Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lisa-v
#1412642
mijn hondje was vorige week aan de diarree en de da constateerde een dikke darmonsteking. na een paar dagen diarreeremmers was alles over, maar ik heb nog wel even wat ontlasting gebracht voor een mestonderzoek.
vandaag belde de da en vertelde dat er een trematode (platworm) in puck der onlasting was gevonden. ik kon milbemax komen halen.
nu zit ik even op internet te kijken en lees ik dit over de worm dat het een zuigworm is.

dit staat erover:
Zuigwormen komen niet vaak voor en hebben zelfs twee tussengastheren nodig, nl. de slak en de vis. Zuigwormen trekken door het leverweefsel van de hond en vernietigen alles wat er op hun weg komt. De leverfunctie zal derhalve ernstig gestoord zijn wanneer de hond besmet raakt.

nergens staat een behandeling en verdere info over deze worm. weet iemand hier iets vanaf en wat er meestal gegeven wordt? ik kan bij milbemax helemaal niet terug vinden dat het ook tegen deze worm werkt en vraag me dus ook af of ze wel het juiste ontwormingsmiddel heeft gekregen??

ik hoop dat iemand me kan helpen  :'(
Door lisa-v
#1412668
ja dat vind ik ook terug, maar volgens mij zijn er gewoon heel veel verschillende!? de da had het in ieder geval over een trematode (platworm)? meer weet ik niet..
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1412709
Sanyo schreef: Is een platworm niet "gewoon" een lintworm? :-\
Nee, dat is een cestode.  ;)

Ik ken eigenlijk alleen de leverbot en die vind je dus niet in ontlasting. Is dit niet een passant, dwz dat je hond iets heeft opgegeten met een leverbot er in en die weer heeft uitgepoept?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1412905
Hitam schreef: huh, leverbot bij de hond? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Nee, ik ook niet. Maar stel dat het zo is, dan vind je nog niet een volwassen exemplaar in de ontlasting, die zitten in de lever.  :-\
Door lisa-v
#1412915
ik snap er niks meer van  :'( de da belt me straks terug. heb ik net even aan de assistente gevraagd. puck eet kvv en af en toe kippennekken vleugels en karkassen, dus het kan niet iets zijn wat ze heeft uitgepoept van de avond daarvoor. ik lees wel veel terug dat het in vis zit. puck eet 1 x per week haaks barf zalm. ik kan me toch niet voorstellen dat het daar in gezeten heeft..? dat wordt toch goed gecontroleerd.
weet iemand nog een belangrijke vraag die ik moet stellen?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1412927
Nog een keer vragen wat ze nu precies in de ontlasting hebben gevonden?
Lijkt me haast dat een een communicatie stoornis heeft plaats gevonden.....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1412930
lisa-v schreef: ik snap er niks meer van  :'( de da belt me straks terug. heb ik net even aan de assistente gevraagd. puck eet kvv en af en toe kippennekken vleugels en karkassen, dus het kan niet iets zijn wat ze heeft uitgepoept van de avond daarvoor. ik lees wel veel terug dat het in vis zit. puck eet 1 x per week haaks barf zalm. ik kan me toch niet voorstellen dat het daar in gezeten heeft..? dat wordt toch goed gecontroleerd.
weet iemand nog een belangrijke vraag die ik moet stellen?
Geen paniek, geen paniek. Kan best dat er een volwassen worm in vis zit, maar die is niet infectieus. Het zijn de tussenstadia die worden opgenomen, die in de lever komen.
Hier een plaatje van de cyclus bij de koe.

Afbeelding
Door lisa-v
#1412936
ik heb het niet verkeerd verstaan, ik heb het hem nl laten spellen zodat ik het zelf kon nakijken. ik vroeg nl aan hem of het ook besmettelijk was voor ons (mensen) maar dat wist hij niet. hij wist er sowieso niet veel vanaf! ik denk dat hij het nog nooit eerder had mee gemaakt. ik wacht het belletje nu even af.. snap echt niet hoe ze dit heeft opgelopen..

bedankt voor de afbeelding. ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik er nog niet veel van begrijp.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1412941
als je da er ook niet veel van begrijp zou ik even langs een andere gaan, zo maak je je harstikke zorgen, waarschijnlijk en hopelijk voor niets..
is het een eenmansbedrijf?
zo niet dan lopen er vast nog wel andere da's!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1412998
lisa-v schreef: bedankt voor de afbeelding. ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik er nog niet veel van begrijp.
Voor hun hele cyclus hebben die wormpjes een tussengastheer nodig, bij de vis zijn dat waterslakken of kreeftjes.
De volwassen worm blijft in de eindgastheer (vis), hij legt eitjes waaruit larfjes komen. Die larfjes zoeken een tussengastheer op (bv slak).
In die tussengastheer ondergaan de larfjes een aantal veranderingen en uiteindelijk verlaten ze de tussengastheer, ze worden opgenomen via voedsel door de eindgastheer. Bv wanneer een koe gras eet waar ook de slak leeft die tussengastheer is. Er worden infectieuze larven opgenomen die via de darm naar de lever trekken, daar worden ze volwassen. De volwassen worm verlaat nooit z'n eindgastheer maar gaat eitjes leggen. Een volwassen worm kan nooit in de lever komen wanneer hij toevallig wordt opgegeten.
Bij vissen zitten de zuigwormpjes overigens vaak op de huid of in de kieuwen.
Door lisa-v
#1413026
ik heb de da nog niet gesproken, maar heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en het lab in utrecht gebeld.
ik heb daar gehoord dat het idd om een trematode gaat. ik wilde dus weten welke? er zijn er meerdere 1 ergere (leverbot) en iets minder erge. de eitjes die gevonden zijn, zijn verder niet typeerbaar!! ik weet dus nog niks. ik vraag aan die vrouw: wat moet ik dan nu?
zegt ze laat je da maar met die van ons bellen. ik ben dus niks verder.

bedankt voor je uitleg! puck eet veel gras, dus dat kan goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door