Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1414431
Er hebben wat mensen duiven van Kiezebrink genomen.
Dit zijn 'dam'duiven, met veren en al.

Ik pluim de duiven voor de katten, omdat ik binnen voer en niet zo van veren door mn hele huis hou. Sien pluimt zelf niet, dus moet ik dat doen.

Op verzoek een filmpje ter verduidelijking voor het duiven pluimen. Voor kwartels en andere vogels kun je dezelfde techniek toepassen.
http://www.foodtube.nl/video/326/Meneer ... t-een-duif

Ik pluim zelf minder grondig dan Meneer Wateetons. Ik heb niet zo'n behoefte om zelf de damduif op te eten, deze is voor de katten. Ik gooi hem ook niet vooraf in warm water, ik laat de duif gewoon goed ontdooien. De penveren bij de vleugels en staart kan je ook goed afknippen met een schaar, das toch fijner voor de vingers.
De kop en ingewanden laat ik gewoon zitten. Wat de katten niet moeten, laten ze gewoon wel liggen. Pootjes hak ik er wel af als er ringetjes om zitten.
De veren maak ik ook niet nat in de wasbak, want als ik er verenstokjes van wil maken, heb ik ze liever droog.
Door Mevroi Kruim
#1414433
Ooit 1x een duif in heet water gegooid, nooooooit meer  :-X plukken gaat zo ook wel. Als er een keer een stuk vel meegaat is dat geen drama tenslotte.
Ik trek de slagpennen er wel uit met een paar tegelijk maar mijn handjes doen het wat beter dan de koekenhandjes  :D
Door Clauwdieja
#1438469
maar...... 'damduiven' als in duiven van straat, hier, wild of ook mogelijk zelfs uit Amsterdam? Ik had gehoord dat die medicijnen in zich hebben zodat ze niet meer kunnen voortplanten. Das niet echt gezond toch?
Door Mevroi Kruim
#1438675
Nou, hier in het bos niet hoor  :D en de duiven van fokkers ook niet. Wel kunnen die bv ab kuren gehad hebben oid, dat weet je dan niet. Da's het nadeel van niet officieel gekeurde beessies voeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1438735
wilde duiven zijn houtduiven en leven in het bos, weg van mensen. ot en sien houden niet van wild.
tamme duiven wonen in urbane gebieden, zo ook op de dam en cs en menig balkon, ook wel vliegende ratten genoemd.

ot en sien houden niet van wild. ik heb ze ook eens wilde duivenkarkasjes laten proeven, maar dat gunden ze niet eens een blik waardig.
duiven van kiezebrink eten ze erg graag, dus ik neem aan dat dat gekweekte tamme zijn, maar t zijn geen vieze van de dam hoor.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1439924
komen die ook van kiezebrink?
vorige keer dat ik een duif had gepluimd, hebben ot en sien er niets van gegeten. ik dacht dat t was omdat de indringer er van had geknaagd.
Door Mevroi Kruim
#1440062
Volgens mij fokt Kiezebrink zelf. Dat zullen wel een soort postduiven zijn.
En ik was de Turkse tortels nog vergeten  :D die kan ik zelf wel vangen, ze komen altijd met de kipjes mee-eten  >:(
Gebruikersavatar
Door koekje
#1440069
zijn dat van die val/tuimelduiven?
ot en sien vinden die geweldig lekker!
Laatst gewijzigd door koekje op zo 06 dec 2009, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1440493
wat komt er in nl voor:

tamme duif/postduif
houtduif
holenduif
turkse tortel
zomertortel (beschermd)

(zegt m'n man de vögelaer.... :D )
Door flin
#1440531
Mevroi Kruim schreef: Er zijn ook nog wilde rotsduiven en kruisingen van deze en tamme duiven in omloop.
de stamvader van alle tamme duiven,
komt niet int wild in nl voor

sommige tamme duiven hebben wel 't patroon van rotsduiven

(alweer volgens meneer de vögelaer... :) )
Door Arline
#1442693
Ik heb hier een hele tas vol houtduiven. Mijn man was bij een klant aan het werk en die had de borstfiletjes eraf gehaald en wilde ze allemaal in de kliko mikken. Toen zei mijn man: dat wil mijn vrouw wel graag hebben. Die man keek echt zo  ::) Maar hij heeft het wel mee gekregen. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik geen plukker ben, dus ik geef de duiven zo. Misschien ben ik een beetje raar hoor, maar ik knip ze met een snoeischaar in porties en dan geef ik het gewoon aan Jonas. De veren veeg ik later bij elkaar en klaar is kees.
Wat ik heb zijn dus houtduiven.
Door flin
#1443593
;D ;D nee hoor, helemaal niet raar!

prima vreten, hier eten de katzels 't ook wel, maar tis helaas behoorlijk aan de prijs
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door