Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bullentrutje
#1412538
hallo wie kan mij helpen met het maken  van een menu
voor een amerikaanse bulldog van 45 kilo.je moet bij mij niet met rekenen en procenten komen want daar snap ik geen reet van :biggrin2: :-[ ;D
wil opzich alles voeren behalve hele prooidieren
dus wie o wie zou een menuutje willen maken voor mij :-*
Door *loes*
#1412557
Welkom hier op bp

Wil je best een beetje helpen maar als je in de barfbieb de barf reken hulp download, is het alleen een kwestie van daarin het gewicht van je hond invoeren en de percentages die je wilt gaan voeren, dan rekent die alles voor je uit ;)

mijn ab weegt 10 kilo zwaarder dus aan dat menu heb je niets :)
Door **Jolanda**
#1412838
Iedereen zou wel een mooi menu voor jou kunnen maken. Maar de tekst; ik wil best alles voeren alleen geen prooidieren...tja, het is ook maar net de vraag waar je (makkelijk) aan kunt komen.

Voor hoelang wil je een voorraad inslaan??

Als je 3% van het lichaamsgewicht wilt voeren zul je 1350gr per dag nodig hebben.
Dat bestaat dan voor 50% uit vleesbot, 20% uit spiervlees, 15%orgaan en 15% groente.
Dat is in gewicht dus  675gr vleesbot, 270gr spiervlees, 202gr orgaan en 202gr groente.
Voor 4 weken zou je dus (7x4= 28dagen) 28x 675gr=18900gr (18,9kilo) vleesbot, 7560gr (7,56kilo) spiervlees, 5656gr orgaan en 5656gr groente.

Voor vleesbot kun je kipkarkassen, konijnendelen, eendennekken, fazantkarkas kopen. Dan voer je iedere dag 1 van deze vleesbotten (675gr) en na 4 dagen begin je weer van voor af aan (ma; kip, di;konijn, wo;eend, do;fazant, vr;kip, za;konijn, zo;eend en zo verder).
Voor 4 weken heb je dan (18900gr:4=)4725gr van ieder soort nodig. (dat bestel je dus per soort, nou ja rond het maar af naar 5kilo  ;) )

Als spiervlees kun je rundvlees, paardenvlees, en lamsvlees kopen. Hier voer je ook iedere dag dan 1 soort van en na 3 dagen weer van voor af aan beginnen (270gr per dag) . Voor 4 weken heb je van ieder soort (7560gr:3=)2520gr nodig.

Voor orgaan kun je kiporgaan, lamsorgaan, runderorgaan, kalkoenorgaan gebruiken. Let op dat je levertjes en nieren hebt (geen lever van rund) Bij deze doe je hetzelfde, iedere dag 1 soort en na 4 dagen van voor af aan beginnen. Ik zou wel proberen om 1x per week pens te geven. Dan sla je maar 1 dag ander orgaan over en na de pensdag ga je gewoon verder waar je gebleven bent.
Per soort heb je voor 4 weken 1414gr nodig.

Groentemix kun je zelf maken en kun je iedere dag geven.

Je kunt er voor kiezen om 1x per week vis te geven. Dat kunnen sardientjes zijn, maar ook zalmkop, makreel of zeebaars. Dan ga je na de visdag verder met waar je gebleven bent met je menu.
Op deze manier heb je genoeg verschillende diersoorten (8+vis) en je hond krijgt binnen wat ie binnen moet krijgen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en je hier iets mee kunt.
Kun je aan meer diersoorten komen, voeg dat dan bij je menu en blijf dan met die extra diersoort erbij schuiven.
Door Truus
#1413749
[quote="Hertog"]
He, wat lees ik nu...........geen lever van rund. ????? Hoezo??
[/quote]Ze zal geen varkenslever bedoelen denk ik ???
Door **Jolanda**
#1413828
Als ik me niet vergis heb ik hier ergens gelezen dat in een runderlever te veel afvalstoffen kunnen zitten van onder andere medicijnen. En dat het daarom afgeraden word.

Varkensvlees of orgaan voeren we natuurlijk niet, maar dat lijkt me logisch.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1413888
[quote="Jol"]
Als ik me niet vergis heb ik hier ergens gelezen dat in een runderlever te veel afvalstoffen kunnen zitten van onder andere medicijnen. En dat het daarom afgeraden word.

Varkensvlees of orgaan voeren we natuurlijk niet, maar dat lijkt me logisch.
[/quote]

dat van de rund lever is mij ook altijd afgeraden :)
Door Lizzy
#1413925
Je kunt best een beetje runderlever voeren hoor. Voer het alleen niet teveel en niet te vaak. Je kunt wel biologische runderlever voeren.
Door Boez
#1415148
Je hoeft echt geen rekenwonder te zijn om verantwoord te kunnen barfen. Maar in het begin is het wel lastig inderdaad. Ik vind Jol's bericht ook een heel heldere weergave van hoe het barfen werkt :)

Als je er niet mee uit de voeten kunt, wellicht is het dan een beter idee om kvv te voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door