Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AnneM
#1412786
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben Anne, getrouwd, 34 jaar en heb twee kinderen en twee poezen (Sien & Saar).

Twee weken terug zijn mijn poezen gesteriliseerd (nu net een half jaartje jong). De dierenarts gaf aan dat ze minder moeten gaan eten en met name Sien, die is wat aan de stevige kant (lijkt een beetje op Garfield: lekker eten, lekker slapen en dan weer lekker eten  ;D ). Nu ben ik nog maar een week of 8 -9 bezig met carnibest. Hiervoor kregen ze wiskas junior brokjes en 'vlees' (waar Sien dik van is geworden). Nu krijgen ze naast de carnibest ook regelmatig (om de dag) een sardientje, kippenpootje, kippen- of eendennekje of een ossenstaartstukje om aan te kluiven. Beide dames wegen nu 2,5 kilo. Ik houd dan ook aan dat ze totaal 100 gram per dag krijgen.

Van de dierenarts moet ik minderen maar zelf weet ik het niet. Heb nu het idee dat ik al te weinig voer want ze grissen echt alles onder mijn handen vandaan en ze weten zelfs de prullenbak open te maken en daar restjes brood e.d. uit te vissen  :P

Help!! Wat moet ik aan met de dames om ze rustiger te krijgen maar beslist niet dikker??

Groetjes,
Anne
Gebruikersavatar
Door koekje
#1412797
dat ligt aan de naam  8)

maar 2,5 kilo klinkt niet als zwaar hoor. hoe oud zijn ze?
ik denk overigens dat ze ook van de brokken te vadsig zijn geworden, niet alleen van het blik.
als ze vuilbakken openmaken om die leeg te eten, zou ik ze even wat meer geven. als de spijsvertering er helemaal aan gewend is, verdwijnt het extreme hongergevoel weer en kan je wat minder geven. cb is gemalen prak, en dat glijdt snel de ingewanden door. barf verzadigt meer.
Door AnneM
#1412837
Sien en Saar zijn nu 28 weken. Twee rode, ondeugende poezen. :biggrin2:

Ze verslinden echt werkelijk alles. Een stuk eendenek van 70 gram hadden ze binnen een kwartier op. Niets meer van over en dan gelijk weer jammeren om meer. Veelvraatjes zijn het. Dan dus toch tijdelijk maar wat meer geven?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1412840
2,5 kilo voor 7 maanden vind ik wel aan de lichte kant.
ik zou meer geven, en mss ook iets vaker voeren, 3 tot 4 x per dag.
een kat van 7 maanden moet nog groeien, ook een te dikke kat.

mijn dikke sientje was met 8 maanden ook te dik, volgens 2 dierenartsen. toen begon ik zelf ook in te zien dat ze idd toch wel vet was. ze woog toen bijna 5 kilo (sien is een klein poesje).
ik heb eerst alle koolhydraten uit het menu geschrapt en ben toen niet meer onbeperkt gaan voeren.
eerst alleen blik zonder koolhydraten en verse dingen (kuikentje, cb, kipvleesbot) en toen ook het blik geschrapt en ben toen volledig gaan barfen. graatmager zal mijn sien nooit worden, maar haar gewicht is wel stabiel en ze is een beetje mollig ipv vadsig. sien is wel erg gespierd en weegt nu tussen de 5 en 5,5 kilo.
Door Henkje
#1412929
Ik vind 2,5 kilo ook niet erg veel. De ribben moet je niet kunnen zien, maar wel voelen (zonder door een laag vet te moeten prikken). Gewicht zegt niet zo veel.
Na de sterilisatie van mijn 3 dames ben ik ook niet minder gaan geven. Nu met 1,5 jaar worden er twee eindelijk wat steviger. Maar ik zit te denken om toch wat meer te gaan voeren. Ze rennen hier wel zo'n 10 uur op een dag, misschien is dat het wel.
Door Anne in Zweden
#1414978
Dat lijken me geen zware katten nee. Onze Pipo is nu (waarschijnlijk) een maand of vijf, en die weegt al bijna vier kilo! Nou kan hij de hele dag door in bomen klimmen en op onze honden jagen, dus hij krijgt behoorlijk wat lichaamsbeweging, maar 2,5 kilo voor kattebollen van 7 maanden klinkt me hoe dan ook niet als zwaar in de oren. Volgens mij mag daar best nog wel een barfhapje in!
Door Mevroi Kruim
#1415256
Hangt erg van het formaat van de katten af. Kruimel weegt nog geen 2 kilo als volwassen kat maar die is dan ook heel klein. Knor weegt een kilo of 4 1/2 en die is niks te dik, gewoon groot.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door