Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1414326
Aan een pens zit van dat witte harde spul, ziet eruit als vet. Als we 1 kg koken, dan blijft er ongeveer 750 gram wit spul onderin de pan met water liggen en ongeveer 250 gram vet drijft op het water. (Klopt niet helemaal want het water en oplosbare stoffen zijn eruit, maar zo ongeveer). Weet iemand waar die 750 gram wit spul, waar het vet dus uit is, precies uit bestaat? Is dat bindweefsel?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1414408
Dat zal dan inderdaad wel iets van bindweefsel zijn. Voedingswaarde zal niet te hoog zijn. (maar altijd lekker bij een eitje :biggrin2:)  Maar ik neem even aan dat dit puur om de caloriën gaat.
Door Esther Q
#1414410
Wij wilden graag even weten hoeveel er nu eigenlijk zit in die witte klompmassa, daarom hebben we 1 kg gekookt. Dan gaat het vet losweken van de rest, op het water drijven en zo kun je alles makkelijk los van elkaar wegen. En er blijft dus bar weinig vet over en erg veel ander spul, waarvan wij graag willen weten wat voor spul dat dan is. Afijn, een experimentje dus.
En nee hoor, het huis gaat niet stinken, want dit gebeurt in een aparte hondenkeuken. Sowieso zit er niet veel geur aan dat witte spul.
Door Esther Q
#1414412
Ah, dank je Angelique! Ja, dit gaat dus om de calorieën. Als het allemaal bindweefsel is, dan beter een eitje denk ik dan :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1414416
Esther Q schreef: Ah, dank je Angelique! Ja, dit gaat dus om de calorieën. Als het allemaal bindweefsel is, dan beter een eitje denk ik dan :biggrin2:
Eitje voor de pitamientjes :biggrin2:
Door Esther Q
#1414421
Het is overigens vreemde materie. Gekookt is het een geleiachtige substantie en koud een harde bakboterachtige substantie. Wat we ons afvragen is of als je zo'n klomp kookt al het vet er wel van loskomt? Misschien moeten we het nog eens uitproberen, met kleinere stukjes, of zou langer koken uitmaken voor het vet om los te komen?
We zitten nu met pens, wat voornamelijk hieruit bestaat. Niet echt pens dus :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1414428
Esther Q schreef: Het is overigens vreemde materie. Gekookt is het een geleiachtige substantie en koud een harde bakboterachtige substantie. Wat we ons afvragen is of als je zo'n klomp kookt al het vet er wel van loskomt? Misschien moeten we het nog eens uitproberen, met kleinere stukjes, of zou langer koken uitmaken voor het vet om los te komen?
We zitten nu met pens, wat voornamelijk hieruit bestaat. Niet echt pens dus :-\
Ik kook het natuurlijk nooit, maar zo het oog zijn die klompen wit voor mij ook klinkklaar vet. Misschien heeft het een hoger smeltpunt dan 100 graden.

Grote stierenpens geweest waarschijnlijk. Heb hier ook wel eens een pens van bijna 15 kilo meegekregen waar dan zeker 6 kilo vet van in de kliko kon, want die extra calorietjes hebben ze hier natuurlijk niet nodig.
Door Esther Q
#1414442
Een hoger smeltpunt, dat zou ook nog kunnen! Het is hier nu ongeveer 50/50 (in het beste geval) en we vermoeden dus dat er pens is afgesneden (de pens is iig doorgesneden).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door