1415985
lauraV schreef: @ ikkebianca , stuur je broer maar eens hier langs als ie vragen heeft :biggrin2:
Dan moeten mijn ouders eerst een broer voor mij gaan maken...... ik heb het over mijn zwager en schoonzus. hihi
Ik zal hem idd toch doorsturen naar dit forum zodat ie zich misschien iets beter kan laten voorlichten over barf of kvv.  Jammer genoeg voor de hond en voor hun zelf is het ergens fout gegaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door